اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

حرف راستی که خوراک دشمنان شود بزرگترین گناه است

آیت الله منتظری: نباید هر حرفی را که باعث تضعیف شخصیت های خدمتگزار در جامعه اسلامی می شود ولو این حرف ها راست باشد بر زبان راند.

حرف راستی که خوراک دشمنان شود بزرگترین گناه است

رخدادهای 21 آذر 1359

چکیده

  • حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه: هشدار می دهم به هوش باشید ضد انقلاب حالا که از میدان جنگ مایوس شده است به پشت جبهه پرداخته است مراقب باشید ضد انقلاب در پشت جبهه به ما ضربه نزند .
  • آیا کسی امروز می تواند شک کند در این که برانگیزان آتش جنگ در کردستان و در همه نواحی ایران وابستگان به ابرقدرت ها و امپریالیسم بودند؟
  • هر کسی که در داخل اجتماعات ما در داخل جامعه ما به نحوی مردم را از این انقلاب دل سرد و مایوس بکند یقینا خیانت به انقلاب و خیانت به اسلام کرده است.
  • آیت الله منتظری : حرف راستی که خوراک برای رادیوهای بیگانه درست کند و بتازند به جمهوری اسلامی اگر چنین راستی بخواهی بگویی بزرگترین گناه را مرتکب شدی .
  • به پاس خون صدها هزار شهید و جانباز زبانتان را حفظ کنید هر چیزی را نگوئید هر چیزی را ننویسید کسانی که اهل قلم هستد  مگر هر چیزی که انسان به ذهنش آمد باید بنویسد .
چه کسانی از امتحان جنگ روسفید درآمدند

آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازجمعه با اشاره به امتحان های الهی اظهار داشتند : امروز ما امتحان های زیادی داریم و هم تعیین کننده و مهم اما بزرگترین امتحانی که این ملت در این برهه از زمان روبرو شده همین جنگ تحمیلی میان رژیم مزدور عراق با جمهوری اسلامی است این یک امتحان بزرگ برای ما است. ایشان با تاکید بر این که مجموعه ملت توانست از این امتحان روسفید بیرون بیاید گفتند : دنیا امروز و تاریخ همیشه به روسفیدی ملت ما قضاوت خواهد کرد از مجموع ملت که بگذریم حساب قشرها و گروه ها مطرح می شود بعضی ها در این جنگ امتحان خوبی پس دادند اکثریت مردم در این امتحان روسفید از آب درآمدند .

مصادیقی از فداکاری های ملت

آیت الله خامنه ای در ادامه به مصادیقی از فداکاری های مردم در جبهه های جنگ اشاره کرده و افزودند : زن جوانی که اندکی پس از عروسیش همه طلاها وزیور آلاتش را نثار رزمندگان می کند تا آن بچه های کوچک خردسالی که در یکی از روستاهای کرج پول های توجیبیشان را جمع می کنند و به وسیله معلمشان برای رزمندگان می فرستند تا آن دختر نابینایی که از ده دوردست به نام علی آباد همه ثروت خود را که 230 تومان است برای رزمندگان می فرستد تا آن مادری که آرزو می کند کاش جوان بازهم داشتم و به جبهه می فرستادم تا آن پدری که فرزندانش را می گوید بروید و در جبهه برای کشورتان و برای انقلابتان بجنگید همه و همه این ها از امتحان خدا روسفید بیرون آمدند خوشا به حال اینها.

آیت الله منتظری: کسانیکه دراجتماع یک موقعیت مهمتری دارندموقعیت رهبری را دارند رئیس دولتی است رئیس اداره ای است اگر این موقعیت داشته باشد در جامعه می تواند برای جامعه کار کند او را بر سر زبان ها انداختی شایعه برایش درست کردی دروغ و راست را به هم بافتی او کمتر می تواند برای جامعه کار کند آن وقت هر اندازه که از موقعیت اجتماعی این شخص کاسته بشود و برای جامعه اش نتواند کار بکند.
روسیاهان جنگ چه کسانی بودند؟

ایشان در ادامه به روسیاهان و  کسانی که از امتحان جنگ روسیاه درآمدند پرداخته و اظهار داشتند : عده ای هم در این جنگ روسیاه شدند . روزهای اول که هنوز درست مسائل روشن نبود برای همه گفتند این جنگ از طرف ایران شروع شده است و ایران دشمنی عراق را تحریک کرده است. خود آنها در ایران بودند به اصطلاح ایرانی بودند و می دیدند واقعیت ها را اما این واقعیت ها را دیدن موجب آن نمی شد که دروغ نگویند و تهمت نزنند.

کمک دولت های مرتجع به صدام به چه معنا است ؟

ایشان خاطر نشان کردند : بعد که همه دنیا مسئله جنگ ایران و عراق و جبهه بندی های موجود را شناختند وقتی سرانگشتان آمریکا در منطقه به دشمن ما رژیم بعثی صدام کمک کردند وقتی مرتجع ترین کشورهای منطقه 13 میلیارد دلار به دولت عراق کمک کردند و کویت 10 میلیارد دلار وام به عراق تعهد کرد و اردن همه نیروهای نظامی و امکانات نظامی خودش را در اختیار عراق گذاشت و خبرگزاری های صهیونیستی همه علیه ایران و به سود عراق حرف زدند اینها زبانشان کوتاه شد دیدند واضح هست وقتی دست های آمریکا در منطقه به عراق کمک می کند معنای آن چیست ؟

روشنفکران ، شاعران و سیاستمداران مدعی روسیاه

خطیب جمعه تهران با انتقاد از شاعران ، روشنفکران و سیاستمداران مدعی تاکید کردند : تبلیغاتشان تمام شد اما هیچ کمکی به این جامعه هم نکردند یک کلمه فلان شاعر مدعی یا فلان مقاله نویس مدعی یا فلان سیاست مدار یا فلان روشنفکر مدعی یا بقیه مدعیان یک کلمه در راه این جنگ و برای جنگ قلمی و قدمی نزدند و اقدامی نکردند البته شاید امیدوار بودند که جنگ به زیان جمهوری اسلامی و به سود مهاجمان مزدور متجاوز تمام بشود .. اما به فضل پروردگار و با حکم قوانیت و سنت های تاریخی همه حوادث در عکس نظر آنها و بر خلاف میل باطنی آنها تمام شد.

توطئه جدید تضعیف پشت جبهه ها

آیت الله خامنه ای به توطئه جدید دشمن برای ایجاد اختلاف در کشور اشاره و افزودند : جنگ روز به روز ملت ما را متعهدتر و منسجم تر کرد روز به روز آتش ما را آماده تر و منسجم تر کرد روز به روز سپاهیان پاسدار را خطر پذیرتر و فداکارتر کرد ... بر خلاف نظر دشمنان همه چیز به طرف بهتر شدن و سرو سامان یافتن پیش می رود اینها را که دیدند به فکر افتادند که ما را از پشت جبهه تضعیف کنند و امروز متاسفانه دشمن انقلاب اسلامی در پشت جبهه ها مشغول تضعیف جبهه ما است .

مراقب باشید ضد انقلاب در پشت جبهه به ما ضربه نزند

ایشان در ادامه ضمن هشدار به ملت ایران اضافه کردند : هشدار می دهم به هوش باشید ضد انقلاب حالا که از میدان جنگ مایوس شده است به پشت جبهه پرداخته است مراقب باشید ضد انقلاب در پشت جبهه به ما ضربه نزند . ضد انقلاب در پشت جبهه با خیال راحت بدون گرفتاری دارد طرح ریزی می کند.

چه کسانی در کردستان این کارها را می کنند؟

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از خطبه های نمازجمعه با اشاره به بحران کردستان افزودند : از طرفی جنگ های داخلی را که همان جنگ میان آمریکا و جمهوری اسلامی بود منتها در مناطق داخلی ایران مثل کردستان اینها را دارد تقویت می کند شما را به خدا ببینید یک ملتی دارد با همه قدرت با بزرگترین قدرت های جهانی می جنگد در دل مسلمان های عالم شوق و اشتیاق را برانگیخته است آن وقت در داخل اجتماع یک عده ای به نام آزادی و دمکراسی و به نام حمایت از خلق ها این جنایات را انجام می دهند چه کسانی هستند که در کردستان این کارها را می کنند؟

آیا اینها وابسته به آمریکا نیستند؟

آیت الله خامنه ای: جنگ روز به روز ملت ما را متعهدتر و منسجم تر کرد روز به روز آتش ما را آماده تر و منسجم تر کرد روز به روز سپاهیان پاسدار را خطر پذیرتر و فداکارتر کرد ... بر خلاف نظر دشمنان همه چیز به طرف بهتر شدن و سرو سامان یافتن پیش می رود اینها را که دیدند به فکر افتادند که ما را از پشت جبهه تضعیف کنند و امروز متاسفانه دشمن انقلاب اسلامی در پشت جبهه ها مشغول تضعیف جبهه ما است .

خطیب جمعه تهران اظهار داشتند : آیا کسی امروز می تواند شک کند در این که برانگیزان آتش جنگ در کردستان و در همه نواحی ایران وابستگان به ابرقدرت ها و امپریالیسم بودند ما این را در همان روزهایی که این درگیری ها در کردستان یا در ترکمن صحرا به وجود آمد گفتیم گفتیم شما آمریکایی هستید و به نام دمکرات به نام فدایی خلق و به نام های دیگر دارید می جنگید اعتراض کردند گفتند ما ضد آمریکایی هستیم امروز دنیا قضاوت کند مردم ایران قضاوت کنند ما درگیریک جنگی هستیم و اینها در گوشه ای از این مملکت آتش جنگ را علیه ارتشی و پاسدار و مردم بی دفاع کرد و ترک و ...بر انگیختند آیا اینها وابسته به آمریکا نیستند؟

هر کس مردم را از انقلاب مایوس کند قطعا خیانت کرده است

آیت الله خامنه ای در ادامه با اشاره به گروه هایی که در مدارس با بهانه های واهی ایجاد آشوب و اغتشاش می کنند اظهار داشتند : هر کسی که در داخل اجتماعات ما در داخل جامعه ما به نحوی مردم را از این انقلاب دل سرد و مایوس بکند یقینا خیانت به انقلاب و خیانت به اسلام کرده این ها همان کسانی هستند که می گوئیم در امتحان روسیاه درآمدند.(1)

توصیه آیت الله منتظری به مردم ؛ هر چه را که دیدید نگوئید

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه قم با اشاره به آیات و احادیث متعدد چنین نتیجه گرفتند که نباید هر حرفی را که باعث تضعیف شخصیت های خدمتگزار در جامعه اسلامی می شود ولو این حرف ها راست باشد بر زبان راند. وی در بخشی از خطبه های نماز جمعه قم تاکید کرد : نگوئید که من هرچه دیدم همان را می گویم اصلا غیبت همان است که شما دیده باشید شنیده باشید و بدانی که راست هم هست بروی و نقل بکنی هر چیزی را که نباید گفت راستی که آبروی یک مسلمان را از بین می برد که نباید گفت.

آیت الله منتظری ادامه داد :  مخصوصا از کسانیکه در اجتماع یک موقعیت مهمتری دارند موقعیت رهبری را دارند یک شهری را یک منطقه ای را اداره می کنند رئیس دولتی است رئیس اداره ای است اگر این موقعیت داشته باشد در جامعه می تواند برای جامعه کار کند او را بر سر زبان ها انداختی شایعه برایش درست کردی دروغ و راست را به هم بافتی او کمتر می تواند برای جامعه کار کند آن وقت هر اندازه که از موقعیت اجتماعی این شخص کاسته بشود و برای جامعه اش نتواند کار بکند گناهش گردن من و شما است که شایعه پراکنی داشتیم.

حرف راستی که خوراک دشمنان شود بزرگترین گناه است

خطیب جمعه قم اظهار داشت :  راستی که خوراک برای رادیوهای بیگانه درست کند و بتازند به جمهوری اسلامی اگر چنین راستی بخواهی بگویی بزرگترین گناه را مرتکب شدی . شما باید آبروی انقلاب اسلامی خودتان را حفظ کنید. آیت الله منتظری تاکید کرد : به پاس خون صدها هزار شهید و جانباز زبانتان را حفظ کنید هر چیزی را نگوئید هر چیزی را ننویسید کسانی که اهل قلم هستد  مگر هر چیزی که انسان به ذهنش آمد باید بنویسد . روزنامه نگاران مسئولیت دارند خبر و مطلبی که در روزنامه منعکس می کنند ببینند این خبر یک وقت ضرر نداشته باشد برای انقلاب.(2)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 22 آذر1359، صفحه 12

2- جمهوری اسلامی ، 22 آذر1359 ، صفحه 5 ، سال ها بعد از این خطبه ها آیت الله منتظری دقیقا مسیر خود را تغییر داده و هر آن چه به ملت گفته بود خلاف آن را مو به مو عمل کرد . در حالی که آیت الله منتظری بعضی حرف های راست را نیز بر اساس آیات و روایات خروج از ولایت الهی و وارد شدن در حریم شیطان می دانستند با دامن زدن به شایعات عدیده چنان خدمتی به ضد انقلاب ، منافقین و آمریکا انجام دادند که تا آن دوره و تا سال ها بعد کسی چنین خدمتی نکرده بود . رجوع به خاطرات آیت الله منتظری به خوبی نشان می دهد که وی در این کتاب هر آن چه دیده و یا از دیگران شنیده گفته است . تضعیف مقامات و مسئولانی که اگر در میان ملت جایگاه داشته باشند می توانند خدمتی به مردم انجام دهند در این خاطرات موج می زند . در حالی که آیت الله منتظری می گویند هرراست نباید گفت اجازه دادند مهدی هاشمی با انتشار شب نامه ها موجی از اتهامات و تهمت ها را متوجه نظام اسلامی سازد ! اگر بخواهیم وارد مصادیق موارد پیش گفته شویم مثنوی هفتاد من کاغذ می طلبد که انشاء الله در وقت مقتضی به مواردی از این مصادیق اشاره خواهد شد.

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول