اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ارزش دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا

ناظران اقتصادی آمریکا معتقدند دارایی‌های ایران که در آمریکا مسدود شده‌اند در طول 12 ماه گذشته ارزش بیشتری پیدا کرده‌اند و ارزش یک میلیون و پانصد اونس طلای بلوکه شده ایران در آمریکا به یک میلیارد دلار رسیده است.

ارزش دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا

رخدادهای 3 آبان 1359

چکیده

  • ناظران اقتصادی آمریکا از افزایش ارزش دارایی های ایران که در آمریکا مسدود شده اند در طول 12 ماه گذشته خبر دادند .
  • رادیو کلن آلمان به نقل از برخی خبرگزاریها مدعی شد 52 گروگان آمریکایی تا هفته آینده آزاد خواهند شد .
  • ارتش جمهوری اسلامی در اطلاعیه اعلام کرد با احتساب  انهدام 5 ناوچه عراقی و نابود شدن 9 ناوچه عراقی در گذشته عملا نیروی دریایی عراق از بین رفته است.
  • خبرگزاری رویترز گزارش داد عراق به زودی 12 مقام غیرنظامی ایرانی و خانواده هایشان که در آغاز جنگ ایران و عراق بازداشت شده بودند، آزاد می کند.
  • خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد در جهان عرب هیچ سازمان ملی و عرب ترقیخواه و اتحادیه ای نیست که حمله دیوانه وار صدام به ایران را محکوم نکند.
  • مجاهدان عراقی در ادامه عملیات های خود غالب الحمامی نویسنده کتاب الثوره و از عمال رژیم بعث و همچنین عدنان شریف فرمانده گارد صدام را به هلاکت رساندند.
  • در جلسه شورای عالی دفاع که در یکی از شهرهای مناطق جنگی خوزستان برگزار شد ابوالحسن بنی صدر به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.
  • یونایتد پرس گزارش داد عربستان و لیبی پس از هفته ها مشاجره سیاسی که جنگ عراق با ایران آغاز گر آن شده است به تدریج به سوی قطع روابط سیاسی با یکدیگر به پیش می روند .
  • سوریه تشکیل اجلاس سران عرب در اردن را با در نظر گرفتن همکاری نزدیک این کشور با رژیم بعث عراق در جنگ با ایران غیرمناسب خواند . 
  • محمد جواد تندگویان وزیر نفت : ایران به اندازه نیاز ارزی خود جهت خرید و تامین کالاهای سرمایه ای نفت صادر خواهد کرد.

افزایش ارزش دارایی های مسدود شده ایران در آمریکا

به موجب قرارداد الجزایر، امریکا متعهد شد که با اعاده «وضعیت مالی ایران» به قبل از 23 آبان ماه 1358 کلیه دارایی‌ها و اموال مسدود شده ایران که پس از تسخیر سفارت جاسوسی توقیف کرده را آزاد کند اما این اتفاق هیچ گاه روی نداد. در جریان مذاکرات اخیر هسته ای میان ایران و 1+5 که برخی به دیده امید به آن می نگرند رسانه ها از  این احتمال خبر دادند که آمریکا قسمتی از این اموال بلوکه شده را آزاد کند ولی تاریخ نشان داده است که غرب به ویژه آمریکا هرگز به تعهدات خود عمل نکرده و نمی توان امیدی به این تعهدات داشت.

ناظران اقتصادی آمریکا معتقدند دارایی های ایران که در آمریکا مسدود شده اند در طول 12 ماه گذشته ارزش بیشتری پیدا کرده اند. به نظر این ناظران اقتصادی ارزش یک میلیون و پانصد اونس طلای بلوکه شده ایران در آمریکا به یک میلیارد دلار رسیده است. علاوه بر این مبلغ 5 میلیارد دلار سرمایه نیز در بانک های آمریکا مسدود شده و وزارت خزانه داری ایالات آمریکا نیز از دی ماه سال گذشته دستور عدم ارائه سود به ایران سرمایه ها را صادر کرده است.(1)

ادعای رادیو کلن آلمان در مورد آزادی گروگان های آمریکایی

رادیو کلن آلمان به نقل از برخی خبرگزاریها مدعی شد 52 گروگان آمریکایی تا هفته آینده آزاد خواهند شد . بر اساس ادعای این رادیو آمریکا شرایط مورد نظر آیت الله خمینی رهبر انقلاب را برآورده کرده است و راه آزادی 52 گروگان آمریکایی هموار شده است.(2)

ضربه شدید ایران به نیروی دریایی عراق

ارتش جمهوری اسلامی در اطلاعیه اعلام کرد با احتساب  انهدام 5 ناوچه عراقی و نابود شدن 9 ناوچه عراقی در گذشته عملا نیروی دریایی عراق کاملا از بین رفته است. در اطلاعیه 221 ارتش آمده است بر اثر دلاور مردیهای نیروهای مسلح در منطقه سوسنگرد 6 خودرو حامل مهمات، یک تانک بزرگ حامل سوخت و تعداد زیادی از خودروهای نظامی ارتش بعث نابود شدند. همچنین در اطلاعیه 222 به انهدام 5 ناوچه موشک انداز عراق در منطقه خورموسی اشاره شده است. (3)

آزادی 12 مقام ایرانی در بند عراق

خبرگزاری رویترز گزارش داد عراق به زودی 12 مقام غیرنظامی ایرانی و خانواده هایشان که در آغاز جنگ ایران و عراق بازداشت شده بودند، آزاد می کند. این افراد، کارکنان دفتر مشترک هماهنگی ایران آبراه اروندرود هستند که به موجب قرارداد1975 در عراق مستقر بودند. صالح عمر العلی نماینده عراق در سازمان ملل در نامه ای به کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل از تصمیم عراق برای آزادی این افراد خبر داده است. (4)

حمایت سازمان های مترقی و پیشرو عرب از جمهوری اسلامی

خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد در جهان عرب هیچ سازمان ملی و عرب ترقیخواه و اتحادیه ای نیست که حمله دیوانه وار صدام به ایران را محکوم نکند. این خبرگزاری هدف عراق را از به راه انداختن جنگ، خدمت به صهیونیست ها و  بازگرداندن ایران به آغوش امپریالیسم دانست. گزارش خبرگزاری مذکور حاکی است تمامی کشورها و نیروهای مترقی عرب جنگ عراق علیه ایران را محکوم کرده اند. (5)

فرمانده گارد ویژه صدام کشته شد

در اوضاع بحرانی عراق مجاهدان عراقی فرمانده گارد قصر صدام را به هلاکت رساندند. مجاهدان عراقی در ادامه عملیات های خود غالب الحمامی نویسنده کتاب الثوره و از عمال رژیم بعث و همچنین عدنان شریف فرمانده گارد صدام را به هلاکت رساندند. عدنان شریف پیش از این سفیر عراق در مغرب و فرمانده لشگر موصل بود. مجاهدان عراقی همچنین قطار حامل نظامیانی که از بغداد به مقصد جلولا در حرکت بود ر ا منفجر کردند که در این انفجار تعدادی از عمال صدام به هلاکت رسیدند. (6)

می‌توان گفت نیروی دریایی اولین نیرو از نیروهای مسلح کشور بود که توانست به اهداف نهایی جنگ دریایی که همان درهم کوبیدن ماشین جنگی دشمن، کسب و حفظ سیادت دریایی کشور، بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و بازنگه‌داشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی است، دست یابد.

انتخاب بنی صدر به ریاست شورای عالی دفاع

در جلسه شورای عالی دفاع که در یکی از شهرهای مناطق جنگی خوزستان برگزارشد، ابوالحسن بنی صدر به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد. در این جلسه آیین نامه داخلی شورای عای دفاع تصویب و رئیس جمهور به عنوان رئیس و نخست وزیر به عنوان نائب رئیس تعیین شدند. همچنین تقویت جبهه جنوب به ویژه آبادان و خرمشهر از دیگر تصمیمات این جلسه بود. بنی صدر، رجایی، هاشمی رفسنجانی،فکوری وزیر دفاع، محمد منتظری و علی اکبر پرورش در این جلسه حضور داشتند. (7)

لیبی با عربستان قطع رابطه می کند

یونایتد پرس گزارش داد که پادشاهی عربستان و لیبی پس از هفته ها مشاجره سیاسی که جنگ عراق با ایران آغاز گر آن شده است به تدریج به سوی قطع روابط سیاسی با یکدیگر به پیش می روند . نقطه شروع این مشاجرات ورود 4 هواپیمای شناسایی آمریکایی به خاک عربستان و نقطه اوج آن دو روز پیش بود که ملک خالد شاه عربستان به شدت از قذافی انتقاد کرد . قذافی چندی پیش طی پیامی به سران عربستان تاکید کرده بود حضور هواپیماهای آمریکایی در عربستان به معنای اشغال اماکن مقدس مسلمانان به دست آمریکا است . (8)

مخالفت سوریه با تشکیل کنفرانس سران عرب در اردن

هفته نامه المجله چاپ لندن گزارش داد دمشق در تماس خود با برخی از پایتخت های عربی از جمله لیبی ، الجزایر و جمهوری دموکراتیک یمن نظر این کشورها را در مورد تغییر مکان اجلاس سران عرب که ماه آینده در عمان پایتخت اردن برگزار می شود جویا شد . سوریه تشکیل این اجلاس در اردن را با در نظر گرفتن همکاری نزدیک این کشور با رژیم بعث عراق در جنگ با ایران غیرمناسب می داند . (9) سوریه همچنین به شدت به رژیم عراق حمله کرده و تجاوز صدام به ایران را به عنوان یک توطئه آشکار بر ضد مصالح قومی ملت عرب و در خدمت دشمن صهیونیستی توصیف کرد . (10)

سوریه تشکیل اجلاس سران عرب در اردن را با در نظر گرفتن همکاری نزدیک این کشور با رژیم بعث عراق در جنگ با ایران غیرمناسب می داند .  سوریه همچنین به شدت به رژیم عراق حمله کرده و تجاوز صدام به ایران را به عنوان یک توطئه آشکار بر ضد مصالح قومی ملت عرب و در خدمت دشمن صهیونیستی توصیف کرد .

تندگویان : ایران به اندازه نیاز ارزی نفت صادر خواهد کرد

محمد جواد تندگویان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی گفت : ایران به اندازه نیاز ارزی خود جهت خرید و تامین کالاهای سرمایه ای نفت صادر خواهد کرد و این نیاز طبق برنامه ای که توسط سازمان برنامه و بودجه ما پیشنهاد می شود تعیین خواهد گردید. وزیر نفت گفت : پس از انقلاب اسلامی نفت به اندازه رفع احتیاجات و نیازهای ارزی کشور استخراج می شود و اعتقاد کلی بر این است که نفت از صورت کالا درآید و به عنوان خون در رگ صنایع ما به گردش درآید . (11)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 3 آبان 1359 ،  صفحه 12 ، اموال مسدود شده ایران در آمریکا اعم از اموال دیپلماتیک، وجوه نقد، اموال نظامی و اموال محمدرضا شاه و خانواده‌اش که در پی تسخیر لانه جاسوسی از سوی ایالات متحده مسدود و توقیف شد بر اساس گزارش رسانه ها به 12 میلیارد  دلار می رسد ، در سال 1359 با میانجیگری کشور الجزایر دو کشور بر سر استرداد دارایی ایران از سوی واشنگتن به توافق رسیدند ، به موجب قرارداد الجزایر، امریکا متعهد شد که با اعاده «وضعیت مالی ایران» به قبل از 23 آبان ماه 1358 کلیه دارایی‌ها و اموال مسدود شده ایران که پس از تسخیر سفارت جاسوسی توقیف کرده را آزاد کند اما این اتفاق هیچ گاه روی نداد. در جریان مذاکرات اخیر هسته ای میان ایران و 1+5 که برخی به دیده امید به آن می نگرند رسانه ها از  این احتمال خبر دادند که آمریکا قسمتی از این اموال بلوکه شده را آزاد کند ولی تاریخ نشان داده است که غرب به ویژه آمریکا هرگز به تعهدات خود عمل نکرده و نمی توان امیدی به این تعهدات داشت و بر اساس آن گام به عقب برداشت از سویی دیگر پرداخت اموال به سرقت رفته ملت ایران در ازای دریافت اموال دیگری از این ملت عقلانی به نظر نمی رسد و روی دیگر سکه ظلمی است که آمریکا در حق ملل دیگر روا می دارد . در این زمینه گفتنی های زیادی وجود دارد که تاریخ آن را روشن خواهد ساخت که آیا اعتماد به آمریکا می تواند امید بخش باشد یا نه!

2- روزنامه اطلاعات 3 آبان صفحه 12

3- اطلاعات ، 3 آبان 1359 ، صفحه 3 ، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پس از آغاز تهاجم سراسری دشمن، ضمن صدور اولین اعلامیه بین‌المللی دریایی مبنی ‌بر اعلام ضوابط و محدودیت‌های تردد در خطوط کشتیرانی به‌منظور اِعمال محاصره دریایی کشور متجاوز، جهت حضور مستقیم در صحنه و اِعمال کنترل و فرماندهی مؤثر، یک قرارگاه مقدم دریایی تحت عنوان نیروی رزمی 421 را در بندر بوشهر تشکیل و کلیه یگان‌های شناور، پروازی، تکاوران، تفنگداران و تیم‌های عملیات ویژه را‌ تحت کنترل عملیاتی این قرارگاه قرار داد.این نیروی رزمی در صحنه‌های مختلف عملیاتی به‌نحوی به‌کار گرفته شد که تا هفتم آذر 1359 یعنی شصت و هفتمین روز جنگ، ضمن انهدام بخش عظیمی از توان دریایی دشمن، سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران را در تمامی پهنه آب‌های خلیج فارس کسب و با قدرت تمام تا پایان جنگ تحمیلی حفظ نماید. بدین ترتیب می‌توان گفت نیروی دریایی اولین نیرو از نیروهای مسلح کشور بود که توانست به اهداف نهایی جنگ دریایی که همان درهم کوبیدن ماشین جنگی دشمن، کسب و حفظ سیادت دریایی کشور، بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و بازنگه‌داشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی است، دست یابد. در این قسمت به معرفی تعدادی از  عملیات‌ شجاعانه این نیرو در طول هشت‌سال دفاع مقدس اشاره می‌ کنیم که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

1- عملیات حماسی دفاع 34 روزه از خرمشهر در آغاز جنگ.

2-  تأمین پدافند سطحی و هوایی (ارتفاع پست) جزایر و سکوهای نفتی کشور از آغاز تهدید تا پایان جنگ تحمیلی.

3- پدافند از جزیرة آبادان و جلوگیری از تکمیل محاصره آبادان و خرمشهر در عملیات کوی ذوالفقاریه.

4- انجام عملیات پشتیبانی عمومی جزیرة آبادان با به‌کارگیری یگان‌های هوادریا و شناورهای سبک نداجا در دوران محاصره زمینی این جزیره.

5- سلسله عملیات اسکورت کاروان‌های تجاری، نفتکش و کشتی‌های با محمولة ویژه.

6- اجرای تاخت‌های انهدامی علیه پایانه‌های نفتی البکر و الاُمیه در عملیات‌های اشکان و شهید‌صفری.

7- اجرای عملیات ظفرمند مروارید در منطقه سکوی البکر که نتیجه آن انهدام بخش عظیمی از توان رزمی دریایی دشمن و کسب سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران بود.

8- اجرای پیوسته و مداوم عملیات گشت و مراقبت و کنترل آب‌راه‌ها و معابر وصولی جهت بازنگه‌داشتن خطوط مواصلاتی دریایی کشور.

9- عملیات ره‌گیری و بازرسی کشتی‌های مشکوک جهت بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و اطمینان از کامل بودن محاصرۀ دریایی آن کشور.

10- پدافند از جزایر سه‌گانه تنب‌ بزرگ، کوچک و بوموسی در منطقۀ میانی خلیج فارس.

11- عملیات نفوذی تیم عملیات ویژه تکاوران دریایی به عمق مناطق دشمن و انهدام سکوی موشکی و دکل‌های راداری سامانه موشک‌های کرم ابریشم دشمن در منطقة رأس‌البیشه.

12- اجرای عملیات‌های شناسایی و ایذایی در سواحل غربی اروندرود توسط تیم‌های عملیات ویژه تکاوران دریایی.

13- اجرای سلسله عملیات تجسس و نجات در دریا.

14- عملیات‌های مین‌ریزی آفندی در آب‌راه خورعبدالله.

15- اجرای تاخت‌های انهدامی علیه بویه‌های دهانه خورعبدالله توسط تیم‌های عملیات ویژه تکاوران دریایی.

16- رویارویی مستقیم با نیروهای متجاوز آمریکا در راستای پدافند از سکوهای نفتی نصر و سلمان و دفاع از حاکمیّت جمهوری اسلامی ایران در دریا (29 فروردین 1367)

17- تشکیل گروه رزمی تکاوران دریایی و جلوگیری از پیشروی دشمن با ایجاد مواضع پدافندی در محور آبادان- ماهشهر.

18- انجام عملیات تاخت انهدامی تیم گروهانی تکاوران دریایی علیه مواضع توپخانه دشمن در روزهای آغاز جنگ تحمیلی در محور شوش- کرخه به منظور خارج نمودن پایگاه هوایی دزفول از برد آتش توپخانه دشمن.

19- اجرای پدافند از جزیره آبادان و تأمین جناح چپ نیروهای عمل‌کننده در عملیات ظفرمند ثامن‌الائمه (شکست حصرآبادان)

20- شرکت مؤثر در تأمین سرپل اولیه غرب کارون و کرخه‌کور در عملیات بیت‌المقدس و اجرای مأموریت آفندی در محور آبادان – خرمشهر و آزادسازی و پاک‌سازی بخش شرقی مناطق اشغالی خرمشهر.

21- شرکت مؤثر در عملیات‌ خیبر و بدر با به‌کارگیری اسکادران‌های بالگرد و هواناو و  شناورهای هجومی در مناطق هورالهویزه، هورالعظیم و جزایر مجنون.

22- شرکت مؤثر در عملیات والفجر8 و تصرف بندرفاو. رک نقش نیروی دریایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس ، خبرگزاری فارس ، 7 آذر 1389 و روزنامه رسالت ، 29 فروردین 1391 ، صفحه 5

4- روزنامه اطلاعات 3 آبان صفحه 2

5-  روزنامه اطلاعات 3 آبان صفحه 2

6- روزنامه اطلاعات 3 آبان صفحه 2

7- روزنامه اطلاعات 4 آبان صفحه 11

8- جمهوری اسلامی ، 3 مهر 1359 ، صفحه 7

9- جمهوری اسلامی ، 3 مهر 1359 ، صفحه 7

10- جمهوری اسلامی ، 3 آبان 1359 ، صفحه 7

11- جمهوری اسلامی ، 3 آبان 1359 ، صفحه 9

پِژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول