اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

براساس یک نظرسنجی

مقامات دولتی مکزیک مسئول ناپدید شدن ۴۳ دانش‌آموز هستند

طبق نظرسنجی صورت گرفته در مکزیک، اکثر مردم معتقدند مقامات دولتی مسئول حادثه ناپدید شدن ۴۳ دانش‌آموز این کشور هستند.

مقامات دولتی مکزیک مسئول ناپدید شدن ۴۳ دانش‌آموز هستند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ال اونیورسال»، طبق یک نظرسنجی مردمی در مکزیک، اکثر مردم بر این باورند که مقامات دولتی این کشور مسئول ناپدید شدن 43 دانش‌آموز مدرسه عادی شهر «ایگوآلا» واقع در ایالت جنوبی «گررو» هستند.

این مطالعه و بررسی، نظر مردم مکزیک پیرامون عاملین حادثه مذکور را در 3 سطح مختلف بررسی کرده است.

نظرسنجی مذکور حاکی از این مسئله می‌باشد که 28 درصد از مردم مکزیک معتقدند که مسئولین اصلی حادثه ناپدید شدن دانش‌آموزان، «خوسه لوئیس آبارکا» شهردار سابق شهر «ایگوآلا» و همسرش «ماریا دلس آنخلس پیندا» هستند که در 4 نوامبر (13 آبان 93) به عنوان افراد مظنون و دخیل در این اتفاق دستگیر شده‌اند.

همسر شهردار «ایگوآلا» متهم به داشتن ارتباط با باند تروریستی قاچاق مواد مخدر «گرروس اونیدوس» و همچنین نقش داشتن در ناپدید شدن و احتمال قتل دانش‌آموزان در شبی هستند که طی حملات نیروهای پلیس 6 نفر کشته و 24 تن دیگر زخمی شدند.

17 درصد، فرمانداری ایالت «گررو» را مسئول اتفاقات اخیر می‌دانند که «آنخل آگیرره» فرماندار آن نیز در اواخر ماه اکتبر (اوایل آبان 93) با افزایش اعتراضات خشونت‌آمیز، مجبور به استعفا و کناره‌گیری از سمت خود شد؛ علاوه بر این، 9 درصد از مردم نیز مقامات دولتی را مقصر می‌دانند.

تنها 5 درصد از افراد، وقایع مذکور را به مسئله قاچاق موادمخدر، مافیای قاچاق و یا باند تروریستی «گرروس اونیدوس» نسبت می‌دهند، در حالی که 2 درصد نیز به سیاستمداران یا یک حزب خاص مشکوک هستند.

به عنوان عاملین اصلی ناپدید شدن دانش‌آموزان، 57 درصد از مردم پلیس «ایگوآلا» را مسئول دانسته، 49 درصد باند تروریستی و 26 درصد نیز مقامات ایالت «گررو» را مقصر اعلام کردند؛ تنها 16 درصد از افراد مصاحبه شونده نیز پلیس فدرال را مورد سرزنش قرار می‌دهند.

نظرسنجی اخیر همچنین حاکی از این مسئله است که 74 درصد از مردم پیشرفت در روند تحقیقات را مبنی بر به قتل رسیدن و سوزانده شدن جوانان در زباله‌دانی شهر «کوکولا» باور ندارند.

68 درصد از مصاحبه شوندگان معتقدند که دانش‌آموزان مدرسه عادی روستایی «آیوتسیناپا» به قتل رسیده‌اند، در حالی که 24 درصد تصور می‌کنند آنها هنوز زنده هستند.

افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند اشاره کرده‌اند که دولت فدرال بیش از فرمانداری ایالت «گررو» برای یافتن افراد ناپدید شده فعالیت کرده، در حالی که تلاش‌های هر 2 نهاد را ناکافی می‌دانند.

53 درصد از مردم نیز تصریح کردند که دولت فدرال به میزان کم یا بسیار ناچیز تلاش کرده و 68 درصد نیز نحوه پاسخگویی دولت را ضعیف توصیف کرده‌اند.

این نظرسنجی بین 8 تا 12 نوامبر (17 تا 21 آبان) و میان 1000 تن از مکزیکی‌هایی که به سن قانونی رسیده‌اند صورت گرفته و ضریب خطایی برابر با 3.5 درصد دارد و تا 95 درصد قابل اطمینان می‌باشد.

به گزارش فارس، بین روزهای 26 و 27 سپتامبر (4 و 5 مهر 93) پلیس «ایگوآلا» به سمت اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان شلیک کرد که مرگ 6 نفر را در پی داشت (یکی از آنان نشانه‌های شکنجه نیز داشت) و 17 زخمی بر جای گذاشت، علاوه بر این 58 دانش‌آموز ناپدید شدند که از این تعداد 15 تن پیدا شده که یکی از آن‌ها نیز جان خود را از دست داده بود.

ناپدید شدن این جوانان خشم مردم جنوب مکزیک را بر انگیخته است؛ از 26 سپتامبر اعتراضات و به چالش کشیدن امنیت کشور در این راستا همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول