اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تعلیق 20 مورد دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا

یک قاضی فدرال در جهت حل بحران گروگان‌ها بنا به درخواست دولت 20 مورد ادعای حقوقی را که نسبت به قسمتی از دارایی‌های مسدود شده ایران اقامه شده به مدت 90 روز در یک دادگاه سانفرانسیسکو به تعویق انداخته است(وعده‌ای که بعد از آزادی گروگان‌ها ملغی شد).

تعلیق 20 مورد دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا

رخدادهای 24 آبان 1359

چکیده

  • محمد علی رجایی نخست وزیر: باید با احراز موقعیت سیاسی قوی جنگ را تمام کنیم لذا یا باید اسلام پیروز شود یا این که همه ما شهید شویم و حالت سومی وجود ندارد.
  • تعطیلات مجلس به مناسبت محرم  امید مقامات آمریکایی مبنی بر آزادی گروگان ها قبل از آغاز سال نو مسیحی را از میان برده است .
  • بنا به درخواست دولت کارتر 20 مورد ادعای حقوقی نسبت به قسمتی از دارایی های مسدود شده ایران به مدت 90 روز در یک دادگاه سانفرانسیسکو به تعویق انداخته است .
  • خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد دفتر نخست وزیر ایران پاسخ آمریکا در خصوص شرایط ایران برای آزادی گروگانها را از دیپلمات های الجزایری دریافت کرده است.
  • رونالد ریگان رئیس جمهور جدید آمریکا «ترنر» رییس سیا را متهم کرد که نتوانسته ماجرای گروگانهای سفارت آمریکا در تهران و حمله شوروی به افغانستان را پیش بینی کند.
  • عراق از بامداد دیروز تلاش فراوانی به کار گرفته تا سوسنگرد را که در 35 کیلومتری مرز عراق قرار دارد به تصرف خود در آورد .
  • روزنامه لوموند فرانسه با تشریح  نشست خبری صدام رییس جمهور عراق نوشت: صدام حسین به لباس رزمی «دن کیشوت» شدیدا علاقه مند است و برای ملل عرب اشک تمساح می ریزد.
  • وزارت خارجه کشورمان در اطلاعیه ای اعلام کرد به رغم پیگیری های فراوان ایران، دولت بعثی عراق برای تحویل گرفتن اجساد نظامیان خود که در جنگ کشته شده اند اقدامی را انجام نمی دهد.
  • گروهی از سیاست مداران عراقی که به سوریه تبعید شده اند با تشکیل جبهه دمکراتیک ملی و عربی با هم متحد شدند تا رژیم صدام را سرنگون کنند .
  • آیت الله قدوسی :  وقتی وضع جنگ یک مقداری آرام گرفت در خصوص پرونده قطب زاده مطالبی را به صورت مشروح با مردم درمیان خواهم گذاشت.
  • انورسادات رئیس جمهور مصر: در نظر دارد علاوه بر سفارت مصر که در تل آویو مشغول کار است دو کنسولگری دیگر در دو شهر اسرائیل دایر کند.
  • نخست وزیر هند در مراسم انتشار تمبر به مناسبت سالگرد هجرت پیامبر گفت: نقش اسلام در زمینه های ریاضیات، نجوم، معماری، ادبیات و هنرهای دستی بر همگان روشن است.

سرنوشت جنگ را ما در خوزستان تعیین می کنیم

محمد علی رجایی نخست وزیر در سخنان کوتاهی در جمع پاسداران اهواز گفت : آن چه که پیامبران و شهدا برایش در طول تاریخ خون داده اند همین چیزهایی است که شما امروز دنبال آن هستید که همان حاکمیت وارثین و صالحین در روی زمین می باشد و این نعمتی است که خداوند به وسیله امام به ما داده است و ما دعا می کنیم برای حفظ امام و این دعا فقط به خاطر اهدافی است که امام دارد .

رجایی در قسمت دیگری از سخنان خود خطاب به پاسداری که می گفت زمزمه صلح شنیده می شود اظهار داشت موضع گیری ما را در مواقع مخصوص مثلا در مجامع بین المللی دیده اید و اگر دیده اید که ما با قدرت صحبت می کنیم به خاطر فعالیت و جانفشانی شما است و من در مجامع بین المللی گفتم که سرنوشت جنگ را ما در خوزستان تعیین خواهیم کرد نه در این مجامع بین المللی. وی افزود : ما به یاری خدا و حمایت ملت مسلمان تصمیم قطعی برای پیروزی داریم حرف ما این است که باید جنگ را با یک محتوای قوی سیاسی ادامه دهیم و با احراز موقعیت سیاسی قوی جنگ را تمام کنیم زیرا که جنگ ما تنها با عراق نیست و این تنها جنگ ما نیست لذا یا باید اسلام پیروز شود یا این که همه ما شهید شویم و حالت سومی وجود ندارد.(1)

 

گروهی از سیاست مداران عراقی که به سوریه تبعید شده اند با تشکیل جبهه دمکراتیک ملی و عربی با هم متحد شدند تا رژیم صدام را سرنگون کنند . دراین جبهه که مورد حمایت حافظ اسد رییس جمهور سوریه قرار دارد  اشخاصی همچون عبدالجبار قبیسی و جلال طالبانی  حضور دارند.

کارتر : پاسخ ما به شرایط ایران کافی است !

کارتر رئیس جمهور آمریکا جواب این کشور به شرایط ایران را کافی دانسته و از اظهار نظر در باره اینکه واکنش ایران چه خواهد بود خودداری کرد . به گزارش رویترز کارتر به خبرنگاران گفت : من نمی توانم نتیجه آن چه روی داده است را پیش بینی کنم و این امر بستگی به ایرانیان دارد اما به نفع هر دو کشور است که این بحران که بیش از یک سال از آن می گذرد هر چه زودتر و بدون تاخیر بیشتر حل شود . کارتر در مورد پیشنهادات ایران نیز گفت : فکر می کنم جواب های ما کافی بوده و معتقدم پیشنهادهای ایران پایه ای برای حل مشکلات بود .

تعطیلات یک هفته ای که مقامات آمریکایی را ناامید کرد

یونایتد پرس نیز گزارش داد از امروز تعطیلات یک هفته ای مجلس به دلیل ایام عزاداری محرم آغاز شده و بدین ترتیب امید مقامات آمریکایی مبنی بر آزادی گروگان ها قبل از آغاز سال نو مسیحی از میان رفته است . ایران تاکنون عجله ای نسبت به آزادی گروگان ها نشان نداده است .

تعلیق 20 مورد ادعای حقوقی نسبت به دارایی های مسدود شده ایران در آمریکا

خبرگزاری فرانسه نیز از سانفرانسیسکو گزارش داد تعدادی از دادگاه های آمریکا به طور موقت بررسی ادعاهای شرکت های آمریکایی علیه ایران را به حالت تعلیق درآورده اند و وزارت خارجه آمریکا این خبر را مورد تائید قرار داد. رابرت بکام قاضی فدرال در این مورد گفت : بنا به درخواست دولت 20 مورد ادعای حقوقی را که نسبت به قسمتی از دارایی های مسدود شده ایران اقامه شده و قرار بود مطرح گردد به مدت 90 روز در یک دادگاه سانفرانسیسکو به تعویق انداخته است . (2)

ایران پاسخ آمریکا را دریافت کرده است

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرد دفتر نخست وزیر ایران پاسخ آمریکا در خصوص شرایط ایران برای آزادی گرو گانها را از دیپلمات های الجزایری دریافت کرده است. یک هیئت الجزایری به همراه عبدالکریم قرائب سفیر این کشور در تهران برای تحویل پاسخ آمریکا وارد ایران شده اند. هنوز از محتوی پاسخ ایالات متحده خبری منتشر نشده است.(3)

گروگانها دردسرساز شدند؛ برکناری رییس سازمان سیا

یک منبع آگاه نزدیک به رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد ریگان قصد دارد تا رییس سازمان سیا را از کار برکنار کند. رونالد ریگان در جریان انتخابات ریاست جمهوری «ترنر» رییس سیا را متهم کرد که نتوانسته ماجرای گروگانهای سفارت آمریکا در تهران و حمله شوروی به افغانستان را پیش بینی کند.(4) گفتنی است ریگان هنوز به صورت رسمی عهده دار ریاست جمهوری آمریکا نشده است .

محمد علی رجایی: ما به یاری خدا و حمایت ملت مسلمان تصمیم قطعی برای پیروزی داریم حرف ما این است که باید جنگ را با یک محتوای قوی سیاسی ادامه دهیم و با احراز موقعیت سیاسی قوی جنگ را تمام کنیم زیرا که جنگ ما تنها با عراق نیست و این تنها جنگ ما نیست لذا یا باید اسلام پیروز شود یا این که همه ما شهید شویم و حالت سومی وجود ندارد.

تلاش عراق برای تصرف سوسنگرد شدت گرفت

بر اساس آخرین گزارش های رسیده از مناطق جنگی سربازان اسلام در سوسنگرد همچنان از شهر در برابر هجوم گسترده دشمن دفاع می کنند . نبرد از دیشب تا بامداد ادامه داشته و نیروهای عراقی از ساعت 4 بامداد مجددا مناطق مسکونی سوسنگرد را با توپخانه و تانک هدف قرار داده اند . گزارش های رسیده حاکیست تلفات طرفین در جنگ شدید سوسنگرد بالا است و تا ساعت ده و نیم دیشب 30 تن از مدافعان شهر به شهادت رسیده و حدود 40 تن نیز زخمی شده اند . خبر دیگر این که قوای دشمن که با استفاده از تمامی امکانات از بامداد دیروز قصد پیشروی به سوسنگرد را داشته در بامداد امروز تا فاصله 5 تا 14 کیلومتری به شهر نزدیک شده است .(5)

 صدام ؛ از لباس دن کیشوت وار تا اشک تمساح !

روزنامه لوموند فرانسه با تشریح  نشست خبری صدام رییس جمهور عراق نوشت: صدام حسین به لباس رزمی «دن کیشوت» شدیدا علاقه مند است و برای ملل عرب اشک تمساح می ریزد. بر اساس این گزارش در میان نشست خبری صدام و در پی آژیر قرمز نظامی برق سالن قطع و صدام و محافظانش به شدت ترسیده بودند.

صدام در کنفرانس چهره اش کاملا وحشت زده بود و گاهی لبخندی مصنوعی را تحویل خبرنگاران می داد. صدام در این کنفرانس خبری اظهار داشت :از جنگ طولانی با ایران نمی ترسم و اگر لازم باشد یک تا دو میلیون عراقی را برای جنگ اعزام خواهم کرد . رییس جمهور عراق در عین حال خود را آماده پذیرش میانجی در خصوص پایان جنگ معرفی کرد.(6)

عراق اجساد نظامیان خود را تحویل نمی گیرد

وزارت خارجه کشورمان در اطلاعیه ای اعلام کرد به رغم پیگیری های فراوان ایران، دولت بعثی عراق برای تحویل گرفتن اجساد نظامیان خود که در جنگ کشته شده اند اقدامی را انجام نمی دهد. در این اطلاعیه به اهداف عراق از این اقدام اشاره و تاکید شده است : صدامیان برای اینکه موجبات تاثر خانواده های کشته شدگان در جنگ علیه ایران را فراهم نکنند و شاید برای جلوگیری از ترس نظامیان خود برای ادامه جنگ اجساد کشته شدگان عراقی را تحویل نمی گیرند. در بخش دیگری از این اطلاعیه همچنین آمده است : نتیجه اینکه ایران این اجساد را پس از انجام مقدمات شرعی در قسمتی از خاک ایران دفن خواهد کرد.(7)

تشکیل جبهه برای سرنگونی صدام

گروهی از سیاست مداران عراقی که به سوریه تبعید شده اند با تشکیل جبهه دمکراتیک ملی و عربی با هم متحد شدند تا رژیم صدام را سرنگون کنند . دراین جبهه که مورد حمایت حافظ اسد رییس جمهور سوریه قرار دارد  اشخاصی همچون عبدالجبار قبیسی و جلال طالبانی  حضور دارند. در منشور این جبهه اهدافی همچون سرنگونی رژیم صدام، خودمختاری کردستان عراق و استقرار یک دولت ائتلافی براساس دمکراسی در نظرگرفته شده است.(8)

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد دفتر نخست وزیر ایران پاسخ آمریکا در خصوص شرایط ایران برای آزادی گرو گانها را از دیپلمات های الجزایری دریافت کرده است. یک هیئت الجزایری به همراه عبدالکریم قرائب سفیر این کشور در تهران برای تحویل پاسخ آمریکا وارد ایران شده اند. هنوز از محتوی پاسخ ایالات متحده خبری منتشر نشده است.

آیت الله قدوسی: پرونده قطب زاده مختومه نیست

دادستان دادگاه های انقلاب اعلام کرد قطب زاده با کفالت آزاد شده و پرونده اش مختومه نیست. آیت الله قدوسی گفت: وقتی وضع جنگ یک مقداری آرام گرفت و اوضاع مناسب شد در این خصوص مطالبی را بصورت مشروح با مردم درمیان خواهم گذاشت. وی با اشاره به جنجال روزنامه ها درباره پرونده قطب زاده گفت: هرگاه احساس کنیم که دستگاه قضایی به ویژه دادگاه انقلاب را می خواهند تضعیف کنند ما به وظیفه شرعی خود عمل می کنیم و آنها را تحت تعقیب قرار می دهیم و شخصیت های سیاسی نیز نمی توانند مانع ما باشند.(9)

خبر دیگر در این رابطه آن که صادق قطب زاده امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد بنا به دستور و خواست امام خمینی مبنی بر ضرورت حفظ وحدت کلیه سخنرانی های ترتیب داده شده از سوی هواداران را لغو و از انجام این سخنرانی ها خودداری می کنم. (10)

هلاکت 7 ضد انقلاب در درگیری های دیواندره

در یک درگیری بین ضد انقلابیون مسلح و پیشمرگان مسلمان کرد شاخه دیواندره که در روستاهای خرکه و محموده این منطقه رخ داد 7 ضد انقلاب کشته و عده دیگری از آنها زخمی شدند . در این درگیری 2 تن از پیشمرگان مسلمان نیز به شهادت رسیدند . (11)

تصمیم سادات برای دایر کردن دو کنسولگری در اسرائیل

انورسادات رئیس جمهور مصر در مصاحبه ای با روزنامه انگلیسی زبان جروسالم پست چاپ بیت المقدس گفت در نظر دارد علاوه بر سفارت مصر که در تل آویو مشغول کار است دو کنسولگری دیگر در دو شهر اسرائیل دایر کند. سادات گفت این کنسولگری ها به توسعه مناسبات فرهنگی بین مصر و اسرائیل کمک خواهد کرد . اسحق شامیر وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه گفت : اگر مصر تصمیم بگیرد کنسولگری هایی در اسرائیل دایر کند ما نیز در مصر کنسولگری دایر خواهیم کرد . (12)

جاذبه های اسلام از زبان گاندی

نخست وزیر هند در مراسم انتشار تمبر به مناسبت سالگرد هجرت پیامبر گفت: نقش اسلام در زمینه های ریاضیات، نجوم، معماری، ادبیات و هنرهای دستی بر همگان روشن است. ایندیرا گاندی افزود: این مراسم به جهت سپاسگزاری از نقش والای اسلام در سیر تکامل فرهنگ هندوستان برگزار شده است.(13)

پی نوشت :

1-  کیهان ، 24 آبان 1359 ، صفحه 4

2- کیهان ، 24 آبان 1359 ، صفحه 12

3-  اطلاعات ، 24 آبان 1359 ، صفحه 12

4-  اطلاعات، 24 آبان 1359 ، صفحه11

5- اطلاعات ، 24 آبان 1359، صفحه 2

6- اطلاعات ،  24 آبان 1359 ، صفحه10

7- اطلاعات ،  24 آبان 1359 ،  صفحه3

8- اطلاعات ، 24 آبان 1359 ، صفحه12

9- اطلاعات ،  24 آبان 1359 ،  صفحه2

10- کیهان ، 24 آبان 1359 ، صفحه 13

11- کیهان ، 24 آبان 1359 ، صفحه 13

12- کیهان ، 24 آبان 1359 ، صفحه 12

13- اطلاعات ، 24 آبان 1359 ،  صفحه8

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول