اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیلم:

مرگ و میر مادران باردار در دیلم به صفر رسید

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیلم گفت: یکی از نقاط قوت مجموعه بهداشت و درمان دیلم نداشتن موردی از مرگ مادر باردار است که نتیجه پیگیری‌های خوب تیم بهداشتی و مراقبتی بوده است.

مرگ و میر مادران باردار در دیلم به صفر رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از دیلم، عبدالحسین ناصری ظهر امروز در کمیته مرگ و میر نوزادی و مرده‌زایی شهرستان دیلم اظهار داشت: حساسیت‌ها باید روی مادران پرخطر بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: مرکز بهداشتی درمانی باید بلافاصله پس از مرگ نوزادی با تیم بهداشتی مرکز جلسه برگزار کند و علل و عوامل مرگ نوزاد را بررسی و آنالیز کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیلم خاطرنشان کرد: مرده‌زایی‌هایی که علل آن نارسی باشد نشانه اشکال در سیستم مراقبتی است و ماماها باید حساسیت بیشتری روی مادران مخصوصاً مادران پرخطر داشته باشند.

ناصری با بیان اینکه ماماهای مراکز بهداشتی و درمانی باید ارتباط دوجانبه با متخصص زنان و زایمان داشته باشند، تصریح کرد: مراکز بهداشتی درمانی هیچ بررسی برای تشخیص و آنالیز چرایی وقوع چند مورد مرگ و میر نوزادی و مرده‌زایی در شش ماهه اول امسال انجام نداده است.

رئیس شبکه بهداشت دیلم از سرپرستان مراکز بهداشتی درمانی خواست تا نسبت به اتفاقاتی که در مرکزشان می‌افتد، حساس باشند.

ناصری یادآور شد: یکی از نقاط قوت مجموعه بهداشت و درمان دیلم نداشتن موردی از مرگ مادر باردار است که نتیجه پیگیری‌های خوب تیم بهداشتی و مراقبتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در روستاها به دلیل اینکه بهورزان ارتباط موثرتری با مادران باردار دارند مراقبت زنان در روستا بیشتر است.

مسئول سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم نیز در ادامه این نشست گفت: ما می‌توانیم مرگ‌های نوزادها‌ را کاهش دهیم به شرطی که ماماها برای رفع کردن مشکلات مادران پرخطر به بوکلت چارت مراجعه کنند.

معصومه بوشهری افزود: ماماها باید متکی به بوکلت مادران باشند و به هیچ‌چیز و هیچ‌کس دیگری متکی نباشند.

وی تصریح کرد: مادر باردار دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالای 35 جزو خطرناک‌ترین گروه مادران باردار است و باید کارشناس تغذیه درمورد BMI این گروه از مادران حتماً نظر بدهد و با آنها مشاوره کند.  

کارشناس بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان دیلم نیز در ادامه نشست گفت: BMI غیرطبیعی یک عامل عمده برای فشار خون مادر باردار است و کمبود اسیدفولیک نیز یک عامل مهم برای سقط خودبه‌خودی جنین است.

آذین صبوری با اشاره به اینکه کمبود ید یک عامل مهم و پنهان برای سقط جنین است، افزود: BMI غیرطبیعی و مصرف مکمل‌ها هم دو عامل مهم در مرده‌زایی است.

وی نبود کلاس‌های آموزشی تغذیه برای زنان باردار و مستمر نبودن آموزش‌ها را از جمله مشکلات موجود در بحث تغذیه مادران باردار عنوان کرد.

کمیته مرگ و میر نوزادی و مرده‌زایی شهرستان دیلم با حضور رئیس شبکه بهداشت و سرپرستان و ماماهای مراکز بهداشتی درمانی ظهر امروز در سالن کنفرانس شبکه بهداشت تشکیل جلسه داد.

انتهای پیام/66006/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول