اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اعتراض مردم روستای چقا به تصاحب زمین‌هایشان

آیا اراک از خودش زمین برای درختکاری ندارد‌

مردم روستای چقا اراک که خود را صاحب زمین‌های این روستا می‌دانند و بر اساس مستندات خود ادعا می‌کنند که این زمین‌های کشاورزی آنها است به تصاحب بی‌مورد این زمین‌ها اعتراض کردند و جلوی چاله‌کنی را گرفتند.

آیا اراک از خودش زمین برای درختکاری ندارد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مردم روستای چقا اراک امروز و در پی تصاحب 128 هکتار از زمین‌های زراعی خود که به منظور اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک برای درختکاری اختصاص داده شده بود در ابتدای این روستا تجمع و اعتراض کردند و می‌گویند آیا اراک از خودش زمین برای درختکاری ندارد که می‌خواهند زمین‌های آنان را برای درختکاری تصاحب کنند.

128 هکتار از زمین‌های زراعی این روستا و با مالکیت 36 نفر از اهالی این منطقه از پنج‌شنبه شب هفته گذشته و امروز هم در ادامه با ادعای مالکیت اداره کل راه و شهر سازی برای انجام پروژه درختکاری در حال آماده سازی و چاله کنی برای روز درختکاری بود که توسط اهالی روستای چقا که آنان نیز با حکم دادگاه ادعای مالکیت زمین‌های مورد نظر را داشتند جلوی کار گرفته شد.

اهالی منطقه صبح جمعه گذشته با زمین‌های شخم زده روستا مواجه می‌شوند.

مالکین زمین‌های زراعی با تنظیم دادخواست حقوقی در شعبه سوم دادگاه حقوقی خواستار رسیدگی به این مهم می‌شوند.

در پی حکم صادره از سوی دادگاه 580 هکتار از زمین‌های زراعی مالکین بازگردانده شده است که در ادامه روند حقوقی پرونده اعتراض مدعیان به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است.

صداقت و سادگی مردم این روستا چنان بود که می‌توان گفت آنان در اوج همین سادگی و صداقت و به دور از هر گونه تنش و جو سازی برای احقاق حق خود در مورد زمین‌های آبا و اجدادشان جلوی لودرها ایستاده بودند و بر توقف کار تا هر چه قانون بگوید پافشاری می‌کردند.

یکی از مالکین این مزارع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک، گفت: زمین‌های زراعی مذکور در سال 1342 در پی تنظیم سند توسط دولت وقت و در ازای دریافت مبلغ خرید، در اختیار ساکنین قرار گرفته است.

محمد چقایی با اشاره به اینکه کار اصلی اهالی روستای چقا کشاورزی است، گفت: در سال‌ها بسیار دور اهالی این روستا با کشت دیم، نخود، گندم، یونجه، سیب‌زمینی و محصولات باغی در تولیدات کشاورزی نقش مهمی را ایفا می‌کردند و  محصولات کشاورزی و باغی این روستا بخشی از احتیاجات مردم اراک را مرتفع می‌کرد و در حال حاضر همچنان مردم این روستا به کشاورزی مشغول هستند این در حالی است که با طرح این موضوعات فعالیت کشاروزی اهالی روستا با مشکل مواجه خواهد شد.

70 خانوار روستایی در روستای چقا ساکن بودند که به دلیل مشکلات در بخش کشاورزی و کمترین امکانات رفاهی تنها 33 خانواده در این روستا سکونت دارند و بقیه به امید وضعیت بهتر به اراک و شهرهای دیگر مهاجرت کردند.

یکی دیگر از روستاییان گفت: چگونه انتظار داریم مردم در روستا‌ها بمانند در حالیکه از کمترین امکانات برخوردارند حتی تنها مدرسه این روستا که به همت خود روستاییان ساخته شده است به حالت تعلیق درآمده است و اداره آموزش و پرورش نیز در سال گذشته با ادعای مالکیت اقدام به فروش تنها مرکز آموزشی این روستا کرده است.

قدرت‌الله منصوری بیان کرد: چطور مسئولان می‌توانند به خود اجازه دهند تنها زمین فوتبال روستای چقا را که جوانان باقی مانده در این روستا در آن به ورزش می‌پرداختند تخریب کند و به جای آن درخت بکارد.

وی می‌گوید: مردم این روستا بخشی از زمین‌های خود را برای تفریح خانواده‌ها به تفرجگاه اختصاص داده‌اند که مردم اراک روز‌های تعطیل برای گذراندن اوقات خوش خود بر سر چشمه آب و درختان زیبای این روستا صبح را شام می‌کنند حالا نمی‌دانیم که این قسمت از زمین‌ها را هم کسی غصب خواهد کرد.

یکی از اعضای شورای روستای چقا با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی مورد نظر بیش از 100 سال است که در اختیار اهالی این روستا قرار دارد اما بعد از اعلام منابع طبیعی مبنی بر اینکه 800 هکتار از اراضی این روستا جزو  اراضی ملی است پرونده شکایت اهالی روستا از سال 62 در مجامع قضایی استان مفتوح و از دو سال پیش تاکنون روند پیگیری پرونده به صورت جدی از سوی مردم دنبال شد که رای دادگاه نیز به نفع مردم مظلوم این روستا صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه اراک مگر زمین کم دارد که برای درختکاری باید زمین کشاورزی روستای چقا را تصاحب کنند از وضعیت نامناسب زیرساخت‌های معابر این روستا گلایه کرد و گفت: ایجاد فضای سبز در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود اما غصب زمین‌های روستاییان آزردگی خاطر اهالی را به دنبال داشته و امید به تولید و کشاورزی را از آنان می‌گیرد.

مسئولین در این مکان حاضر به پاسخگویی نبوده و با ادعای دارا بودن سند متعلق به سال 1369 نتیجه را به زمان اعلام رای توسط دادگاه موکول کردند.

در این میان معاون خدمات شهری اراک گفت: پیگیری مالکین و بر طرف کردن مشکلات با اداره راه و شهرسازی است.

مرادعلی عباسی افزود: اداره راه و شهر سازی در صورت تمایل به ادامه روند کار باید رضایت مالکین را جلب کند تا شهرداری بتواند کار خود را ادامه دهد.

وی ادامه داد: طرح درختکاری در محدوده روستای چقا در صورت ادامه روند کار 15 اسفند همزمان با همایش درختکاری به بهره‌برداری خواهد رسید که این امر به نتایج دادگاه بستگی خواهد داشت.

روستای چقا در 8 کیلومتری شهر اراک قرار دارد که با توجه به مسافت کم نسبت به شهر باید توسعه بیشتری پیدا می‌کرد.

انتهای پیام/87002‌/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول