اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون فارس عنوان کرد

غربالگری بیماران ایدزی در فرایند اهدای خون

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: بیماران مبتلا به ویروس ایدز در نخستین مرحله اهدای خون غربالگری می‌شوند.

غربالگری بیماران ایدزی در فرایند اهدای خون

دکتر علیرضا توسلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: به سبب آن که انجام آزمایش بیماری‌هایی مانند ایدز رایگان است امکان استفاده از فرآیند اهدای خون به عنوان آزمایش مرتفع شده است.

وی افزود: سازمان انتقال خون فرآورده‌های مورد نیاز خود را از جمعیت‌ها و افراد سالم که فاقد رفتارهای پر خطر اعم از تماس جنسی نامطمئن و یا مصرف مواد مخدر بوده‌اند، تامین می‌کند.

توسلی ادامه داد: با توجه به آن که فرآیند اهدای خون در چند مرحله انجام می‌شود از طریق مصاحبه اولیه و معاینه پزشک سوالاتی در مورد رفتار پر خطر و علائم آن از فرد اهدا‌کننده پرسیده می‌شود.

وی اضافه کرد: در مرحله بعد نمونه‌های خون مورد آزمایش بیماری‌های ویروسی مانند هپاتیت و ایدز قرار گرفته و در صورت وجود هرگونه شک بیماری، برای اطمینان بررسی مجدد بنابر دستورالعمل‌های مخصوص الگوریتمی صورت می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای اطمینان از بروز هر گونه خطا به اهدا‌کننده این امکان داده شده که به صورت محرمانه وارد عملیات خودحذفی شده و در صورتی که به یاد آورده که در معرض عامل آلودگی بوده به صورت ناشناس اطلاع دهد تا از طریق کد خون وی از چرخه حذف ‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان انتقال خون با انجمن‌های برخی بیماری‌های ویروسی نیز ارتباط داشته و هر از چند گاهی این موضوع را یادآوری می‌کند که بیماران این چنین برای اهدا خون ارجاع داده نشوند.

توسلی بیان کرد: اگر پس از انجام آزمایشات خون فرد اهدا‌کننده سالم باشد از طریق پیامک به وی اطلاع داده می‌شود که در صورت تمایل سه ماه دیگر برای اهدای مجدد مراجعه کند.

وی ابراز داشت: به طور معمول ارسال این پیامک به معنای سلامت فرد است.

به گفته وی، در مورد افرادی که سلامت خونی ندارند به جای پیامک، نامه ارسال شده و برای تایید یا رد آزمایش اولیه مورد مشاوره قرار گرفته و به مراکز آزمایش بیماری ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون فارس خاطرنشان کرد: انتقال خون این موارد را برای اطمینان از دریافت خون سالم انجام می‌دهد و استانداردهایی که در این زمینه استفاده می‌شود مورد تایید مجامع معتبر بهداشتی جهان است.

وی همچنین گفت: در فرآیند بررسی خون تمام اطلاعات فرد محرمانه بوده و تنها در صورتی که خون فرد مشکوک باشد برای آزمایش مجدد فراخوانده شده و اگر نتیجه آزمایشات اولیه و ثانویه نشان‌دهنده بیماری باشد به مراکز مرجع معرفی می‌شود.

توسلی اظهار داشت: تلاش انتقال خون بر این است که با فرهنگ‌سازی در این زمینه به‌گونه‌ای عمل شود که جمعیت‌های سالم برای انتقال خون مراجعه کرده و در مرحله بعد به انجام آزمایش‌های دقیق پرداخته شود.

به گفته وی، انتقال خون نمی‌خواهد بداند فرد بیمار است یا خیر، بلکه این کار وظیفه علوم پزشکی و درمانگاه امام حسین(ع) شیراز است که آزمایشات تکمیلی را انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: برای انتقال خون مهم این است که بداند خون دریافت شده سالم است و به این منظور با کیت‌های ویژه که حساسیت بالایی دارند اندک ردپای ویروس در خون یا مایعات خونی بررسی می‌شود.

توسلی افزود: گاه ممکن است مثبت بودن آزمایش اولیه کاذب باشد و در آزمایش تکمیلی فرد سالم تشخیص داده شود اما برای انتقال خون تا همین جا کافی است و خون مشکوک به دستگاه اتوکلاو و کوره خون‌سوزی داده می‌شود.

وی تصریح کرد: مرکز درمانی امام حسین(ع) شیراز مشاوره، آزمایش و درمان را برای بیماران «اچ آی وی مثبت» را رایگان ارائه می‌دهد و به همین دلیل انتقال خون را نباید مرجعی برای تشخیص بیماری فرد دانست بلکه ما فقط خون را از نظر عوامل بیماری‌زا بررسی می‌کنیم.

مدیرکل انتقال خون فارس ابراز داشت: ما در انتقال خون به صورت پوستر و موارد دیگر اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که افرادی که به خود مشکوک هستند و رفتار پر خطر داشته‌اند برای انتقال خون مراجعه نکنند.

به گفته وی، غربالگری انتقال خون در وهله نخست بر صداقت خود فرد استوار است که پزشک در سوالاتی متوجه می‌شود فرد رفتار پر خطری اعم از خالکوبی، حجامت، تماس جنسی، مصرف سرنگ آلوده و ... داشته است.

وی در پایان گفت: حدود 6 سال است که به همین دلایل و اینکه افراد مشکوک از طریق اهدای خون خود را چک نکنند دیگر مانند گذشته نتیجه آزمایش به فرد اهدا‌کننده داده نمی‌شود و تنها در موارد مشکوک با حفظ محرمانه بودن کد خون فرد برای انجام آزمایشات تکمیلی فراخوان می‌شود.

انتهای پیام/2448/ط40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول