اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار تبریز:

مردم از حقوق خود در بخش سلامت ناآگاهند

فرماندار تبریز گفت: مردم از حقوق خود در بخش سلامت ناآگاهند.

مردم از حقوق خود در بخش سلامت ناآگاهند

به گزارش خبرگزاری فارس در تبریز، رحیم شهرتی‌فر صبح امروز در اولین جلسه کارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی این شهرستان با بیان اینکه از جمله دغدغه‌های دولت و مردم مسئله سلامت عمومی و امنیت غذایی می‌باشد، تصریح کرد: سهم بخش بهداشت و درمان از هزینه‌های ناخالص داخلی در سه دهه اخیر رو به رشد بوده که این میزان از 5.2 درصد در دهه 60 به بیش از 60 درصد در دهه 80 رسید.

وی ابراز داشت: وجود ضعف شدید در نظام بیمه درمان، غیررقابتی بودن، غیرواقعی بودن تعرفه‌های خدمات درمانی موجب شده است تا در نظام بیمه درمان همواره سهم سازمان‌های بیمه‌گر کاهش و سهم پرداختی مردم افزایش یابد به طوریکه میزان پرداخت مستقیم مردم از 54 درصد در سال 1381 به بیش از 70 درصد در مقطع کنونی رسیده است که این روند نامطلوبی می‌باشد و مردم را دچار مشکلات عدیده‌ای نموده است لذا هدف دولت تدبیر و امید معکوس نمودن این نسبت می‌باشد تا سهم پرداختی مردم را به 10 درصد کاهش دهد.

فرماندار تبریز افزود: 3.5 درصد خانوارها به علت مخارج سنگین بیماری‌های صعب‌العلاج دچار هزینه‌های خانمان‌سوز می‌شوند که این شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی‌باشد؛ بنابراین دولت باید در این ارتباط برنامه‌ریزی‌های مؤثری داشته باشد.

دکتر شهرتی‌فر در ادامه با بیان اینکه 20 درصد از بیماران بستری از بخش خصوصی و 80 درصد از بخش دولتی خدمات دریافت می‌کنند افزود: شاخص‌های پایه سلامت در سه دهه گذشته بهبود یافته به طوریکه شاخص امید به زندگی از 46.7 درصد در سال 1355 به بیش از 70 درصد در حال حاضر رسیده است.

فرماندار تبریز بروز بیماری‌های نوپدید و بازپدید، قرارگیری کشور در منطقه حادثه خیز، روش‌های غیربهداشتی دفع فاضلاب، دودهای ناشی از سوخت‌های جامد، مشکلات تغذیه‌ای کم‌خوری و بیش‌خوری و ... را از جمله چالش‌های بخش سلامت عنوان کرد و اذعان داشت: در این موارد باید مراقبت‌های پیش‌گیرانه افزایش یابد و مدیران شهری در مدیریت این معضلات به درستی نقش ایفا نمایند.

سیستم خودمراقبتی کم کم راه می‌افتد

در این جلسه همچنین حسین خسروشاهی رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان تبریز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود سلامت کشور و با اشاره به شعار "مراقبت از خود و یک عمر سلامت ابراز داشت: در کشور ایران حدود 48 درصد افراد از چاقی رنج می‌برند؛ 14 درصد فشار خون بالا و 30 درصد هم کلسترول دارند.

خسروشاهی گفت: در دنیا سیستم خود مراقبتی سال‌هاست که فعال است و بدینوسیله مردم خود مسئول و مراقب بهداشت خویش می‌باشند و این در حالی است که این موضوع در کشور ما به ناچار کم‌کم شروع می‌شود و پیش زمینه این رخداد ارائه آموزش‌های لازم در این ارتباط است تا مردم از همان مراحل اولیه بروز بیماری پیشگیری‌های لازم را به عمل آورند تا در آینده دچار خسران‌های جبران‌ناپذیر نشوند.

وی همچنین توجه به مسئله خودمدیریتی، خوداتکایی و همچنین افزایش درآمد پزشکان خانواده را از جمله برنامه‌های کارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی شهرستان تبریز عنوان کرد.

انتهای پیام/60001/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول