اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به یاد نماز ظهر اباعبدالله الحسین (ع)

آذربایجانی‌ها با اقامه نماز ظهر عاشورا حماسه بیعت را تصویر کردند

عزاداران حسینی در استان آذربایجان شرقی به ویژه در نخستین پایتخت تشیع تبریز امسال نیز نماز ظهر عاشورا را به یاد نماز ظهر اباعبدالله الحسین (ع)؛اقامه کرده و حماسه بیعت را تصویر کردند.

آذربایجانی‌ها با اقامه نماز ظهر عاشورا حماسه بیعت را تصویر کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عزاداران عاشورای حسینی در آذربایجان شرقی همانند دیگر ماتم‌سرایان نینوا در سراسر کشور با اجتماع در مساجد، مصلاها و خیابان‌ها، نماز ظهر عاشورا را به یاد آخرین نماز سیدالشهدا در صحرای کربلا اقامه کردند. عزاداران حسینی در هر گوشه‌ای از این استان‌ با صدای ملکوتی اذان در حالی که به یاد آخرین نماز حضرت امام حسین (ع) اشک از دیدگانشان جاری ‌بود، با شنیدن بانگ اذان به یاد نماز اول وقت سومین پیشوای شیعیان جهان در هنگامه جنگ‌، در مساجد‌، خیابان‌ها و محلات‌ به نماز ایستاده و با امام و مقتدایشان تجدید میثاق کردند.‌

عزاداران حسینی تبریز در قالب دسته‌های عزادار از پیش از ظهر امروز با حضور در تکایا و مساجد با عزاداری برای سیدالشهدا و یاران باوفایش در هر گوشه‌ای شهر با صدای ملکوتی اذان ظهر در حالی که اشک از دیدگانشان به یاد آخرین نماز حضرت امام حسین (ع) جاری ‌بود، در مساجد و میادین شهر تبریز به نماز ایستاده و با امام و مقتدای خود تجدید میثاق کردند.

مردم تبریز نیز نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت‌الله محسن مجتهدشبستری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در میدان ساعت اقامه کردند.

عزاداران حسینی در روز عاشورا با اقامه نماز‌‌، بر اصل قیام حضرت امام حسین (ع) و برپایی نماز در هر زمان و مکان تأکید کردند.

گزارش فارس حاکی است، همچنین مردم عزادار در جای جای استان آذربایجان شرقی در صفوفی به هم فشرده و در قالب دسته‌ها و هیئت‌های عزادار پس از اذان ظهر سجاده‌های عشق را گستراندند و در صفوفی متحد و یکپارچه به یاد آخرین نماز مولایشان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نماز ظهر را باشکوه به جای آوردند تا بار دیگر تبعیت از مولا و مقتدای خویش را در معرض دید جهانیان قرار دهند.

نمازگزاران سوگوار و سیاهپوش، پیشانی بندگی و عبودیت به خاک مالیدند و در مقابل عظمت و عشق حسین بن علی (ع) به درگاه احدیت سر تعظیم فرود آوردند.

بر اساس این گزارش، در این آیین‌ها نمازگزاران سوگوار و سیاهپوش، پیشانی بندگی و عبودیت به خاک ساییدند و در مقابل عظمت و عشق حسین بن علی (ع) به درگاه احدیت سر تعظیم فرود آوردند و‌ با عشق ورزیدن به نماز‌، لبیک به ندای حضرت امام حسین (ع) گفتند و شیرینی عبادت به درگاه الهی را بار دیگر احساس کردند.

گزارش خبرنگار فارس از تبریز حاکی است، عزاداران پس از نماز جماعت‌ به سینه‌زنی و زنجیرزنی و مداحان اهل بیت (ع) به نوحه‌سرایی در سوگ امام حسین (ع) ادامه دادند.

در این مراسم عبادی‌، جوانان و نوجوانان تبریزی در یک هوای پاییزی با شور و حال وصف نشدنی در صفوف منظم و به هم پیوسته فریضه نماز ظهر عاشورا را برپا داشتند.

عزاداران حسینی در روز عاشورا با اقامه نماز‌‌، بر اصل قیام حضرت امام حسین (ع) و برپایی نماز در هر زمان و مکان تأکید کردند.

نمازگزاران ظهر عاشورا در پایان زیارتنامه عاشورا و دعای وارث را قرائت و برای سلامتی علمای اسلام دعا کردند و زبونی دشمنان قرآن و خاندان رسول‌الله را از درگاه خدا مسئلت کردند.

ناهار ظهر عاشورا نیز طبق سنن همه ساله در منازل شماری از عاشقان حضرت حسین بن علی(ع) و برخی مساجد و تکایای تبریز برقرار و از عزاداران حسینی پذیرایی شد.

زیارت پرفیض عاشورا نیز همزمان با سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) قبل از طلوع آفتاب روز عاشورا با حضور انبوه مردم سیاهپوش و سوگوار در اکثر مساجد و تکایای تبریز و شهرهای تابعه این استان قرائت شد.

گزارش خبرنگاران فارس از شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی حاکی است، امسال نماز ظهر عاشورا با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شد. 

ناهار ظهر عاشورا نیز طبق سنن همه ساله در منازل شماری از عاشقان حضرت حسین بن علی (ع) و برخی مساجد و تکایای تبریز برقرار و از عزاداران حسینی پذیرایی شد.

عاشقان زیارت کربلا و شیفتگان حضرت امام حسین (ع) با توزیع شیر، چایی و شربت و قربانی کردن گاو و گوسفند در مسیر حرکت دسته‌جات عزادار، ارادت خود را نسبت به شهدای دشت نینوا و خاندان رسول‌الله (ص)ابراز می‌کنند.

روشن کردن شمع و توزیع لامپ در مساجد و تکایا در شب‌های تاسوعا و عاشورا، زیارت اهل قبور، دادن شام و ناهار نذری و پخش جیره‌های غذایی بین مردم تحت عنوان "تبرک" از دیگر سنت‌های مرسوم مردم این استان است که در روزهای هشتم تا دوازدهم ماه محرم به طور گسترده و به‌یاد رشادت و مظلومیت‌های شهدای صحرای کربلا انجام می‌شود.

در این میان، حرکت دسته‌های عزاداری در داخل بازار تبریز با شرکت گسترده اقشار مختلف مردم سیاهپوش و سوگوار از روز تاسوا تا سوم امام جلوه و شکوه خاصی به آیین‌های گرامیداشت یاد شهیدان کربلا می‌بخشد.

در روز عاشورا هر یک از ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) به نوعی نهضت سرشار از نور معرفت، شجاعت، ایمان، ایثار، اخلاص و مردانگی حسین بن علی (ع) را پاس داشتند و به مولا و مقتدای خویش از صمیم قلب عرض ادب و ارادت کردند.

برگزاری آیین شبیه‌خوانی که تداعی‌گر صحنه‌های حماسی کربلا در روز عاشورا است جلوه خاصی به عزاداری عاشقانه مردم سیاهپوش این استان بخشید و دل‌های به سوگ نشستگان را داغ‌دارتر کرد.

پنجمین همایش بغض واژه در تبریز برگزار شد

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: این همایش با رویکرد تولید و خوانش اشعار مرتبط با قیام عاشورا برگزار شد.

حسن میلانی اظهار کرد: وظیفه خطیری برای شاعران مذهبی قابل تصویر است و شاعران در خط مقدم سلسله برنامه‌های حسینی قرار دارند.

وی افزود: شعر درست و به دور از اغراق و مبتنی بر مقتل های معتبر می‌تواند نیاز مداحان و هیئت‌های حسینی و عزاداری‌ها را تأمین و مانع ورود آثار سخیف و به دور از واقعیت به جرگه شعر عاشورایی شود.

میلانی خاطر نشان کرد: شاعران با افزایش دانش مذهبی و شناخت سبک‌های ادبی، آثار مراثی فاخر و ماندگار بیافرینند.

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: دشمنان اسلام کوچک‌ترین اشتباهات ما را رصد می‌کند تا در رسانه‌‌های دیداری و سایبری چهره اشتباهی از تشیع را رواج دهند.

انتهای پیام/60001/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول