اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از شب یلدا و رسوم ایرانیان در این شب گزارش می‌دهد

فال حافظ و حلقه دختران دور کرسی‌های شب یلدا / آویزان کردن شال توسط پسران کوچک

گرفتن فال حافظ از جمله رسم و رسوم ایرانیان در شب یلدا طولانی‌ترین شب سال است که تاکنون زنده نگه داشته شده است.

فال حافظ و حلقه دختران دور کرسی‌های شب یلدا / آویزان کردن شال توسط پسران کوچک

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شب یلدا یکی از شب‌های شیرینی است که ایرانیان از گذشته با آداب و رسوم ویژه‌ای این شب را گرامی داشته و فقط به زیبایی‌ها فکر می‌کنند.

ایرانیان نزدیک به هزاران سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریک‌ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌کنند.

در آیین کهن، بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز نخست دی‌ ماه تاج و تخت شاهی را بر زمین می‌گذاشتند و با جامه‌ای سپید به صحرا می‌رفتند و بر فرشی سپید می‌نشستند.

ایرانیان در این شب باقیمانده میوه‌هایی را که انبار کرده بودند به همراه خشکبار و تنقلات می‌خوردند و دور هم گرد هیزم افروخته می‌نشستند تا سپیده دم بشارت روشنایی دهد.

جشن شب یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود.

در این شب خانواده‌ها گرد هم آمده و افراد پیر و سالخورده برای همه قصه تعریف می‌کردند.

خوردن آجیل، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، در این شب مرسوم بوده و البته در این شب فال گرفتن از کتاب حافظ نیز مرسوم است.

*فال حافظ و پیش‌گویی بخت و اقبال دختران جوان

حافظ‌خوانی و گرفتن فال حافظ به ویژه برای دختران جوان یکی از رسوم شیرین و پر طرف‌دار شب یلدا است، در این شب به ویژه دختران جوان مجرد دور هم جمع شده و با قرائت فاتحه‌ای برای حافظ از وی یک فال خوب طلب می‌کنند.

دخترانی که گرد کرسی‌های خانه مادربزرگ نشسته و به قصه‌های وی گوش داده و در دل خود آرزوهای مختلفی در این شب از خداوند می‌خواهند.

*آداب شب یلدا در روستای قره‌بوطه

شب یلدا در مناطق مختلف استان زنجان نیز همچون سایر استان‌ها دارای آداب و رسوم ویژه‌ای است.

روستای «قره‌بوطه» یکی از روستاهای استان زنجان به شمار می‌رود که مردم آن در شب یلدا مراسم‌های مختلفی داشته و این شب را در خانه بزرگ‌ترها جمع می‌شوند، این شب در زبان محلی به «چله» معروف است.

مردم این روستا به ویژه کودکان و جوانان در این شب از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هدیه گرفته و معمولا آن را تا شب یلدای سال آینده نگه می‌دارند.

*آویزان کردن شال توسط پسران کوچک

البته در گذشته رسم بر این بود پسران کوچک شب یلدا ظرفی را به شال بسته و از پنجره‌ای که در سقف خانه‌های قدیمی وجود داشته است، آویزان کرده و اهالی خانه در ظرف آویزان شده پسران پول و هدیه‌های مختلف از جمله میوه، تخم‌مرغ و کشمش می‌ریختند.

*بردن چله قارپوزی برای نو عروسان

یکی دیگر از مراسم‌های شب یلدا یا شب چله در روستای قره‌بوطه بردن هدیه و هندوانه برای تازه‌عروسان است، این هدایا که توسط خانواده داماد به منزل عروس برده می‌شود همراه با شادی و مراسم‌های مختلفی است.

در این شب، سینی‌های دایره‌ای شکل را تزیین کرده و در آن آجیل، هندوانه تزیین شده، میوه و شیرینی می‌گذارند و خواهر یا برادر داماد بر سر خود گذاشته و تا خانه عروس روی سر می‌برند.

خانواده عروس نیز با شادی و نقل و نبات از خانواده داماد استقبال کرده و جشن آنها پر رنگ‌تر می‌شود.

*صله رحم در شب یلدا در روستای قره‌بوطه پر رنگ‌تر می‌شود

شب یلدا بر اساس عقاید ایرانیان شب بزرگ و معنوی نیز به شمار می‌رود، بسیاری از افراد در این شب به دیدن بزرگ‌ترها و بیمارها می‌روند و از آنها دلجویی می‌کنند.

حضور اهالی خانواده در منزل بزرگ‌ترها سبب خوشحالی سالخوردگان شده و شادی فرزندان نیز دو برابر می‌شود.

پوشیدن لباس‌های نو و روشن از دیگر رسوم مردم روستای «قره‌بوطه» در شب یلدا است که به اعتقاد مردم همواره برکت و روشنی به زندگی آنها وارد می‌شود.

*دانه‌های اناری که همچون یاقوت در ظرف‌ها می‌درخشند

خوردن انار به اعتقاد اهالی این روستا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در سفره شب یلدا هندوانه و انار دانه شده آماده بوده و با این میوه‌ها از میهمانان پذیرایی شود.

قلب مردم اهالی در شب یلدا همچون دانه‌های انار درخشیده و روشنی بیشتری به جمع آنها می‌بخشد.

----------------------------

گزارش از: فاطمه حیدری

----------------------------

انتهای پیام/73006/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول