اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور وزیر اطلاعات

یادواره شهید میرزا کوچک خان جنگلی در رشت آغاز شد

یادواره شهید میرزا کوچک خان جنگلی و 150 شهید طلبه و روحانی گیلان با حضور وزیر اطلاعات در مصلای امام خمینی (ره) رشت آغاز شد.

یادواره شهید میرزا کوچک خان جنگلی در رشت آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، دبیر ستاد یادواره شهید میرزا کوچک جنگلی و 150 طلبه و روحانی شهید گیلان صبح امروز در حاشیه این مراسم به خبرنگار فارس اظهار کرد: منشأ حرکت میرزا کوچک خان جنگلی صد درصد دینی و اسلامی است.

حجت‌الاسلام محمد جمالی، حکومت میرزا کوچک خان جنگلی از نگاه مقام معظم رهبری را مینیاتوری کوچک از حکومت اسلامی ذکر کرد و افزود: میرزا کوچک خان جنگلی با قوای دو قدرت بزرگ روس و انگلیس در آن دوران مبارزه سختی را انجام داد.

وی با بیان اینکه میرزا کوچک خان جنگلی با حکومت رضاخان قلدر درگیر شد، خاطرنشان کرد: میرزا کوچک خان جنگلی با خیانت احمد کسمایی در سال 1297 و تسلیم شدن ابراهیم حشمت در ارتفاعات منطقه ماسال مظلومانه به شهادت رسید.

جمالی زمان تولد میرزا کوچک خان جنگلی را در سال 1260 اعلام کرد و گفت: میرزا کوچک فرزند ارشد میرزا بزرگ است.

دبیر ستاد یادواره شهید میرزا کوچک خان جنگلی و 150 شهید طلبه و روحانی گیلان با اشاره به اینکه میرزا بزرگ 130 سال پیش نام فرزند خود را یونس گذاشت، بیان کرد: میرزا کوچک تحصیلات خود را در حوزه علمیه رشت در سال 1273 آغاز کرد.

وی ادامه داد: میرزا کوچک ادبیات عرب، فقه و اصول را در مدرسه حاج حسن صالح‌آباد فرا گرفت و در سال 1289 پس از فتح تهران توسط نیروهای مشروطه‌خواه در حوزه علمیه محمودیه صدر این شهر تحصیل کرد.

جمالی مبارزه میرزا کوچک خان جنگلی را با توافق تشکیلات اتحاد اسلامی ذکر کرد و یادآور شد: میرزا کوچک برای مبارزه با استعمار وارد گیلان شد و هسته اولیه نهضت جنگل را تشکیل داد.

دبیر ستاد یادواره شهید میرزا کوچک خان جنگلی و 150 شهید طلبه و روحانی گیلان با بیان اینکه بخش بزرگی از گیلان تا سال 1296 زیر حکومت کمیته اتحاد اسلامی درآمد، تصریح کرد: میرزا کوچک روزنامه جنگل را در این سال منتشر کرد و همزمان با مبارزه نظامی فعالیت‌های فرهنگی را انجام داد.

به گزارش فارس، یادواره شهید میرزا کوچک خان جنگلی با حضور حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، آیت‌الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان، محمدعلی نجفی استاندار، مدیران و روسای نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی گیلان و همچنین انبوه مردم در مصلای امام خمینی (ره) رشت در حال برگزاری است.

انتهای پیام/84001/ر30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول