اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

فارس گزارش می‌دهد

آیین‌های عاشورایی اهل سنت افغانستان/ تنورهایی که به احترام محرم خاموش می‌شوند

ختم قرآن و نپوشیدن لباس نو در ایام عزاداری محرم از جمله آیین‌های احترام مسلمانان اهل سنت افغانستان در ایام شهادت امام حسین (ع) است.

آیین‌های عاشورایی اهل سنت افغانستان/ تنورهایی که به احترام محرم خاموش می‌شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، یکی از آیین‌های دیرینه مسلمانان اهل سنت در غرب افغانستان احترام ویژه به ماه محرم است.

در ماه محرم به خصوص در روزهای جمعه پیش از سالروز شهادت و بعد از آن امام جمعه مساجد محور اصلی سخنرانی‌های خود را به جانفشانی‌های امام حسین(ع) و اهل‌بیت ایشان اختصاص می‌دهند.

از آنجا که جامعه افغانستان سنتی بوده و اسلام در افکار همه افغان‌ها نقش اصلی دارد، همدردی عاطفی و همنوایی روحی با امام حسین و یارانشان در قالب آیین‌های سنتی همه ساله برگزار می‌شود.

مسلمانان اهل سنت در ماه محرم اندوهگین بوده و این غم و اندوه را با برگزاری ختم‌ قرآن و دوری از مجالس و مهمانی‌ها سپری می‌کنند و با نیایش به درگاه الهی طلب آمرزش می‌کنند.

طبخ غذای مخصوص میلاد پیامبر(ص) و سالروز شهادت امام حسین(ع) یکی دیگر از آیین‌های مسلمانان  در افغانستان است که در غرب این کشور بیشتر در این ایام مشهود است.

«غلور» که که از غذاهای سنتی افغانستان بوده و از حبوبات، گندم و گوشت تهیه می‌شود  از غذاهای محبوب این ایام به شمار می‌رود.

در تهیه و طبخ این غذا تعداد زیادی از مردم سهیم شده و این غذا را در بین مردم توزیع می‌کنند.

مردم هرات در غرب افغانستان معتقدند پوشیدن لباس نو در ایام محرم سبب ایجاد حس غرور در صاحب آن می‌شود در حالی که در این ایام باید فروتنی و تواضع را با الگوبرداری از شهدای کربلا آموخت.

در این ایام شماری از خانواده‌ها پختن نان محلی در «تنور» را جایز نمی‌دانند و به گفته آنان، دشمنان امام سر مبارک امام حسین(ع) را پس از جنایت در تنور مخفی کردند لذا در روزهای تاسوعا و عاشورا از روشن کردن تنور خودداری می‌کنند.

مولوی محمد اسماعیل از علمای اهل سنت افغانستان در مورد آیین اهل سنت در محرم گفت: در تمامی خطبه‌های روز جمعه از امام حسین و یارانش به نیکویی یاد می‌شود و این بیانگر جایگاه امام حسین نزد اهل سنت است.

این شخصیت دینی در ادامه افزود: زنده نگه داشتن محرم در نوع خود یک سنت بوده و تعلیم آموزه‌های اسلامی به نسل جدید یک عبادت است.

وی ختم قرآن و توزیع غذای نذری بین نیازمندان را یک عمل نیک مطابق با آموزه های اسلامی بیان کرد.

مولوی اسماعیل تصریح کرد: بر اساس روایات محرم یکی از افضل‌ترین ماه‌ها درمیان اعتقادات مسلمانان اهل سنت است زیرا رویدادهای مهم تاریخی در این ماه اتقاق افتاده است.

این شخصیت دینی گفت: محتوای این گونه اعمال، خداپسندانه بوده و نشانه احترام ویژه به اهل بیت پیامبر(ص) به ویژه امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان میباشد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول