اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/83

نهاد «دیده‌بان دموکراسی» افغانستان: مردم از بوجود آمدن بحران تازه در پی اعلام نتایج انتخابات نگرانند

«دیده‎بان دموکراسی» افغانستان در گردهمایی نهادهای مدنی در کابل، برای رفع نگرانی مردم از بوجود آمدن بحران تازه‌ای در پی اعلام نتایج انتخابات افغانستان، خواستار ایجاد راهبردهای موثر شد.

نهاد «دیده‌بان دموکراسی» افغانستان: مردم از بوجود آمدن بحران تازه در پی اعلام نتایج انتخابات نگرانند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، دیده‎بان دموکراسی افغانستان در گردهمایی نهادهای مدنی در کابل، اظهار داشت: مردم از این که ممکن است اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، بستری برای یک بحران تازه شود، نگرانند و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید برای رفع این نگرانی‌ها از طریق طرح راهبردهای مؤثر اقدام کند.

«زکریا بارکزی»، رئیس نهاد دیده‌بان دموکراسی افغانستان، در این گردهمایی از کمیسیون مستقل انتخابات و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواست تا با ارائه برنامه‎های عملی و راهکارهای مشخص به مردم اطمینان دهند که اعلام نتایج انتخابات مسئله‎ساز نخواهد شد.

وی افزود: استقلال کمیسیون مستقل انتخابات و مشارکت گسترده مردم در انتخابات سال آینده مشروعیت حکومت آینده را تضمین خواهد کرد.

استقلال کمیسیون انتخابات افغانستان، تضمین کننده موفقیت انتخابات آینده

بارکزی در ادامه اظهار داشت: موفقیت انتخابات آینده به مستقل بودن، بیطرفی و حرفه‌ای بودن کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان و همچنین طرح و اجرای راهبرد مؤثر برای جلوگیری از تقلب، نظارت موثر نهادهای جامعه مدنی و شرکت پرشور مردم در روند انتخابات بستگی دارد.

در نشست نهادهای جامعه مدنی، نمایندگانی از سفارت کانادا در افغانستان نیز شرکت کردند و حمایت خود را از انتخابات افغانستان اعلام داشتند.

«ویبورا لیونس» سفیر کشور کانادا در کنار وعده کمک به افغانستان از تمامی افغان‎ها خواست تا فرصت شرکت در انتخابات و رأی‎دهی به کاندیداهای دلخواه خود را از دست ندهند.

کمیسیون انتخابات برای تضمین شفافیت انتخابات، نیازمند همکاری مردم و جامعه مدنی است

با این همه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‎گوید که برای برگزاری انتخابات شفاف در این کشور باید حمایت نهادهای جامعه مدنی و مردم را همراه داشته باشد.

«لیلا احراری» عضو کمیسیون انتخابات افغانستان در این گردهمایی اظهار داشت: کمیسیون انتخابات به تنهایی قادر به انجام کاری نیست مگر این که مردم این نهاد را حمایت کنند.

وی افزود: ما از جامعه مدنی، احزاب سیاسی، ارگان‎های مرتبط در انتخابات و نهادهای امنیتی می‎خواهیم که از شفافیت انتخابات حمایت کنند.

عدم گشایش مراکز رأی‎گیری در مناطق ناامن، محرومیت مضاعف برای مردم این مناطق ‎است

در این گردهمایی، نهادهای جامعه مدنی نیز خواستار افزایش مراکز رأی‎گیری در ولایت‌های افغانستان و ایجاد فرصتها برای استفاده از حق رأی برای زنان و نظارت از انتخابات شدند.

این درحالی است که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از نیروهای امنیتی این کشور خواسته که با تمرکز برای بهبود امنیت مراکز فعال، از اقدام برای بازگشایی مراکز جدید رأی‎گیری خودداری کنند.

این خواست کمیسیون انتخابات افغانستان از نهادهای امنیتی این کشور از سوی برخی رسانه‎های افغانستان، محرومیت مضاعف برای مناطق ناامن دانسته شده است؛ زیرا به گفته این رسانه‎ها مناطق ناامن از یک سو از امنیت محروم هستند و از سوی دیگر در صورت فعال‎نشدن مراکز رأی‎گیری در مناطق‌شان، از شرکت در انتخابات نیز محروم خواهند شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول