اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نظام‌های صنفی، محرک کشاورزان قزوین برای تولید بیشتر

نظام‌های صنفی محرک کشاورزان برای رشد تولید و کیفی سازی محصولات در استان قزوین هستند.

نظام‌های صنفی، محرک کشاورزان قزوین برای تولید بیشتر

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، رشد ایجاد و راه‌اندازی تعاونی‌های کشاورزی و نظام‌های صنفی بهره‌وری در استان قزوین به عنوان سندی ویژه برای تحقق پیشرفت در بخش‌های ناتوان کشاورزی استان در نقاط مختلف حائز اهمیت است.

در این راستا تعاون روستایی به عنوان شاکله‌ای برای گردش مالی در روستاهای مستعد کشاورزی دارای اهمیت است.

توجه به حمایت از کشاورزان اختصاص به تأمین اعتبار و کمک‌های بودجه‌ای ندارد بلکه این حمایت‌ها باید فکری و در راستای تقویت روحیه کشاورزان نیز باشد.

با توجه به کمبود منابع آبی و وجود بسیاری دیگر از موانع از جمله گرانی بذر و کود سازوکارهای تعاونی‌ها نیز بر محور حمایت از خریداری محصولات است.

تعاریف نظام‌های صنفی بخش کشاورزی بسیار گسترده است و این نظام‌ها با هدف حمایت از اقشار کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی تأسیس و راه‌اندازی شده است.

بر این اساس عضویت هرچه بیشتر اقشار کشاورزان و دام‌پروران در این نظام‌ها تبعات مثبت فراوانی را برای جهش اقتصاد بخش کشاورزی قزوین داشته و اثرگذار است.

بی‌تردید در این خصوص تلاش برای احیای بافت‌ها در بخش کشاورزی قزوین نه یک مسئله بلکه اولویت ضروری است.

بر این اساس جایگاه نظام‌های صنفی نیز حمایت‌های چارچوب دار و ساختارهای نوین از پتانسیل‌های کشاورزی استان قزوین برای ارائه هرچه بیشتر و بهتر محصولات باغی و زراعی با کیفیت است.

سازمان تعاون روستایی استان قزوین با همین رویکرد با انجام عملکردهایی در طول سال برای انسجام عملی کشاورزان و خرید محصولات در روستاها گام برداشته است.

نظام‌های صنفی بهره بردار باید به این مهم توجه کنند که افق‌ها را بر محور پوشش حداکثری کشاورزان در مجموعه خود قرار داده و در این راستا تلاش کنند.

با توجه به توان و ظرفیت کشاورزی قزوین به عنوان قطب کشاورزی در سطح کشوری متأسفانه نبود بسیاری حمایت‌ها به روند پرشتاب این برتری آسیب وارد کرده است.

کمبود اعتبارات به عنوان یکی از مهمترین ضعف‌ها برای توسعه کشاورزی نه تنها در استان قزوین بلکه در کشور مطرح بوده است.

نگاه به کشاورزی و افراد کشاورز نه معطوف به دوره خاص و با رویکردهای محدود بلکه باید نگاهی به دور از تک بعدی نگری بوده و این قشر باید بیش از پیش مورد حمایت و توجه قرار گیرند.

تزریق حمایت‌ها در بخش دامپروری قزوین نیز در کنار کشاورزی باید مورد اهتمام جدی‌تر قرار گرفته و دنبال شود.

ناطق معین‌الدین مدیر سازمان تعاون روستایی استان قزوین در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: ایجاد نظام صنفی کشاورزی حرکتی نو و جدید است که فعالان عرصه کشاورزی می‌توانند با عضویت در این نظام جایگاه فعالیت‌های خود را در این بخش به صورت قانونمند پیدا کنند.قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی از دیگر وظایف نظام صنف کشاورزی است که اعضای هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی باید تلاش خود را افزایش دهند و در ستاد تنظیم بازار استان عضو شوند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قزوین بیان داشت: مهمترین اهداف بخش کشاورزی باید از طریق نظام صنفی این بخش پیگیری شود.

وی ادامه داد: نظام صنفی کشاورزی مهمترین نهاد برخاسته از بطن جامعه کشاورزان است که در استان قزوین یک سال است فعالیت خود را به جدیت آغاز کرده که از زمان شروع فعالیت این نظام تاکنون بیش از پنج هزار نفر کشاورز و بهره‌بردار بخش کشاورزی عضو نظام صنفی کشاورزی شده‌اند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قزوین افزود: یکی از وظایف نظام صنفی کشاورزی صدور پروانه فعالیت بخش کشاورزی است و تا امروز نزدیک به پنج هزار و 500 پروانه فعالیت مشاغل کشاورزی برای تولیدکنندگان این بخش صادر شده است.عضویت بهره‌برداران بخش کشاورزی در ‌نظام‌ صنفی کارهای کشاورزی، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

معین‌الدین خاطرنشان کرد: فعالیت نظام صنفی کشاورزی مستلزم حمایت همه دستگاه‌های اجرایی است و در این راه حمایت بانک‌های عامل تأثیر بسزایی در رشد و ارتقای نظام صنفی کشاورزی دارد.

وی اضافه کرد: یکی از مزیت‌ها و تفاوت‌های اصلی نظام صنفی کشاورزی با سایر تشکل‌ها نحوه درآمدزایی آن است؛ نظام صنفی کشاورزی از طریق خدمات‌رسانی به اعضای خود در بخش کشاورزی درآمدزایی می‌کند و این صنف فعالیت بازرگانی و اقتصادی ندارد.

منوچهر رافعی‌دهکردی مدیرعامل شعب بانک‌های کشاورزی قزوین نیز در این خصوص اظهار داشت: عضویت بهره‌برداران بخش کشاورزی در ‌نظام‌های صنفی حائز اهمیت بوده و ضروری است.

مدیرعامل شعب بانک‌های کشاورزی قزوین ادامه داد: ‌استان قزوین در بخش کشاورزی دارای ظرفیت و توان بسیار بالایی است که باید روز به روز تقویت شده و تداوم یابد.

این مسئول بانکی عنوان کرد: همچنین با توجه به ظرفیت‌ بسیار ویژه کشاورزی استان قزوین لازم است تعاونی‌ها در بخش صادرات محصولات کشاورزی تلاش بیشتری انجام داده و اثرگذار واقع شوند.

این مسئول اظهار داشت: جذب اعتبارات بخش کشاورزی قزوین در سال جاری تداوم داشته و پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شعب بانک‌های کشاورزی قزوین در خصوص توسعه تعاونی‌ها در قزوین افزود: انسجام و تعامل هرچه مضاعف‌تر شبکه تعاونی‌ها با یکدیگر امروز امری ضروری و مهم برای توسعه اقتصادی است.

مدیرعامل شعب بانک‌های کشاورزی استان قزوین افزود‌: تعاونی‌ها با تعامل با یکدیگر دارای توانایی و تأثیرگذاری فراوانی شده و این توانمندی در اقتصاد کشور به ویژه در بخش کشاورزی مهم و مورد توجه است.

رافعی‌ دهکردی افزود: استان قزوین در جذب تسهیلات در بخش کشاورزی موفق عمل کرده و برنامه‌ریزی‌های دقیقی را تاکنون به انجام رسانده است.

این مسئول بانکی پیرامون جایگاه نظام‌های صنفی کشاورزی استان قزوین ابراز داشت: نظام‌های صنفی مربوط به کار‌های کشاورزی جزو قدرتمندترین اهرم سیاست‌گذاری در بخش کشاورزی بوده و در این راستا مورد توجه هستند.

 آنچه در این زمینه باید اولویت داشته باشد مشارکت بیشتر کشاورزان برای عضویت در نظام‌های صنفی بخش کشاورزی است تا زمینه برای تهیه راهبردها و سیاست‌ها به طور واحد در بخش کشاورزی قزوین مهیا شود.

استان قزوین با داران بودن پنج هزار نفری اعضای نظام‌های صنفی بهره‌بردار نقش تأثیرگذار خود را تا به امروز در تولید کشاورزی کشوری حفظ کرده است.

باید توجه داشت که این عضویت‌ها نه به صورت غیر مثمر بلکه باید در عمل راهگشای حلقه‌های مفقوده کشاورزی قزوین بوده و کشاورزان را در تأمین ملزومات کشت و زرع در نواحی و روستاهای خویش یاری رساند.

انتهای پیام/77005/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول