اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معصومه ابتکار در شیراز:

پالایشگاه شیراز منتقل می‌شود/ ضرورت بازنگری در احداث سد «تنگ سرخ»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پالایشگاه دوم شیراز مشکلات زیست‌محیطی به همراه داشت که به منطقه دیگری از این استان انتقال می‌یابد، گفت: اگر سد «تنگ سرخ» آسیب دیگری را به وجود آورد، لازم است که در احداث آن تجدید نظر شود.

پالایشگاه شیراز منتقل می‌شود/ ضرورت بازنگری در احداث سد «تنگ سرخ»

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، معصومه ابتکار دوشنبه‌شب در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همایش بیم‌ها و امیدها فرصت خوبی برای تبادل افکار بود.

وی ابراز داشت: متاسفم که این همایش برگزار نشد، چراکه جوانان و دانشجویان بسیار علاقمند بودند که این همایش برگزار شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این همایش در راستای اهداف دولت بود و می‌توانست به اهداف دولت در این استان کمک کند.

ابتکار افزود: امیدوارم در آینده نزدیک با برطرف شدن مشکلات شاهد برگزاری این همایش در شهر شیراز باشیم. 

وی در ادامه با اشاره به بحران منابع آب زیرزمینی در استان فارس تصریح کرد: به دنبال این هستیم که با سیاست‌های بازدارنده از مصرف آب‌های زیرزمینی جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تغییر کشت و استفاده از شیوه مناسب آن نیز می‌تواند در این راستا موثر باشد.

وی بیان کرد: از مباحث دیگر در این استان بحث احداث سد تنگ سرخ است که با جدیت توسط سازمان محیط زیست پیگیری می‌شود.

ابتکار ادامه داد: در صورتی که این سد تهدیدی تازه باشد از احداث آن جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: پالایشگاه دوم شیراز نیز مشکلات زیست محیطی به همراه داشت که به منطقه دیگری از این استان انتقال می‌یابد. 

این مسئول اذعان داشت: برخی بی‌توجهی‌ها در گذشته به فضای زیستی استان فارس آسیب جدی وارد کرده است.

ابتکار با اشاره به دیدار سازنده با نماینده ولی فقیه در این استان و تشکل‌های مردم‌نهاد، ابراز داشت: در دولت تدبیر و امید در موضوع محیط زیست، با دقت و توجه بیشتری وارد شدیم و در این استان نیز طرح‌های زیست‌محیطی کارآمدی به اجرا گذاشته می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی بر اقدام نهایی سازمان محیط زیست درباره احداث سد «تنگ سرخ» با وجود آسیب‌های زیست‌محیطی فراوانی که برای شهر شیراز، به دنبال دارد، تصریح کرد: برای هرگونه فعالیت عمده توسعه کشور، قانونی با عنوان «ارزیابی زیست‌محیطی» داریم.

ابتکار ادامه داد: طبق این قانون، پیش از تصمیم‌گیری احداث سد‌ها ارزیابی می‌شود که این سد، برای منطقه چه ضررها و سود‌هایی دارد و در صورتی که مضرات احداث سد بیشتر از فواید آن باشد از احداث آن جلوگیری می‌شود و یا اینکه اگر این عوارض قابل مهار و کنترل باشد، با شرایطی ساخت سد دنبال می‌شود.

وی افزود: استان فارس به اندازه کافی بختگان و پریشان خشک‌ شده دارد و اگر این سد قرار است آسیب دیگری را به وجود آورد، لازم است که بازنگری و در احداث آن تجدید نظر شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت که احداث یک سد هنگامی ارزش دارد که تعادل منطقی بین منابع آب، حفظ شود.

وی اضافه کرد: احداث سد تنگ سرخ تا هنگامی که مورد تائید اداره کل محیط زیست این استان قرار نگیرد و مورد اعتراض و شکایت حقوقی بوده و از نظر ارزیابی مشکل داشته باشد، احداث صورت نمی‌گیرد.

ابتکار همچنین با اشاره‌ای به طرح تصویر «یوزپلنگ ایرانی» بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان، بیان کرد: این طرح برای جایگزینی روی پیراهن بازیکنان ما طراحی و دیروز به فدراسیون جهانی فوتبال، ارائه شده است تا به تصویب رئیس فیفا، آقای بلاتر برسد. 

معاون رئیس‌ جمهور با اشاره به لغو جلسه سخنرانی وی در سالن شهید دستغیب مجتمع رفاهی دانشگاه شیراز با عنوان «دولت تدبیر و امید، امیدها و بیم‌ها» که در آن گروه‌های اصلاح‌طلب حضور داشتند، ابراز داشت: بسیار دوست داشتیم که این همایش برگزار شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان داشت: امیدوار بودیم که همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد شود و این همایش تبدیل به جلسه‌ای پرشور و نشاط که جوانان علاقمند به حضور در آن بودند، شده و در پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید مانند ایجاد نشاط، موثر باشد.

ابتکار همچنین به شورای شهر کلان‌شهر شیراز پیشنهاد داد که از تجربه کمیته محیط زیست شورای شهر تهران برای توسعه و تکمیل برنامه‌های زیست‌محیطی در شهر خود، استفاده کند چرا که مشکلات کلان‌شهر‌ها مشابه است.

وی با اشاره به استفاده بیش از ظرفیت از سفره‌های آب زیرزمینی استان فارس، تصریح کرد: لازم است که برنامه حفاظت از منابع آب، اجرا و برداشت از برخی سفره‌های آب زیرزمینی ممنوع و برخی دیگر، با محدودیت همراه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طرح «آب‌خوان‌داری» که در حقیقت به حفظ منابع آب زیر زمینی مربوط می‌شود بهترین روش برای حفظ آب در کشور ما که تبخیر بالایی دارد، است.

این مسئول همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای با معاون علم و فناوری رئیس‌ جمهور برای افزایش ارتباط تنگاتنگ سازمان محیط ‌زیست با پژوهش و مطالعات کاربردی برای حل معضلات زیست‌محیطی، خبر داد.

در ادامه این جلسه، استاندار فارس گفت: احداث پالایشگاه شیراز در زرقان منتفی و برای منطقه سروستان، تصویب شد.

به گزارش فارس، قرار بود همایشی با حضور معاون رئیس جمهور بعدازظهر دوشنبه در شیراز برگزار شود اما مقامات استانی ترجیح دادند بدلیل عملکرد برنامه ریزی شده برخی که تلاش دارند خود را به قبای دولت تدبیر و امید بچسبانند و هدفی جز سهم‌خواهی نداشته و اهدافی را برخلاف مشی دولت دنبال می‌کنند، لغو گردد.

انتهای پیام/2448/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول