اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«راهیان نور» راه خودسازی و سفر دلدادگی

برگزاری اردوهای راهیان نور، یکی از پرثمرترین برنامه‌های فرهنگی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

«راهیان نور» راه خودسازی و سفر دلدادگی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اردوهای راهیان نور از جمله برنامه‌های فرهنگی در راستای آشنایی نسل جوان با دوران دفاع مقدس است که در چند دهه اخیر به صورت مستمر در حال پیگیری و انجام است.

برگزاری اردوهای راهیان نور به عنوان یکی از پرثمرترین برنامه‌های فرهنگی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام بزرگی در این راستا بوده است.

گام برداشتن در سرزمین نورانی که شهیدان در آن غلطیدند و تنفس در آن فضای ملکوتی روح هرکسی را صیقل داده و او را به تفکر وا می‌دارد.

بازدید از سرزمین کربلای ایران و زیارتگاه‌ها و مشهد شهیدان، کسانی که از جان خود در راه آرمان‌ها والای انقلاب گذشتند برای نسلی که در برابر هزاران توطئه دشمن باید سینه سپر کرده و ایستادگی کنند، تأثیر بسزایی دارد.

نباید فراموش کرد که اگر آن روز جوانان این مرز و بوم در برابر دشمن، ایستادندگی نمی‌کردند و سینه خود را آماج تیرها قرار نمی‌دادند، امروز کشور وضعیت اسفناکی داشت.

امروز نیز جوانان در برابر تیرهای نامرئی دشمنان ایستاده‌ و با گام برداشتن در راه شهیدان اجازه هیچ تعرضی را به این مرز و بوم نخواهند داد.

کاروان راهیان نور تنها در سفر به مناطق جنگی و بیان ابعاد مختلف هشت سال دفاع مقدس خلاصه نمی‌شود بلکه این سفر، سفر به دنیای درون خود و یک نوع خودسازی است.

قطعاً بازدید از مناطق جنگی و حس الگوهای واقعی از نزدیک و روشنگری و بیان واقعیات جنگ می‌تواند تا ابد در ذهن فرد حک شود.

با توجه به برگزاری اردوهای مختلف راهیان نور طی سال، این اردوها در ایام نوروز نیز حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد و بسیاری از مردم، جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان با حضور در مناطق جنگی با آرمان‌ها و ارزش‌های مقدس انقلاب و شهدا تجدید میثاق می‌کنند.

در راستای برگزاری اردوی راهیان نور در ایام نوروز و اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است با مسئول هماهنگ‌کننده این امر به گفت‌وگو نشستیم.

*اعزام 6 هزار نفر دانشجو به راهیان نور از 7 اسفند ماه

معاون هماهنگ‌کننده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به برگزاری اردوهای راهیان نور گفت: اعزام راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب کشور از 20 بهمن ماه آغاز شده و تا 15 فروردین ماه 93 ادامه دارد.

روح‌الله عروجی با اشاره به اعزام کاروان‌هایی از پایگاه محلات و سازمان اقشار بسیج افزود: کاروان‌های دانشجویی که بیشترین زائران راهیان نور را تشکیل می‌دهند از هفتم تا 28 اسفند ماه از دانشگاه‌های سراسر استان اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه مدت زمان هر دوره چهار روزه است، یادآور شد: بسیجیان از زیارتگاه‌های اروند کنار، شلمچه، دهلاویه، هویزه، فتح‌المبین و... بازدید می‌کنند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه انصارالحسین(ع) همدان تصریح کرد: بازدید از نمایش رزمی در مقرهای شهید مسعودیان و شهید حبیب‌الله نیز از دیگر برنامه‌های اردوهای راهیان نور است.

وی ادامه داد: از 28 اسفند ماه تا 15 فروردین نیز بسیجیان سازماندهی شده در حلقه‌های صالحین در قالب پایگاه‌های‌ محلات اعزام می‌شوند.

عروجی ابراز داشت:‌ خانواده‌هایی که قصد اعزام به مناطق عملیاتی در قالب کاروان‌های راهیان نور را دارند باید در حلقه‌های صالحین پایگاه‌های مقاومت عضو شوند تا از ظرفیت کاروان‌ها و خدمات قرارگاه راهیان نور سپاه انصارالحسین(ع) بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اعزام 6 هزار نفر دانشجو طی این مدت اظهار کرد: با توجه به 19 قشر دانش‌محور بسیج شامل اساتید، فرهنگیان، هنرمندان، ورزشکاران، کارمندان، حقوقدانان و... پیش‌بینی می‌شود تا 15 فروردین بیش از 12 هزار نفر از اقشار مختلف در اردوهای راهیان نور شرکت کنند.

*راهیان نور بهترین ابزار مقابله با جنگ نرم دشمن

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالحسین(ع) با بیان اینکه هر کاروان شامل یک اتوبوس می‌شود، افزود: در هر کاروان یک مدیر، مسئول ایمنی اتوبوس، روحانی و راوی مستقر می‌شود.

وی با اشاره به استقبال مردم برای بازدید و حضور در مناطق عملیاتی و یادمان‌های شهدا تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود 24 هزار نفر نیز از استان با ماشین‌های شخصی به این مناطق سفر کنند.

عروجی بیان داشت:‌ در کنار کاروان‌ها حدود 500 نفر نیز در قالب خادمین شامل فرماندهان سپاه‌های شهرستانی، حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت، کانون‌های بسیج متخصصین مدیریت کارها، خدمات‌رسانی، مسائل پشتیبانی و ایمنی و... را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه حلقه‌های صالحین یک برنامه نهادینه شده سپاه در پایگاه‌های مساجد و ادارات است، گفت: اولویت اعزام امسال با بسیجیان عضو حلقه‌های صالحین است.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان همدان با اشاره به تأثیرگذاری بالای اردوهای راهیان نور یادآور شد: راه و رسم شهدا برگرفته از کلام نورانی قرآن، ائمه معصومین(ع) و امام(ره) بوده و بهترین مسیر برای هدایت انسان‌ها به راه راست است.

وی با اشاره به توطئه دشمنان و جنگ نرم تأکید کرد: برگزاری اردوهای راهیان نور به عنوان بهترین ابزار برای مقابله با جنگ نرم دشمن به شمار می‌رود.

عروجی با تأکید بر تلاش برای نزدیکی اعتقادات نسل امروز با اعتقادات شهدا که با جدیت با تمام آواهای شیطانی دشمنان مبارزه ‌کردند، گفت: هر کس در مسیر شهدا گام بردارد به نحوی واکسینه اعتقادی و اخلاقی می‌شود.

* 18 هزار نفر طی امسال در راهیان نور شرکت کرده‌اند

وی با بیان اینکه راهیان نور از صدر اسلام وجود داشته است، تصریح کرد: کاروان‌های راهیان نور با حماسه کربلا و زائرانی که برای زیارت امام حسین(ع) عازم کربلا می‌شدند، برگزار می‌شد.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالحسین(ع) همدان بیان داشت:‌ در تاریخچه انقلاب اسلامی نیز از نخستین شهیدی که در خطوط مقدم مبارزه با ظلم و ستم به شهادت رسید و رزمندگان که برای پر کردن جای شهدا می‌رفتند، حرکت کاروان‌های راهیان نور آغاز شد.

به گفته وی مصداق فرهنگی کاروان راهیان نور بعد از جنگ و از سال 72 در کشور نهادینه شد و از آن زمان تاکنون نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

عروجی با اشاره به خلأهای موجود در برگزاری اردوهای راهیان نور افزود:‌ ایجاد بسترهای لازم در جنوب کشور از جمله زائرسرای متناسب با زائران استان از موضوعاتی است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همدان تمام ظرفیت‌ها را در این زمینه به کارگیری نکرده است، گفت: بخش عمده‌ای از این امر به مسئولان استان برمی‌گردد که باید در راستای ایجاد زائرسرایی متناسب با استان و تکمیل و گسترش آن اقدام کنند.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالحسین(ع) همدان ابراز داشت: برگزاری اردوهای راهیان نور باید به عنوان یک برنامه راهبردی اساسی در برنامه مسئولان استانی و ذیربط قرار گیرد و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: با فراهم‌سازی بستر لازم و زائرسرا و تخصیص اعتبار برای این مهم می‌توان کاروان‌های راهیان نور را غنی کرده و زمینه حضور بیشتر مردم را فراهم کرد.

عروجی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 18 هزار نفر در این اردوهای نورانی در قالب کاروان‌های سازماندهی شده و خودجوش شرکت کرده‌اند.

----------------------

مریم صابری یگانه

----------------------

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول