اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

فرار از بحث آزاد ایدئولوژیک

شرکت کنندگان در بحث‌های آزاد ایدئولوژیک صدا و سیما از سوی حزب توده و فدائیان خلق اکثریت در همه برنامه‌ها سعی داشتند که مسائل را از حوزه فلسفه بیرون کشیده و به آن‌ها بعد سیاسی بدهند و تنها روی مسائل سیاسی بحث کنند.

فرار از بحث آزاد ایدئولوژیک

رخدادهای 14 تیر 1360

چکیده

  • دهها هزار نفر از مردم همدان طی یک راهپیمایی پرشکوه که پس از مراسم نمازجمعه برگزار شد با شعارهای خود محمد علی رجایی را به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کردند.
  • در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی محمد علی رجایی نخست وزیر، مهندس میرحسین موسوی را به عنوان وزیر خارجه به نمایندگان معرفی کرد .
  • سید احمد کاشانی طی نطقی در مخالفت با موسوی با اشاره به تبلیغات مصدق در روزنامه جمهوری اسلامی به مدیریت موسوی سخنانی اظهار داشت.
  • سید حسن آیت به عنوان مخالف گفت : آیا ایشان مصدق را قبول دارند که امام می فرمایند مصدق به اسلام سیلی زد.
  • در حالی که جمعه گذشته اعلام شد دیگر بحث های آزاد ایدئولوژیک از صدا و سیما پخش نخواهد شد امروز جزئیات بیشتری از این موضوع انتشار یافت .
  • ناخدایکم بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی اظهار داشت خط آمریکا در شرایط فعلی ایجاد جنگ داخلی در ایران است .
  • شیخ محمود حاجی رهبر جنبش اسلامی سومالی در مصاحبه ای در لندن اظهار داشت : ما اعتقاد کامل داریم که اسلام به رهبری امام از ایران به همه جهان راه خواهد.
  • رویترز گزارش داد آفریقای جنوبی و آمریکا از لحاظ تعداد شهروندان زندانی در میان کشورهای جهان رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.
  • وزارت کشور در بیانیه ای از مردم خواست با حفظ نظم موارد مشکوک را به ارگان های انتظامی اطلاع دهند .

مردم همدان رجایی را کاندید ریاست جمهوری کردند

دهها هزار نفر از مردم همدان طی یک راهپیمایی پرشکوه که پس از مراسم نمازجمعه برگزار شد با شعارهای خود محمد علی رجایی را به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کردند. مردم در دسته های فشرده فریاد می زدند رئیس جمهور کیه ؟ و گروه های دیگر مردم شرکت کننده در راهپیمایی در جواب نام رجایی را بر زبان می آوردند.(1)

رجایی میرحسین موسوی را به عنوان وزیر خارجه به مجلس معرفی کرد

در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد محمد علی رجایی نخست وزیر مهندس میرحسین موسوی را به عنوان وزیر خارجه به نمایندگان معرفی کرد . (2)

سید احمد کاشانی : تبلیغ و مدح مصدق در روزنامه تحت نظر موسوی

بعد از معرفی موسوی به عنوان وزیر خارجه سید احمد کاشانی طی نطقی در مخالفت با موسوی اظهار داشت : یکی از محورهایی را که حول آن میخواهم صحبت کنم و به عقیده خودم مهمترین محوری است که در جامعه ما وجود دارد ، محور سیاسی وخط حکومت در این جامعه است و آن عنصر ملی‌گرائی و عنصری که همیشه به موازات و در مقابل عنصر اسلام در این جامعه حضور داشته است، این امر یک امر تاریخی و چیزی قابل انکار نیست.

وی ادامه داد : محور صحبت من بر روی روزنامه جمهوری اسلامی است و ... من به عنوان وظیفه اولیه با پاره‌ای از مسئولین حزب این قضیه را مطرح کردم فرمودند که روزنامه به حزب ارتباطی ندارد و حداکثر بیش از 15  درصد آن به حزب مرتبط نیست. ولی مسلما مسوول روزنامه این چنین حرفی را نخواهد زد که روزنامه به من مربوط نیست مسئولیتش را هم در جاهائی که مسلما هم قبول کرده اند و هم قرائنی وجود دارد که من اشاره میکنم، اولا در یک جلسه ای که خصوصا وجود داشت و مسائلی عنوان شد ایشان پاسخگوی آن مسائل شدند و این خودش دلالت بر این میکند که مدافع خط روزنامه و آن چه که در روزنامه می گذرد هستند.

کاشانی گفت : در 28 مرداد سال 58 برادر بزرگوارمان آقای دکتر آیت مقاله ای تحت عنوان تحلیل مستند از کودتای 28 مرداد به روزنامه جمهوری اسلامی داده بودند و امضاء واسم ایشان در این مقاله و در این تحلیل وجود داشت. ابتدای این مقاله این جمله را ما می بینیم که درج شده است. مقاله زیر را آقای دکتر حسن آیت نوشته اند . ولی لازم به یادآوری است که درج آن به معنای موافقت شورای نویسندگان روزنامه جمهوری اسلامی با محتوای آن نیست !

وی ادامه داد :  نوشتن این جمله در بالای مطلبی که نویسنده امضاء کرده به معنی این است که ما این نوشته را قبول نداریم حالا مسئله ای نیست ولی آن چه که باز به دنبال آن نتیجه دوم هست این است که شورای نویسندگان در این جا نظری را اعلام کرده است . بنابراین آنچه که درروزنامه منعکس شده نظر نویسندگان وشخص آقای موسوی در آن وجود دارد.

کاشانی در ادامه به سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی در روز 28 تیر سال 1358 اشاره کرد که در آن و در مدح مصدق آمده بود : مصدق نیز خود بدین نکته تکیه فراوانی داشت، عشق او به خلق از ایمان ژرف او به فرهنگ اصیل اسلامی، سرچشمه می گرفت  مصدق هرگز ناسیونالیزم خشک ارتجاعی را باور نداشت ودر فرایند سیاسی کنش های خود به اتحاد هرچه بیشتر خلق های مستضعف فراوان توجه داشت و در همین جا است که اتحاد او و روحانیت مسئول و مبارز نطفه می بندد و قیام مردمی 30 تیر با پیام های آتشین آیت الله کاشانی سربرمی آورد.

در ادامه مقاله مورد اشاره کاشانی که زیر نظر میرحسین موسوی در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده بود آمده است : مصدق را از همین دیدگاه باید شناخت ، قیام خونین مصدق بر علیه مستکبرین در جنگ نفت متجلی می شود و مصدق به عنوان یکی از فرزندان خلق مسلمان، آن چنان بر استعمار و ارتجاع واستبداد می شورد که ابوذر ، و همچنان که قلب برای هر زنجیر و محرومی میطپد ما نیز تا محروم رنج دیده ای ، مظلومی و مستضعفی در جهان باقی است از پای نخواهیم نشست ما راه مصدق را تصدیق میکنیم و نه تنها بر سر نفت که بر سر آن چه که برمستضعفین رفت.

کاشانی در ادامه گفت : متاسفانه اگر چنان چه پیام های امام را از همان ابتدایی که امام در خارج از کشور بود به آن یک مقداری توجه می شد این مطالب عنوان نمیشد که امام چقدر تکیه داشتند بر این که راه ما، راه جدیدی است ، راه انقلاب اسلامی است، شروعش کی است و پیرو هیچ نهضت ویا جبهه‌ای نیست.

رویترز گزارش داد آفریقای جنوبی و آمریکا از لحاظ تعداد شهروندان زندانی در میان کشورهای جهان رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند. درآفریقای جنوبی از هر یک صد هزار نفر جمعیت 440 نفر در زندان ها به سر می برند. این رقم برای آمریکا 169 زندانی در ازای صد هزار نفر جمعیت است .

مقاله 14 اسفند 1358 روزنامه جمهوری اسلامی در مدح مصدق ؟!

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به سرمقاله روز 14 اسفند سال 1358 روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «مصدق فرزند رشید خلق» اشاره کرده و گفت : سرمقاله نویس روزنامه جمهوری اسلامی در این مقاله نیز در تمجید از مصدق می نویسد «امروز سالروز درگذشت شادروان دکتر محمد مصدق یکی از پیشتازان حرکت عدالت جویانه مردم مسلمان ایران بود، مصدق بخاطر احترام ویژه‌ای که برای ارزشهای اصیل مردمی قائل بود ونیز برای شجاعت، ظلم‌ستیزی ، حق‌جوئی، و روح پرحماسه‌اش یکی از چهره‌های جاویدان تاریخ معاصر مبارزات ضد ستم است .»

کاشانی بعد از تشریح آن چه مصدق در طول زمامداری خود انجام داده بود گفت : ممکن است بگویید آقای موسوی و روزنامه جمهوری اسلامی از نظرات امام مطلع نبودند اولا من میخواهم بگویم که امام در همان اوایل سال 58 بدنبال اجتماعی که در احمدآباد بوجود آمد ودولت موقت از امکانات دولتی هم استفاده کرد و در آن جا توجه کنید همه گروهها از فدائی ، مجاهد، جبهه ملی ، جبهه دموکراتیک ملی، و تمام جناحها در آنجا اجتماع کردند امام پشت سرش یک سخنرانی کوبنده‌ای کردند ودر آن سخنرانی فرمودند که چی شده که یک مشت استخوان پوسیده را درآورده‌اید و میخواهید زنده کنید. فقط یادم نمیرود که در پایان آن سخنانشان فرمودند که اللهم قد بلغت یعنی مساله آنقدر حساس و روشن بود.

وی ادامه داد : در سایر موارد ، در ارتباط با گروهکهای دیگر مثل جنبش مسلمانان مبارز تبلیغات مفصل داشته و در این روزنامه یک خط انحرافی اقتصادی، خطی که صددرصد ضد اسلامی بوده است در آن تبلیغ شده است.

زرهانی : خیلی ها مصدقی بوده اند!

در ادامه سید احمد زرهانی در دفاع از موسوی گفت : البته در پای این مقاله امضاء‌ موسوی وجود ندارد. در این زمینه باید گفت اگر بنابراین باشد که هر کس سابق بر این خوش‌بین وعلاقه‌مند به مصدق بوده در این برهه فاقد صلاحیت و ارزش سیاسی و اجتماعی است باید بدور اکثریت شخصیتهای ارزنده انقلاب خط قرمز کشید.

سید حسن آیت : موسوی کدام مصدق را قبول دارد مصدقی که امام می گوید مسلم نبود یا ...؟!

بعد از اظهارات زرهانی سید حسن آیت به عنوان مخالف گفت : دوست قبلی ما گفتند که نظریات آقای موسوی در باره آقای دکتر مصدق مربوط به گذشته بوده است. کاری نداریم که این گذشته سال 58 و سال نزدیک به ما و سال 59 هست ، اما اگر ایشان الان هم به این سوال من پاسخ بگویند شاید مسئله حل شده است که آیا ایشان مصدق و امام را قبول دارند که امام می فرمایند مصدق به اسلام سیلی زد. مصدق مسلم نبود. در زمان مصدق به چشم سگ عینک زدند و روی آن نوشته آیت‌ الله  در زمان مصدق روزنامه شورش که مورد تایید مصدق بود تصویر آیت الله کاشانی را به صورت سگ ومار وعقرب می کشید آیا این مصدق را قبول دارند یا مصدق سرمقاله 28 تیرماه 1358 و 14 اسفند 1358 و مقاله اخیری که تحت عنوان خیابان مصدق نوشتند؟ کدام یک از این دو مصدق را ، ایشان صریحا بگویند که الان پس از آن بیانات امام قبول دارند آیا رفراندوم مصدق را در سلسله مقالاتی که حمام نامی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشته بود واو را یک عمل ضد امپریالیستی قلمداد کرده بود، آن را قبول دارند و یا رفراندومی که امام فرمودند تقلبی بودو به منظور تحمیل قانون اساسی آمریکایی بود و سر یک الاغ رای بسته بودند. وبردند در صندوق مخالفین انداختند وهمین طور سایر خطوط که اشاره شد.

موسوی : ملی گرایی در کشورهای اسلامی یک وجهی از غربزدگی است

بعد از اظهارات موافقان و مخالفان میرحسین موسوی در دفاع از خود گفت : روزنامه جمهوری اسلامی از اول شروع کار خودش یک جهت‌گیری و موضع‌گیری قاطع در مقابل ملی گرائی داشته است و سعی کرده است که دراین زمینه تحلیل داشته باشد که مسائل را باز بکند.

وی ادامه داد : بارها من نوشتم که ناسیونالیزم در کشورهای اسلامی کانال عبور از استعمار کهن به استعمارنو است و یک وجهی از غربزدگی است. مساله ملیت گرائی اگر در کشورهای اروپائی بخاطر یک تغییرات اجتماعی ،اقتصادی عمیق در قرن 17 و 18 اتفاق میافتد. در کشور ما یک جنبه وارداتی دارد و از خارج بسمت ما صادر شده است. این ناسیونالیزم در جهت تکه تکه کردن کشورهای اسلامی از قرن 19 ببعددر کشور ما اعمال شده است و طبیعتا بی انصافی است که روزنامه جمهوری اسلامی بعنوان مدافع خط ملی‌گرائی الان مورد حمله قرار گیرد.

سید حسن آیت : آیا آقای موسوی مصدق و امام را قبول دارند که امام می فرمایند مصدق به اسلام سیلی زد. مصدق مسلم نبود. در زمان مصدق به چشم سگ عینک زدند و روی آن نوشته آیت‌ الله . آیا این مصدق را قبول دارند یا مصدق سرمقاله 28 تیرماه 1358 و 14 اسفند 1358 و مقاله اخیری که تحت عنوان خیابان مصدق نوشتند؟

موضوع مصدق و کاشانی قدیمی است و نباید به آن دامن زد !!

موسوی با بی اهمیت خواندن مسئله مصدق نیز گفت : در مورد مساله مصدق ومرحوم آیت الله کاشانی، ما همیشه این موضع را داشتیم ومصر هم بودیم وآن این است که مسئله مربوط به سال 1332 (20 سال پیش) را یا سالهای متمادی پیش را نباید ما مسئله عمده‌ای بکنیم وقتی که مسئله در جامعه ما عمده می شود به خاطر بهره‌گیری های سیاسی خطوط مختلف است. خود امام امت هم این مساله را عمده نکردند بلکه در موقعیت های مختلفی که پیش آمده (هر موقعی که ضرورتی پیش آمده) ایشان ضربه‌ای در این زمینه زدند و هشداری دادند.

وی در مورد اصول سیاست خارجی مد نظر خود نیز گفت : خطوط سیاست خارجی مشخص هست در ارتباط با مستضعفین جهان، نهضت های آزادیبخش، خط نه شرقی نه غربی و مقابله با آمریکا، فلسطین و همچنین یک مطالبی هست که در ارتباط با بازسازی خود وزارت امورخارجه و سفارتخانه‌ها می باشد.

پس از اظهارات موافقان ، مخالفان و نیز وزیر پیشنهادی امورخارجه رای گیری شد و هاشمی رفسنجانی نتیجه را به این صورت اعلام کرد : عده حاضر 182 نفر ، 15 نفر حق رای نداشتند ، آراء موافق 126 نفر ، آراء مخالف 8 نفر، آن هایی هم که رای ممتنع داده اند ویا کارت اصلا نیاورده‌ اند بدهند، 32 نفر . بنابراین وزارت خارجه برای آقای مهندس موسوی تصویب شد.(3)

فدائیان اکثریت و حزب توده از ادامه بحث آزاد خودداری کردند

در حالی که جمعه گذشته اعلام شد دیگر بحث های آزاد ایدئولوژیک از صدا و سیما پخش نخواهد شد امروز جزئیات بیشتری از این موضوع انتشار یافت .

ابوالفضل آقا بابا مسئول برنامه بحث آزاد در گفت و گویی در توضیح اختلاف نظر شرکت کنندگان بحث در زمینه جهان بینی مادی و الهی گفت : از ابتدا در جلسات مشترکی که پیرامون تهیه این برنامه با شرکت کنندگان داشتیم توافق شد که موضوع اصلی بحث بررسی جهان بینی الهی و بررسی دیدگاه های ماتریالیستی باشد بنابراین به پیشنهاد شرکت کنندگان چند برنامه نخست را به مباحثی چون دیالکتیک ، تضاد و ...اختصاص دادیم تا این بحث ها باب گشای بحث اصلی باشد و شنوندگان را برای ورود به این مبحث آماده کنند . اما نماینده حزب توده ایران و فدائیان خلق اکثریت حاضر به ادامه بحث در این زمینه نشدند.

وی افزود : شرکت کنندگان از سوی حزب توده و فدائیان خلق اکثریت در همه برنامه ها سعی داشتند که مسائل را از حوزه فلسفه بیرون کشیده و به آن ها بعد سیاسی بدهند و تنها روی مسائل سیاسی بحث کنند حتی یک بار آقای طبری مدت 39 دقیقه درباره این که حزب توده ایران با جمهوری اسلامی تضاد بنیادین ندارد سخن گفت و حتی شرایط عضویت در این حزب را هم اعلام کرد .

مسئول برنامه بحث آزاد در دنباله سخنانش گفت : به هر حال این مسئله برای ما غیرقابل پیش بینی نبود و اگر شرکت کنندگان هنوز حاضر باشند در زمینه جهان بینی الهی بحث کنند این کار انجام خواهد شد ولی هنوز حزب توده و فدائیان خلق اکثریت برای ادامه بحث اعلام آمادگی نکرده اند . (4)

ناخداافضلی : خط آمریکا در ایران ایجاد جنگ داخلی است

ناخدایکم بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی اظهار داشت خط آمریکا در شرایط فعلی ایجاد جنگ داخلی در ایران است .

وی در بخشی از این مصاحبه گفت : هدف کلی استکبار جهانی در وهله اول قلع و قمع انقلاب بزرگ اسلامی میهن ما است و اگر بر این امر موفق نشود به حداقل چیزی که راضی می گردد تضعیف آن و محدود کردن آن در چهارچوب مرزهایش در حدی که خطری برای منافع استکبار جهانی در منطقه نداشته باشد . البته این امر بدان معنی نیست که او تلاش نکند تا مسیر انقلاب را بر مبنای دلخواه خود مسخ نماید و تغییر دهد . حمایت بیدریغ و همه جانبه اردوگاه استکبار با سازشکاران لیبرال در حکومت موقت یا خط بنی صدر پس از سرنگونی حکومت موقت موید این نظر است .

فرمانده نیروی دریایی اضافه کرد : عربستان دشمن اصلی ما پس از رژیم اشغالگر قدس در این منطقه است و به عنوان این عامل بر ضد ما به دسیسه چینی بزرگی برخواسته است ، او مشوق اصلی صدام ، پشتیبانی کننده و حامی بزرگ او در راه رساندن تجهیزات و کمک های مالی برای شروع جنگ و ادامه آن است . منفرد کردن عربستان از نظر سیاسی بزرگترین و اولین وظیفه هر انقلابی معتقد و متعهدی است که قلبش در صلاح و در راه حفظ منافع انقلاب در تپش است . (5)

شیخ محمود حاجی رهبر جنبش اسلامی سومالی : ما امیدواریم که ملت ایران در برابر دشمنان اسلام ایستادگی نمایند تنها امید ما انقلاب اسلامی ایران است ما منتظر اجازه هستیم تا سلاح به دست بگیریم و در جبهه بجنگیم و من امیدوارم که ملت ایران ارزش والای عمل خود را بدانند.

انقلاب اسلامی ایران تنها امید مسلمانان سومالی

شیخ محمود حاجی رهبر جنبش اسلامی سومالی در مصاحبه ای در لندن اظهار داشت : ما اعتقاد کامل داریم که اسلام به رهبری امام از ایران به همه جهان راه خواهد یافت و انقلاب اسلامی ایران بزرگترین هدیه ای است که مسلمانان جهان باید قدر آن را بدانند. وی گفت : ما امیدواریم که ملت ایران در برابر دشمنان اسلام ایستادگی نمایند تنها امید ما انقلاب اسلامی ایران است ما منتظر اجازه هستیم تا سلاح به دست بگیریم و در جبهه بجنگیم و من امیدوارم که ملت ایران ارزش والای عمل خود را بدانند.(6)

آمریکا و آفریقای جنوبی در راس بزرگترین زندان های جهان

رویترز گزارش داد آفریقای جنوبی و آمریکا از لحاظ تعداد شهروندان زندانی در میان کشورهای جهان رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند. بر اساس این گزارش آفریقای جنوبی در بین کشورهای غیرکمونیست جهان از نظر تعداد سرانه زندانی حائز رتبه اول است . به موجب آمار و ارقام منتشره از سوی موسسه ملی بازسازی و اصلاح آفریقای جنوبی در این کشور از هر یک صد هزار نفر جمعیت 440 نفر در زندان ها به سر می برند. این رقم برای آمریکا 169 زندانی در ازای صد هزار نفر جمعیت است .  این گزارش می افزاید : از تعداد زندان های کشورهای کمونیست آمار و ارقامی در دست نیست .(7)

وزارت کشور : مردم موارد مشکوک را به ارگان ها اطلاع دهند

وزارت کشور در بیانیه ای از مردم خواست با حفظ نظم موارد مشکوک را به ارگان های انتظامی اطلاع دهند . در بخشی از این بیانیه آمده است : اعمالی نظیر انفجار ، ترور شخصیت ها و ...اغلب به خاطر ایجاد جو رعب و وحشت در سطح جامعه بوده و اکثر آن ها از نظر عملیات فاقد ارزش نظامی است . هدف مهم دشمن از این گونه اعمال وحشیانه بیان این مطلب است که به خیال واهی خود می توانند بر پیکر نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد کنند و خوراک تبلیغاتی و نشخوار برای بلندگوهای همدست بیگانه و دشمنان خدا و امت پیرو امام بسازد. (8)

پی نوشت:

1- کیهان ، 14 تیر 1360 ، صفحه 2

2-  کیهان ، 14 تیر 1360 ، صفحه 2

3- مشروح مذاکرات مجلس ، 14 تیر 1360

4- کیهان ، 14 تیر 1360 ، صفحه 11

5- اطلاعات ، 14 تیر 1360 ، صفحه 3

6- اطلاعات ، 14 تیر 1360 ، صفحه 12

7-  اطلاعات ، 14 تیر 1360 ، صفحه 12

8- جمهوری اسلامی ، 14 تیر 1360 ، صفحه 8

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول