اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر جوان کهگیلویه و بویراحمدی عنوان کرد

ناشناخته ماندن شناسنامه‌های بصری کهگیلویه و بویراحمد

پژوهشگر تاریخ هنر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به غنای تاریخی این استان گفت: متاسفانه آنچنان که باید روی تاریخ بصری و نقوش برجسته این ناحیه از کشور کار علمی و تحقیقاتی انجام نشده است.

ناشناخته ماندن شناسنامه‌های بصری کهگیلویه و بویراحمد

عبدالرسول شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به غنای تاریخی و تعدد آثار و ابنیه تاریخی در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: متاسفانه کار تحقیقاتی و مطالعاتی دقیقی در حوزه باستان‌شناسی و تحلیل متون و سنگ نوشته‌های در این استان انجام نشده است.

مولف کتاب “کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های کهگیلویه و بویراحمد" با اشاره به اینکه شناسنامه‌های بصری کهگیلویه و بویراحمد تا حدود زیادی ناشناخته مانده است تصریح کرد: همین موضوع باعث شد که من برای ورود به این موضوع به همراه همکارم پیمان نعمتی شروع به تحقیق و مطالعه میدانی پیرامون سنگ نوشته‌ها و سنگ قبرها در نقاط مختلف استان کنیم.

شریفی یکی از اهداف نگارش این کتاب را ثبت و ضبط آثار به جای مانده از گذشته دانست و گفت: این آثار میراث فرهنگی ما هستند و همه باید حافظان این آثار باشیم.

وی همچنین سنگ نوشته‌ها را هویت تاریخی استان دانست و گفت: در این آثار نقوشی وجود دارد که مبنای هنر تجسمی در مقاطع مختلف تاریخ استان را نشان می‌دهد.

شریفی افزود: اسناد بسیار محکم و قابل قبولی از تاریخ و فرهنگ گذشته این استان وجود دارد که رجعت به آنها ما را از واقعیت‌های درونی و بیرونی زندگی و سرگذشت مردمان ما نزدیک و آشنا می کند.

این پژوهشگر جوان کهگیلویه و بویراحمدی بیان داشت: در تالیف کتاب سنگ نوشته‌‌ها و کتیبه‌های کهگیلویه و بویراحمد سعی کردیم بیشتر سنگ قبرها را مورد مطالعه و واکاوی قرار دهیم.

شریفی خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد به خاطر شرایط کوهستانی خود آثار مکتوبی اعم از سنگ‌نگاره‌ها، کتیبه‌ها و نقش برجسته‌هایی در دل خود داشته است که متاسفانه بخش زیادی از آنها یا دچار فرسایش شده و یا به تاراج رفته‌اند.

وی تالیف این کتاب را به عنوان سرآغازی برای ورود و توسعه تحقیقات پیرامون سنگ نوشته‌ها و کتیبه‌های استان برشمرد و افزود: بدون شک هنوز جای کار در این حوزه بسیار زیاد است و امیدواریم بتوانیم این کتاب را هم به صورت کیفی و هم به صورت کمی ارتقا ببخشیم.

انتهای پیام/82008/ک30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول