اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت میلاد نبی مکرم اسلام (ص)

محمد رسول‌الله (ص) معجزه اخلاق

پیامبر اکرم (ص) جامع‌ترین خصوصیات اخلاقی را داراست و این اخلاق اجتماعی پیامبر (ص) سبب شد تا بسیاری به دین اسلام علاقه‌مند شوند و ایمان بیاورند.

محمد رسول‌الله (ص) معجزه اخلاق

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، جاهلیت در عربستان خانه کرده بود و با اندیشه بی‌پروای جاهلان در برهم زدن مقدسات و باید و نباید‌های زندگی سالم بشریت به جولان می‌پرداخت.

جاهلیت سال‌های قبل و اندکی بعد از 570 میلادی را دختران فرشته صفت خرد که بیگناه دیدار قبر و پوشش خاک را سهم حیاتشان کرده بودند، بهتر گواه می‌دهند و زمین و دیوار شهر جاهلیت گزین، گناه‌های خرد و کبیر را شرمسارانه نشان می‌دهد.

‌در این بحبوحه در 17 ربیع‌الاول عام‌الفیل، خورشیدی در جزیره العرب درخشید و فضای سهمگین و جاهل دوران را در بستر نور و روشنایی الهی قرار داد.

محمد رسول‌الله (ص) فرزند عبدالله و زاده ‌آمنه، قبل از تولد از نعمت پدر محروم گشت و در سن شش سالگی مادر را از دست داد و بعد از دو سال تحت سرپرستی جدش عبدالمطلب و در نهایت در سرپرستی ابوطالب قرار گرفت که ایشان اهتمامی بلیغ در سرپرستی محمد (ص) داشت.

حضرت محمد (ص) دارای شخصیتی والا و خلقیات ارزشمندی است که سندیت ویژگی‌های اخلاقی ایشان در قرآن است، خداوند در قرآن از ایشان با ویژگی‌های خلق عظیم، رئوف و رحیم‌، اسوه حسنه یاد کرده است.

پیامبر اکرم (ص) جامع‌ترین خصوصیات اخلاقی را داراست و اخلاق اجتماعی حضرت الگوی کامل و برتر برای اطرافیان بود و این اخلاق اجتماعی پیامبر (ص) سبب شد بسیاری به دین اسلام علاقه‌مند شوند و در آن تدبر کنند و ایمان بیاورند.

محمد رسول‌الله (ص) معجزه اخلاق

پیامبر اکرم (ص) جامع‌ترین خصوصیات اخلاقی را داراست و اخلاق اجتماعی حضرت الگوی کامل و برتر برای اطرافیان بود و این اخلاق اجتماعی پیامبر (ص) سبب شد بسیاری به دین اسلام علاقه‌مند شوند و در آن تدبر کنند و ایمان بیاورند.

از خلقیات فردی پیامبر (ص) توکل بود و این مقوله در قالب احادیث ایشان به خوبی هویدا است، زندگی پیامبر (ص) همواره با تواضع و فروتنی عجین بود، ایشان در منصب والا از عالی‌ترین تواضع برخوردار بودند، با محرومان دمساز و همانند بردگان جلوس می‌کردند و در سلام دادن همیشه پیش‌دست بودند.

تربیت الهی در برخورد با مردم و رفتار اجتماعی پیامبر (ص) به وضوح نمایانگر است، ایشان با مردم با عطوفت رفتار می‌کردند و در مقابل دیگران خوش‌رو و خوش سخن بودند، حضرت محمد (ص) علاوه بر بزرگان برای کودکان نیز احترام ویژه‌ای قائل می‌شدند.

صداقت و امانتداری پیامبر (ص) از ویژگی‌ اجتماعی معروف ایشان است که زبانزد دوران حیاتشان بوده به طوری که تمام‌ نسل‌ها و قرن‌ها پیامبر (ص) را با نام محمدامین می‌شناسند.

وفای به عهد از تعالیم ارزشمندی است که در سیره ‌پیامبر (ص) جایگاه وسیعی دارد و ایشان هیچ وقت عهد خود را حتی در برابر دشمنان نقض نمی‌کردند.

خصلت پسندیده عفو و گذشت همواره باید در حیات اجتماعی و سیاسی بشریت محیا باشد و پیامبر (ص) با داشتن این خلق گرانبها عوامل پیشرفت اسلام را فراهم و اهل‌بیت (ع) آن حضرت با الگو‌برداری از این فضیلت اخلاقی این مسیر را با موفقیت می‌پیمایند.

انفاق و بخشش، عدالت‌، شجاعت‌، مشورت در کارها، مهمان‌نوازی از دیگر خلقیات اجتماعی خاتم‌الرسول (ص) ماست که هر یک از این ویژگی‌ها سرمشق حیاتی نیکو و سالم است که آموزگار بزرگ انسان‌ها در جای جای مراحل زندگی چون بعثت و هجرت با رفتار خود به مردم آموخته است.

این خورشید تابنده‌ هوشیاری و بیداری در 63 سال حیات جاوید همراه با دشواری و عجین با امیدواری به اصلاح جامعه، پرده‌های ظلمت و جهل را درید و دیانتی را پایه‌گذاری کرد که از کامل‌ترین ادیان است.

...................................................

یادداشت از: صدیقه ایزدی کوهبنانی

...................................................

انتهای پیام/80012/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول