اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

حمایت قاطع هاشمی از اسد

هاشمی در مورد اختلافات اردن و سوریه با حمایت قاطع از اسد گفت: سوریه نمی‌تواند با فردی متحد باشد که در دامان آمریکا است ، شاه اردن نمی خواهد با اسرائیل بجنگد ولی سوریه در خط مقدم جنگ با رژیم صهیونیستی است .

حمایت قاطع هاشمی از اسد

رخدادهای 12 آذر1359

چکیده

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: اگر شوروی درک کند که صدام خود را به آمریکا فروخته است تغییر موضع خواهد داد.
  • رونالد ریگان رئیس جمهور جدید آمریکا 7 تن از اعضای کابینه خود را تعیین کرده است که در راس آنها ژنرال الکساندرهیگ فرمانده سابق نیروهای ناتو در اروپا قرار دارد.
  • وزیرخارجه لیبی در نامه ای به رئیس شورای امنیت نسبت به ادامه اقدامات تحریک آمیز و تجاوزکارانه آمریکا علیه لیبی اعتراض کرد.
  • مکری سفیر ایران در شوروی: اخیرا دولت شوروی اظهار داشته که صدور اسلحه به عراق قطع شده اما این گفته ها زیاد قاطع و مستند نبوده است .
  • آیت الله منتظری: در این شرایط حساس مسئولین مملکتی اگر هم نگرانی هایی داشته باشند باید به حضور رهبربرسند و مشکلاتشان را مطرح کرده و هر طور ایشان فرمودند اطاعت کنند.
  • سید حسین خمینی : آقای بنی صدر رئیس جمهور در سفر اخیر خود به مناطق جنگی از سربازان و پاسداران انقلاب شنیدند که کشاندن اختلافات به میان مردم تاثیر منفی بر روحیه رزمندگان می گذارد پس ایشان و دیگر مسئولین نباید اختلافات را علنی کنند.
  • وارن کریستوفر معاون وزیر امورخارجه آمریکا گفت مذاکرات جاری و اقداماتی که تاکنون در زمینه گروگان ها صورت گرفته تماما در چهارچوب سیاست خارجی دولت جیمی کارتر انجام شده و دولت آینده ریگان هیچ تضمینی در مورد ادامه این سیاست نخواهد داد.
  • در جلسه علنی امروز مجلس بحث و بررسی درباره طرح ادغام سازمان بسیج مستضعفین در سپاه پاسداران دنبال شد و کلیات آن به تصویب رسید.
هاشمی : صدام خود را به آمریکا فروخته است شوروی درک کند

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای با سی بی اس کانادا گفت : اگر شوروی درک کند که صدام خود را به آمریکا فروخته است تغییر موضع خواهد داد. وی ادامه داد : همکاری نزدیک اردن ، عربستان ، یمن شمالی و همچنین بختیار ، اویسی و ازهاری با رژیم دست نشانده عراق سند روشنی از همکاری صدام با آمریکا است.

هاشمی در مورد اختلافات اردن و سوریه نیز با حمایت قاطع از اسد گفت : سوریه نمی تواند با فردی متحد باشد که در دامان آمریکا است ، شاه اردن نمی خواهد با اسرائیل بجنگد ولی سوریه در خط مقدم جنگ با رژیم صهیونیستی است بنابراین اردن و سوریه نمی توانند با هم متحد شوند. هاشمی در مورد شرایط پایان جنگ نیز گفت : صدام با ضرباتی که به دو ملت ایران و عراق زده است صلاحیت رهبری بر عراق را نداشته و باید محاکمه شود.(1)

 

آیت الله منتظری در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی گفت : مسئولان نباید مستمسکی به دست دشمنان اسلام و انقلاب بدهند.وی گفت : در این شرایط حساس مسئولین مملکتی اگر هم نگرانی هایی داشته باشند باید به حضور رهبربرسند و مشکلاتشان را مطرح کرده و هر طور ایشان فرمودند اطاعت کنند
فرمانده سابق ناتو وزیر خارجه آمریکا شد

یک منبع آگاه در واشنگتن اظهار داشت رونالد ریگان رئیس جمهور جدید آمریکا 7 تن از اعضای کابینه خود را تعیین کرده است که در راس آنها ژنرال الکساندرهیگ فرمانده سابق نیروهای ناتو در اروپا قرار دارد. چند تن از وزیران کابینه نیکسون نیز برای عضویت در دولت جدید آمریکا انتخاب شده اند.(2)

لیبی از آمریکا به سازمان ملل شکایت کرد

وزیرخارجه لیبی در نامه ای به رئیس شورای امنیت نسبت به ادامه اقدامات تحریک آمیز و تجاوزکارانه آمریکا علیه لیبی اعتراض کرد. در این نامه آمده است : دولت آمریکا اقدامات تحریک آمیز و تجاوزکارانه خود را علیه مردم لیبی اعمال می کند قلمرو آبی و حریم هوایی لیبی را مورد تجاوز و شناسایی قرار می دهد و شمار پایگاه های دریایی و هوایی خود را در نزدیکی مرز لیبی افزایش می دهد.(3)

مکری : شوروی باید رسما قطع صدور اسلحه به عراق را اعلام کند

مکری سفیر ایران در شوروی در پاسخ به این سوال که آیا این کشور ارسال سلاح به عراق را قطع کرده است گفت : اخیرا دولت شوروی اظهار داشته که صدور اسلحه به عراق قطع شده اما این گفته ها زیاد قاطع و مستند نبوده است . وی ادامه داد : بنا بر این ما از دولت شوروی می خواهیم که رسما اعلام کند که صادرات سلاح به عراق را قطع کرده است.(4)

آیت الله منتظری : مسئولان نباید مستمسکی به دست دشمنان اسلام و انقلاب بدهند

آیت الله منتظری در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی گفت : مسئولان نباید مستمسکی به دست دشمنان اسلام و انقلاب بدهند. وی گفت : در شرایطی که رهبر انقلاب نگران اوضاع و شرایط کشور هستند باید مسئولین مملکتی کاملا مواظب باشند و کاری نکنند که مستمسکی برای دشمنان اسلام و انقلاب در این شرایط حساس کشور باشد. وی گفت : در این شرایط حساس مسئولین مملکتی اگر هم نگرانی هایی داشته باشند باید به حضور رهبربرسند و مشکلاتشان را مطرح کرده و هر طور ایشان فرمودند اطاعت کنند.(5)

وارن کریستوفر معاون وزیر امورخارجه آمریکا:آمریکا خواستار تشکیل یک هیئت بین المللی جهت رسیدگی به خواست های چهارگانه دولت ایران در قبال آزادی گروگان ها شده است . در عین حال آمریکا اخطار کرده است که مذاکرات جاری و اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته تماما در چهارچوب سیاست خارجی دولت جیمی کارتر انجام شده و دولت آینده ریگان هیچ تضمینی در مورد ادامه این سیاست نخواهد داد

سید حسین خمینی : اتحاد بعضی ها با بنی صدر تاکتیکی و برای دشمنی با امام است

سید حسین خمینی گفت : آقای بنی صدر رئیس جمهور در سفر اخیر خود به مناطق جنگی از سربازان و پاسداران انقلاب شنیدند که کشاندن اختلافات به میان مردم تاثیر منفی بر روحیه رزمندگان می گذارد پس ایشان و دیگر مسئولین نباید اختلافات را علنی کنند. وی ادامه داد : اطرافیان بنی صدر به وی اطلاعات غلط می دهند ، رئیس جمهور در خاطرات خود که روزنامه انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده نوشته است که به قطب زاده گفتم به من اطلاع داده اند که تو در زندان شکنجه شده ای و او گفت با من خوش رفتاری شده است و این روشن می سازد که به بنی صدر اطلاعات غلط می دهند.

وی ادامه داد : کسانی که بزرگانی چون [آیات] بهشتی و خامنه ای را می کوبند هدفشان امام است انسان باید کمی معرفت داشته باشد امام پدر یکایک شما است اقلا کمی انصاف داشته باشید.والله قسم مردم اگر احساس کنند که وارد حریم امام میخواهند بشوند ساکت نمی نشینند. سید حسین خمینی گفت : چگونه شده قطب زاده که دشمن بنی صدر بود امروز دوست او شده و زیر پرچم او رفته است چگونه شده قطب زاده که می گفت یزدی برگ سبز از آمریکا دارد که به این کشور خیانت نکند و در نتیجه نباید به امام نزدیک شود امروز با یزدی این گونه دوست شده و همه زیر یک پرچم جمع شده اند؟

وی گفت : در پاریس جلوی منزل امام قطب زاده را دیدم و از او درباره رابطه اش با بازگان پرسیدم ، قطب زاده به صراحت گفت بازرگان خرفت شده و من تنها عقیده دارم که باید راه امام را رفت و یک مرتبه چه شد که آقای بازرگان بدون قطب زاده آب از گلویش پائین نمی رود؟ سید حسین خمینی ادامه داد : وقتی بنی صدر رئیس جمهور شد قطب زاده پیش عمو [حاج سید احمد خمینی] گفت بزرگترین فاجعه تاریخ ایران رخ داد و حال چگونه شده که بنی صدر و قطب زاده با هم دوست شده اند؟ نکنید این کارها را ...این نزدیکی و رفاقت تاکتیکی است .(6)

کارشکنی تازه آمریکا در مورد گروگان ها

وارن کریستوفر معاون وزیر امورخارجه آمریکا که به دنبال مذاکرات جاری بین مقامات این کشور و دولت ایران در مورد آزادی گروگان ها عازم الجزایر شده است گفت حامل پیامی از مقامات آمریکا برای ایران است . وی ادامه داد : آمریکا در این پیام خواستار تشکیل یک هیئت بین المللی جهت رسیدگی به خواست های چهارگانه دولت ایران در قبال آزادی گروگان ها شده است . در عین حال آمریکا اخطار کرده است که مذاکرات جاری و اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته تماما در چهارچوب سیاست خارجی دولت جیمی کارتر انجام شده و دولت آینده ریگان هیچ تضمینی در مورد ادامه این سیاست نخواهد داد.(7)

کلیات ادغام سپاه و بسیج به تصویب مجلس رسید

در جلسه علنی امروز مجلس بحث و بررسی درباره طرح ادغام سازمان بسیج مستضعفین در سپاه پاسداران دنبال شد و کلیات آن به تصویب رسید.(8)

پی نوشت :

1- کیهان ، 12 آذر 1359 ، صفحه 1

2-  اطلاعات ، 12 آذر1359، صفحه 12

3- اطلاعات ، 12 آذر1359، صفحه 12

4-  اطلاعات ، 12 آذر1359، صفحه 2

5- جمهوری اسلامی ، 12 آذر1359، صفحه 11

6-  اطلاعات ، 12 آذر1359، صفحه 4، سید حسین خمینی در ابتدای انقلاب اسلامی اگرچه بسیار جوان بود اما در عرصه سیاسی فعالیت محسوسی داشت، به‌گونه ای که یکی از طرفداران شناخته شده جریان ابوالحسن بنی صدر و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به شمار می رفت و حتی پس از عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا توسط امام خمینی در خردادماه 1360 و همچنین رای مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت رییس جمهور چند روز بعد از آن، وی نه تنها حاضر به مرزبندی با بنی صدر و جریان منافقین نشد، بلکه بر حمایت خود از جریان مذکور اصرار کرد.

دستور قاطع امام در برخورد با نوه خود

پیرامون برخوردهای امام(ره) با نزدیکان و منسوبین خود نقل‌های متعددی وجود دارد اما خاطره ای از ایشان که به‌طور خاص به سید حسین خمینی باز می گردد، خواندنی است.

روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ دهم شهریور ماه سال 78 در صفحه 13 خود به نقل از سید حمید روحانی نوشت:

«در سال 59 آقای سید حسین خمینی که نوه امام بود در زمانی که اختلافات بین بنی صدر و شهید رجایی تشدید شده بود آقای سید حسین خمینی می رود در مشهد به نفع بنی صدر سخنرانی می کند. مردم به او حمله می آورند و می خواستند سید حسین خمینی را بزنند و ایشان که مسلح بوده، سلاح کمری داشته، دست به سلاح کمری اش می برد، بچه های کمیته جلوی او را می گیرند می برندش در یک اتاق دیگر. از همانجا مسئولین کمیته تماس می گیرند با دفتر امام. پیغام به امام داده می شود که آقای سید حسین خمینی نوه شما در مشهد از بین صدر دفاع کرده مردم به او هجوم آوردند دست به اسلحه برده ما چه کار کنیم. امام به مرحوم آیت الله اشراقی می فرمایند که به مسئولین کمیته مشهد پیغام دهید که سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود و اگر دست به سلاحش برد او را با تیر بزنند. آقای اشراقی به دفتر می آید و از طریق آقای رحمانی که بعدها نماینده امام در نیروی انتظامی شدند، از طریق ایشان به بچه های کمیته پیغام می دهند. ولی بخش دوم پیام امام را آقای اشراقی نمی دهد و فقط می گوید امام گفته آقای سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود. وقتی ایشان پیش امام بر می گردد امام می پرسد شما دستور من را ابلاغ کردی. ایشان می گوید بله. امام گفت آقای اشراقی کامل ابلاغ کردی؟ آقای اشراقی که نمی توانسته دروغ بگوید می گوید نه من قسمت دومش را نگفتم. امام به آقای اشراقی می فرمایند بر می گردی مجدد تلفن می زنی و هر دو قسمت پیام من را می دهید. سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود و اگر دست به سلاحش زد با تیر او را بزنید.»

نامه تاریخی امام خمینی خطاب به نوه خویش

برخورد امام(ره) با سید حسین خمینی تنها به خاطره نقل شده در این زمینه محدود نمی شود. اگرچه پس از وفات حاج آقا سید مصطفی، سید حسین به عنوان فرزند ایشان نزد امام جایگاه ویژه ای داشت و از محبوبیت خاصی برخوردار بود اما عدم مرزبندی وی با جریان بنی صدر و منافقین موجب شد تا امام راحل(ره) در نامه ای خطاب به او بنویسد:

«پسرم، حسین خمینی! جوانی برای همه خطرهایی دارد که پس از گذشت آنها انسان متوجه می‌شود . من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کوران‌های سیاسی وارد نشوند، من امید دارم که شما با مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی و با تعهد به اخلاق اسلامی و مهار کردن نفس اماره بالسوء، برای آتیه مورد استفاده واقع بشوی»

و در ادامه نیز با تاکید بر عدم ورود سید حسین به بازی های سیاسی به عنوان واجب شرعی تاکید می کنند: «من علاوه بر نصیحت پدری پیر، به شما امر شرعی می‌کنم که در این بازی‌های سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی؛ من به شما امر می‌کنم به حوزه علمیه قم برگرد و با کوشش، به تحصیل علوم اسلامی و انسانی بپرداز.» رک صحیفه نور، جلد 14، صفحه 345

تداوم مواضع سید ساختارشکنانه سید حسین خمینی

پس از این نامه، سید حسین راهی قم می شود و حتی پس از فوت مرحوم حاج احمد خمینی، هدایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار، حرم و بیت امام به سید حسن خمینی فرزند سید احمد آقا و نوه کوچک‌تر امام سپرده می‌شود.

اما طی سال‌های بعد از نامه امام نیز وی هیچ گاه در مسیری که امام به وی امر شرعی نمودند، حرکت نکرد و هر از چندگاهی با اعلام مواضع خود در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و... مورد استقبال رسانه های بیگانه قرار گرفت و نه تنها هیچ گاه مرزبندی خود با دشمنان انقلاب را مشخص نکرد بلکه صراحتا همسو با جبهه ضدانقلاب به فعالیت های خود ادامه داد که از جمله آن باید به سفر وی به عراق در اوایل اشغال این کشور توسط نیروهای امریکایی اشاره کرد که در آنجا طی گفتگو با روزنامه واشنگتن تایمز، از آمریکا به خاطر فتح عراق قدردانی کرد و گفت: «مردم عراق نیروهای آمریکایی را به چشم آزادی‌بخش می‌نگرند نه اشغالگر، من می‌بینم که روز به روز اوضاع کشور رو به بهبودی می رود؛ من امنیت را احساس می‌کنم و می‌بینم که مردم از اینکه از رنج‌های گذشته خلاصی یافته‌‌اند شادمان هستند.»

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با بیان اینکه مردم ایران باید دخالت نظامی آمریکا را برای آزادی کشور خود بپذیرند افزود: «مردم ایران واقعا به آزادی احتیاج دارند، آزادی واجب‌تر از نان شب مردم است. اما اگر برای ایجاد آزادی راهی جز دخالت آمریکا نیست من فکر می‌کنم که مردم ایران باید آن را قبول کنند، من هم این را قبول می‌کنم زیرا با اعتقادات و ایمان من همخوانی دارد.»

همچنین یکی دیگر از مواضعی که از سوی سید حسین خمینی علیه جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد، به تیرماه 84 باز می گردد. زمانی که مجله آمریکایی «ونیتی‌فر» از پیشنهاد سیدحسین خمینی به رضا پهلوی برای اتحاد در برابر جمهوری اسلامی خبر داد و گویا این پیشنهاد از سوی کریستوفر هیچنز خبرنگار این مجله - که به قم سفر کرده بودـ به رضا پهلوی داده شده بود.

به نوشته این مجله، حسین خمینی در منزل خود در قم به خبرنگار آمریکایی می‌گوید که حامی مداخله آمریکا در ایران است و در ادامه تصریح می کند: «خواهان حذف حکومتی است که پدر بزرگش در ایران آن را بنا نهاده است. تنها جهان آزاد به رهبری آمریکاست که می‌تواند دمکراسی را به ایران بیاورد.»

پس از این مصاحبه، به گفته احسان نراقی از افراد نزدیک به خانواده شاه مخلوع، سید حسین در سفر خود به آمریکا با رضا پهلوی دیدار می کند که رادیوهای بیگانه نیز پس از این دیدار اعلام کردند: «در این دیدار رضا پهلوی به وی گفته است که جد من به ایران خدمت کرد و سید حسین هم در پاسخ گفته است جد من به ایران خیانت کرد.» عبارتی که پس از انتشار آن از سوی سید حسین خمینی هیچ‏گاه مورد تکذیب قرار نگرفت.

در مجموع به نظر می رسد تدقیق در باب مدل رفتار حضرت امام (ره) با نزدیکان و منسوبین خویش همواره می تواند به عنوان الگویی جامع که از بطن سیره عملی بنیانگذار کبیر انقلاب نیز استخراج شده است، مورد استفاده قرار گیرد چرا که این موضوع پیش از این مورد تاکید مرحوم حاج سید احمد خمینی[در نشست مطبوعاتی حاج سید احمد خمینی ، 24 فروردین 1360 ] نیز قرار گرفته است: «ما منسوبین حضرت امام (ره) باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با ایشان است که با ما مصاحبه می‌شود و یا به ما احترام می‌شود ... باید دقیقاً توجه کنیم که اگر امام نبودند هرگز کسی ما را بدان صورت نمی‌شناخت تا با ما مصاحبه کند. پس من من نکنیم که هیچیم ... باید توجه کنیم که از انتساب سوءاستفاده نکنیم که خلاف شرع مبین است.» رک ، بازخوانی سیره عملی امام (ره) در برخورد با انحرافات منتسبان به خود ، رجا نیوز ، 17 خرداد 1389

7-  اطلاعات ، 12 آذر1359، صفحه 2

8- مشروح مذاکرات مجلس ، 12 آذر 1359

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول