اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حمایت ‌صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی و دفتر توسعه سازمان ملل‌

‌طرح «مدیریت یکپارچه منابع طبیعی» به وسعت 20 کیلومتر در هامون اجرا می‌شود

مدیر پروژه بین‌المللی منارید سیستان و بلوچستان گفت: ‌‌طرح «مدیریت یکپارچه منابع طبیعی» به وسعت 20 کیلومتر با حمایت ‌صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی و دفتر توسعه سازمان ملل‌ در هامون اجرا می‌شود.

‌طرح «مدیریت یکپارچه منابع طبیعی» به وسعت 20 کیلومتر در هامون اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان، حسین سرگزی‌ اظهار داشت: صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی GEF، با همکاری دفتر توسعه سازمان ملل (UNDP) اقدام به اجرای پروژه‌ای در کشور با نام «تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی» کرده و در این راستا شهرستان هامون با وسعت 20 هزار هکتار یکی از سایت‌های سه‌گانه اجرای این پروژه ‌است. ‌

مدیر پروژه بین‌المللی منارید سیستان و بلوچستان ادامه داد: این منطقه با مجموعه متنوعی از مشاغل مرتبط با جوامع محلی مثل کشاورزی، صیادی و دامداری پس از اجرای پروژه، الگویی قابل تعمیم به سایر مناطق استان و حتی کشور خواهد شد.

وی هدف اصلی پروژه بین‌المللی منارید را شناسایی و رفع خلأها و موانع قانونی و ساختاری موجود در مدیریت یکپارچه منابع طبیعی دانست و افزود: سیاست‌ها و اولویت‌های GEF در چهار زمینه، جلوگیری از تخریب سرزمین، حفاظت از تنوع‌زیستی، تعدیل اثرات تغییر اقلیم و مدیریت آب‌های بین‌المللی از طریق توسعه و تقویت سطح دانش و آگاهی کارشناسان و بهره‌برداران محلی، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی برای تحقق انسجام سازمانی و نیز ارائه شیوه‌های موفق مدیریت پایدار منابع آب و اراضی، افزایش بهره‌وری در بخش‌های کشاورزی و منابع طبیعی و معرفی روش‌های اصولی پیشگیری از تغییر کاربری اراضی و تخریب سرزمین، طراحی سیستم‌های پیش آگاهی و هشدار برای کاهش اثرات خشکسالی و تعمیم دادن دستاوردهای آن به مناطق دیگر و همچنین سطوح بالاتر در تصمیم‌ گیری‌ها و برنامه‌ریزی کشور است.

این مسئول در ادامه گفت: مدت اجرای این پروژه 5 سال بوده که با بهره‌گیری از مشاوران ملی و بین‌المللی و جوامع محلی برای تحقق اهداف پروژه به انجام خواهد رسید.

وی گفت: براساس سند طراحی شده برای دست‌یابی به اهداف اجرای این پروژه، در هر سال برنامه کاری مدون می‌شود تا با اجرای آن برنامه‌ها بتوان به اهداف موردنظر دست یافت.

مدیر پروژه بین المللی منارید در استان، بیان کرد: مانیتورینگ و تهیه سیستم اطلاعات برای تعیین، تغییر کاربری اراضی، وضعیت زمین و آب، ارزیابی تخریب اکوسیستم، تجزیه و تحلیل‌های اقتصادی ـ تجاری و تعیین هزینه‌های تخریب درون حوضه به صورت مستند شده، فهرست نمونه‌های موفق از موارد تحقیقاتی، نوآوری، دانش بومی در سطح منطقه و کشور، افزایش آگاهی در تمام سطوح از جامعه تا سطح ملی در خصوص بهره‌مندی از مدیریت یکپارچه منابع طبیعی، شکل‌گیری جامعه‌ای مبتنی بر مدیریت یکپارچه منابع طبیعی که به وسیله کمیته‌های هماهنگی و برنامه‌ریزی پشتیبانی شده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی در این برنامه کاری در سه سطح ملی، استانی و محلی معین شده است که بخشی توسط دفتر ملی پروژه طراحی و اجرا می‌شود که در همه موارد اجرایی هماهنگی لازم با سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های محلی انجام خواهد شد.

سرگزی با بیان اینکه بخشی از اعتبارات این پروژه از منابع بین‌المللی و بخشی نیز منابع ملی تأمین می‌شود، گفت: این پروژه به صورت پایلوت در سه استان سیستان و بلوچستان، یزد و کرمانشاه اجرا می‌شود و به دنبال ایجاد انسجام سازمانی برای استفاده بهینه از منابع طبیعی بوده و سالانه براساس اهداف برنامه کاری تعیین می‌شود.

وی اظهار کرد: پس از امضای سند پروژه توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، فعالیت‌های موردنظر برای دستیابی به اهداف این پروژه آغاز و در این مدت جلسات متعددی با مقامات مسئول استانی و شهرستانی با فعال سازی کمیته‌های برنامه‌ریزی و پایش انجام شده است.

وی افزود: با هدف ظرفیت‌سازی و ارتقا دانش علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطح جوامع محلی، کارشناسان شهرستان و استان، بازدیدهایی از پروژه‌های موفق کشور انجام شد.

وی تصریح کرد: مستندسازی، تشکیل سازمان‌های محلی و صندوق‌های اعتباری و راه‌اندازی مشاغل خرد و مشارکتی و تربیت تسهیل‌گران محلی و ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد از دیگر برنامه‌هایی بوده که تاکنون به انجام رسیده است.

وی اذعان داشت: عمده‌ترین مشکل اجرای پروژه منارید، مدیران مرتبط به این پروژه هستند که اهمیت لازم را برای اجرای این پروژه قائل‌ نشده‌اند.

انتهای پیام/75009/ش/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول