اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

پرونده ۲ ناشر تعلیقی بررسی می‌شود

کمالی‌نژاد: ۲۰ کتاب عنوان شده توقیفی نبود/ نویسنده «ممنوع‌القلم» نداریم

سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالاتی درباره ناشران تعلیقی، هیات نظارت بر نشر و نویسندگان ممنوع‌القلم پاسخ داد.

کمالی‌نژاد: ۲۰ کتاب عنوان شده توقیفی نبود/ نویسنده «ممنوع‌القلم» نداریم

احمد کمالی‌نژاد، سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ضمن اشاره به اینکه حدود بیست و شش سال در وزارت ارشاد سابقه فعالیت دارم و تاکنون با موضوع نویسنده ممنوع‌ القلم برخورد نکرده‌ام چون چنین نویسندگانی نداشتیم، اظهار داشت: از ابتدای خدمت تا به امروز فقط در حوزه معاونت فرهنگی فعالیت داشته‌ام، از این رو می‌گویم نویسنده «ممنوع‌ القلم» نداریم.

* طی 26 سال خدمت در ارشاد نویسنده ممنوع‌ القلم ندیده‌ام و نداشتیم

وی با تاکید بر اینکه در هیچ دوره‌ای در ارشاد نویسنده ممنوع‌ا لقلم نداشتیم در پاسخ به اینکه آیا طی بیست و شش سال حضور در معاونت با افرادی مواجه شده‌اید که کتابی از آنها در ارشاد پذیرفته نشود و عنوان شود این فرد ممنوع‌ القلم است، خاطرنشان کرد: طی دوران خدمت چنین چیزی ندیده‌ام.

* 20 کتاب توقیفی نبود و در اداره کتاب مانده بود

سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه آقای رئیس جمهور در گزارش 100 روزه به رفع توقیف و ارائه مجوز به 20 کتاب اشاره کردند، با توجه به گزارش ارائه شده آیا در زمان سرپرستی شما حجم کار به حدی بالا بوده که 20 اثر رفع توقیف شده و مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: همانگونه که آقای امیرزاده هفته گذشته توضیح دادند این کتاب‌ها در اداره کتاب مانده بود، واقعا هم اینگونه بود و پیرامون آنها تصمیم‌گیری نشده بود، برخی از کتاب‌ها جواب‌هاشان آمده بود و در انتظار استعلام بودند و یا نیازمند طراحی راهکار جدید بوده‌اند، که با افراد مختلف نشست‌هایی برگزار و تصمیم‌گیری صورت گرفت. 

* عدم معرفی هیات نظارت بر نشر مشکلات را موجب شده است/ در دولت گذشته معرفی هیات متوقف شد

وی این مورد را ناشی از نداشتن هیات نظارت بر نشر کتاب کودک و بزرگسال دانست و ابراز داشت: اگر در دوره گذشته هیات نظارت شکل می‌گرفت بسیاری از امور اینگونه نبود، مثلا اثری به اداره کتاب ارسال می‌شود که نمی‌توان درباره آن تصمیم‌گیری کرد، تصمیم‌گیری بر گردن هیات نظارت می‌افتد اما ما هیات نداریم.

کمالی‌نژاد درباره عدم معرفی هیات نظارت بر نشر کتاب کودک و بزرگسال و اینکه اگر این هیات معرفی شوند کارها تسهیل می‌شود، اضافه کرد: در دوره قبل تا مرحله پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رفت و مصوب شد، اما آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور باید حکم را ابلاغ می‌کرد که این کار انجام نشد و متوقف ماند.

سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه اگر هیات نظارت معرفی شوند فعالیت در اداره کتاب با تسریع همراه خواهد شد، توضیح داد: با معرفی این هیات بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود و در تصمیم‌گیری امور روند بهتری را شاهد خواهیم بود چون می‌تواند به عنوان یک بازوی مشورتی در بحث کارگروه‌ها و دبیر علمی کمک کننده باشد

* پرونده دو ناشر تعلیقی در دست بررسی است/ «آگاه» مشکلی برای فعالیت ندارد 

کمالی‌نژاد درباره ناشران تعلیقی با روند بررسی‌های جدید در دولت یازدهم بیان کرد: پرونده ناشران در حال بررسی است، مشکل نشر «آگاه» برطرف شد، اما دو ناشر دیگر هستند که موضوع آنها در حال بررسی است و آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد مدام در حال پیگیری هستند. این ناشران تعلیقی بوده و بحثشان لغو پروانه نشر نیست. از جمله ناشرانی که مشکلشان حل شد، نشر آگاه بود که با رفع مشکل می‌تواند به فعالیت ادامه دهد.

وی از اعلام نام دو ناشری که پرونده تعلیقی دارند که رویه فعالیت آنها در حال بررسی است خودداری کرد، اما در توضیح بیشتر گفت: این موضوع تعاملی است که باید با نهادهای مختلف برقرار شود تا مشکلاتشان حل شود.

* تا چه زمان سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستید؟

کمالی‌نژاد در پاسخ به این سوال که شما تا چه زمان در اداره کتاب به عنوان سرپرست فعال هستید، عنوان کرد: حکم بنده بدون زمان و با عنوان «سرپرست موقت اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» ابلاغ شده است اما زمانی برای آن تعیین نکرده‌اند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول