اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش‌های بین المللی به برگزاری انتخابات در دونتسک و لوهانسک

سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای اروپایی انتخابات در شرق اوکراین را قانونی ندانسته و نتیجه آن را به رسمیت نمی‌شناسند و رئیس جمهوری اوکراین نیز با هشدار در مورد عواقب این انتخابات، درصدد لغو قانون «وضعیت خاص دون باس» است.

واکنش‌های بین المللی به برگزاری انتخابات در دونتسک و لوهانسک

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، برگزاری انتخابات روز یکشنبه در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین برای تعیین روسای دولت و نمایندگان شورای ملی (پارلمان محلی) واکنش گسترده جامعه بین الملل را به دنبال داشت.

بر اساس اطلاعات منتشره در خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه، روز دوشنبه بعد از شمارش 100 درصد آراء، «الکساندر زاخارچینکو» نخست وزیر سابق این جمهوری خودخوانده بعنوان رئیس جمهوری دونتسک برگزیده شد و در جمهوری خودخوانده لوهانسک نیز «ایگور پلوتنیتسکی» رئیس جمهوری موقت آن، همچنان از سوی مردم برای باقی ماندن در این سمت برگزیده شد.

واکنش بین المللی به این مسئله بدین ترتیب است:

دولت آمریکا قصد ندارد قانونی بودن انتخابات صورت گرفته در روز یکشنبه در استان‌های دونتسک و لوهانسک (در شرق اوکراین) را به رسمیت شناخته و با رهبران انتخاب شده در این مناطق کار کند. این مطلب را روز دوشنبه «جن ساکی» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد.

این مقام آمریکایی تایید کرد که اگر روسیه نتیجه انتخابات روز یکشنبه در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد، این مسئله تنها باعث منزوی شدن بیش از پیش مقامات مسکو خواهد شد. وی اشاره‌ای به این نکرد که دولت ایالات متحده دقیقا چه اقداماتی در این رابطه انجام خواهد داد.

«استفان دوژاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز شب گذشته اعلام کرد که «بان کی مون» همچون گذشته نگران اوضاع در  شرق اوکراین است و از همه طرفین این مناقشه انتظار دارد تا هر چه سریعتر توافقات مینسک برای برقراری صلح و ثبات در اوکراین را مورد اجرا فرار دهند.  

به گفته وی، دبیر کل سازمان ملل انتخابات دوم نوامبر (11 آبان) در شرق اوکراین را نقض قانون اساسی اوکراین و غیرقانونی ارزیابی کرده است.

«فدریکا موگرینی» مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به نوبه خویش ابراز عقیده نموده است که برگزاری انتخابات در «دون باس» در شرق اوکراین قانونی نبوده و مانع جدی برای حل و فصل بحران  داخلی در این کشور خواهد بود.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه درخواست نموده است تا نتیجه انتخابات برگزار شده در شرق اوکراین را به رسمیت نشناسد و در چارچوب توافقات صلح مینسک باقی بماند.

دولت آلمان نیز انتخابات در «دون باس» در شرق اوکراین را مغایر با توافقات مینسک دانسته است. «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده است که مقامات برلین با مواضع روسیه در رابطه با این انتخابات که یکپارچگی کشور اوکراین را زیر سئوال می‌ برد مخالف است. اشتاین مایر از مقامات مسکو خواست تا به استقلال اوکراین احترام گذاشته و از به رسمیت شناختن انتخابات روز یکشنبه خودداری کند.

وزارت امور خارجه ایتالیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات رم انتخابات برگزار شده در دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد، معتقد هستند که راه حل سیاسی حل بحران اوکراین گزینه دیگری ندارد و دولت ایتالیا تمام تلاش خود را در این راستا انجام خواهد داد.

موضع گیری مقامات پکن در این رابطه میانه‌روتر است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که این کشور به استقلال و تمامیت ارضی اوکراین احترام گذاشته و در رابطه با برگزاری انتخابات در شرق این کشور، مقامات پکن امیدوارند که طرفین مناقشه در اوکراین شروط آتش بس را رعایت کرده، خویشتن داری خود را حفظ نموده و به گفت‌وگو برای حل بحران داخلی در این کشور ادامه دهند.

از سوی دیگر دولت اوکراین انتخابات برگزار شده در روز یکشنبه را کاملا غیرقانونی اعلام کرده است و حتی ناظرین خارجی که بر روند برگزاری آن شرکت داشتند را «عنصر نامطلوب» نامیده و حضورشان در خاک اوکراین را ممنوع نموده است.

«پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین  شب گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا قانون مربوط به «اعطای وضعیت خاص به دونتسک و لوهانسک» را لغو کند. وی قصد دارد این مسئله را به شورای امنیت و دفاع اوکراین ارجاء دهد تا تصمیمات لازم در این زمینه سریعا گرفته شود.

پروشنکو با تاکید بر اینکه کی‌یف هرگز این انتخابات را به رسمیت نخواهد شناخت، یادآور شد که برگزاری این انتخابات بشدت اوضاع در شرق کشور را متشنج خواهد کرد.

در این بین روسیه معتقد است که رای گیری صورت گرفته در استان‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین در چارچوب روند حل و فصل بحران داخلی در این کشور بوده و مغایرتی با توافقات مینسک ندارد.

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه مقامات مسکو به خواست مردم شرق اوکراین احترام می گذارند، یادآور شده است که انتخابات برای تعیین رهبران محلی در دونتسک و لوهانسک امکان ادامه مذاکرات صلح با مقامات کی‌یف را بهتر خواهد نمود و به روند حل و فصل بحران در اوکراین کمک خواهد کرد.

جمهوری اوستیای جنوبی هم قانونی بودن انتخابات در مناطق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخته و آن را نشانه خواست و اراده مردم ساکن این مناطق دانسته است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول