اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بخش دوم/ استاد دانشگاه کانادا در گفت‌وگو با فارس:

«دیو‌نمایی‌» از اسلام توجیهی‌ برای توحش غرب است/ دلایل حمایت آمریکا از حاکمان ضددمکراسی سعودی

دکتر «آنتونیوس جی هال» با اشاره به حملات بیش از یک ماه گذشته سعودی‌ها علیه مردم یمن گفت عربستان و حامیان غربی‌اش، نماد امروزی امپریالیسم برجای مانده از امپراتوری‌های غربی و انگلیسی-آمریکایی هستند.

«دیو‌نمایی‌» از اسلام توجیهی‌ برای توحش غرب است/ دلایل حمایت آمریکا از حاکمان ضددمکراسی سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تجاوز هوایی عربستان سعودی علیه مردم یمن در طول بیش از یک ماه گذشته با حمایت دولت آمریکا و دیگر متحدان غربی و منطقه‌ای‌اش صورت گرفته است. این حمایت آمریکا از دولت فراری منصور هادی و کشتار علیه مردم یمن، در تضادی آشکار با ادعای غرب بویژه آمریکا در حمایت از دموکراسی است.

برای بررسی این سیاست دوگانه آمریکا در قبال دمکراسی و عملکرد دوگانه آن در قبال دولت‌ها و ملت‌های جهان، هم‌چنین بحرانی که طی سال های اخیر در خاورمیانه به راه افتاده، گفت‌وگویی داشتیم با دکتر «آنتونیوس جی هال» استاد رشته مطالعات جهانی شدن دانشگاه «لت بریج» کانادا و نظر وی را در این باره جویا شدیم.

در بخش اول این گفت‌وگو که هفته گذشته منتشر شد دکتر هال به سوابق رابطه آمریکا و عربستان بویژه بعد از جنگ جهانی دوم اشاره کرد. وی تصریح کرد آمریکا با مدیریت شرکتی وابسته به «کنگره جهانی یهود» از نفت عربستان استفاده کرد تا دلار خود را واسطه داد و ستد جهانی کند.

دلایل حمایت آمریکا از اقدامات ضددمکراتیک عربستان

این استاد دانشگاه کانادا در ادامه گفتگوی خود با فارس افزود: در راستای این رابطه کهن و البته اقتصادی است که امروز می توان گفت چرا آمریکا صراحتا و در اقدامی مغایر با ادعای دمکراسی خواهی خود در جهان، تجاوزات اخیر سعودی به یمن را حمایت می کند و این نتیجه را گرفت که حمایت واشنگتن از اقدام ضد دمکراتیک سعودی ها نمونه آشکاری از رابطه سعودی-آمریکایی-اسرائیلی برای تسلط بر ذخایر نفت و گاز منطقه و تسلط بر نقاط استراتژیک است.

دکتر هال با تاکید بر اینکه وقایع یمن بخشی از یک توطئه اسرائیلی است، به سخنرانی اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا اشاره کرد و گفت: این سبک سخنرانی، بدترین و ظالمانه‌ترین جایگاه یک مقام سیاسی را در جهان به نمایش گذاشت. دغدغه اصلی نتانیاهو این است که خروش مردم یمن به زودی  تهدیدی برای پادشاهی سعودی خواهد بود که این خود تهدیدی برای حضور نظامی اسرائیل در منطقه است؛ در واقع حضور نظامی اسرائیل در منطقه با تغییر چشمگیری مواجه خواهد بود و اسرائیلی‌ها دیگر نمی‌توانند از طریق باب المندب زیردریایی های نظامی خودرا به سواحل ایران برساند.

وی هم‌چنین این سخنرانی نتانیاهو را نشانه مداخلات اسرائیل در مسایل داخلی آمریکا دانست و گفت: درحالیست که حتی یک نفر هم از مردم آمریکا به نتانیاهو رای نداده است اما نتانیاهو هیچ اهمیتی به حق تمامیت ارضی مردم آمریکا و حق ملی خودمختاری آنان نمی‌دهد.

جوهره ایده جنگ سرد در خاورمیانه جنگ شیعه و سنی است

 این استاد مطالعات جهانی‌شدن دانشگاه «لت بریج» درباره رابطه استعمار و امپراطوری دیرین غرب با بحران‌های چند سال اخیر در خاورمیانه و هم‌چنین نقش غرب در رابطه با مساله اسلام‌هراسی به فارس گفت: به نظر من ایده غالب در این به اصطلاح جنگ سرد جدید در خاورمیانه، به تصویر کشیدن این بحران در قالب خصومت میان هوادارن مذاهب شیعه و سنی است. در این تصویر سازی از یک سو جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت برتر حامی شیعیان جهان به تصویر کشیده می‌شود و از سوی دیگر عربستان سعودی به عنوان اولین حامی سیاست‌ها و گروه های سنی معرفی می‌شود.

وی افزود:در همین راستا، اختلاف شیعه و سنی در اسلام را فاکتور مهمی در تعریف برخی از این درگیری‌ها در این مثلا جنگ سرد خاورمیانه معرفی می‌کنند. جنگ سرد آن درگیری معرفی می‌شود که نبردی میان نیروهای آمریکایی و نیروهای شوروی به مدت نیم قرن در نیمی از مناطق جغرافیایی جهان بود. همین جنگ سرد میان شوروی و آمریکا دلیلی شد برای شکل دادن عناصر متعددی برای دوستی، همکاری، تجارت و حتی خصومت‌هایی که در دنیای امروز در سراسر جهان ایفای نقش می‌کنند.

دکتر هال همچنین با اشاره به این مطلب که جنگ شیعه و سنی در خاورمیانه، تصویرسازی غرب برای سرپوش گذاشتن بر دلایل اقتصادی از به راه‌اندازی این درگیری‌هاست، گفت: در این راستا نگاهی کلیشه‌ای هم‌چنان القا می‌شود تا نمادی برای این جنگ سرد تازه باشد. و این نگاه این گونه است که ایران را حامی حزب‌الله لبنان و دولت اسد در سوریه معرفی کرده و تاثیر رو به رشد ایران میان شیعیان عراق را به تصویر می‌کشند. این نوع نگرش ابزاری می‌شود تا حمایت ایران از حوثی‌ها و دیگر گروه‌های یمنی را تفسیر کند. جایگزین این مساله نیز اتحاد قدرت‌های اسلامی به دور حمایت خشونت‌بار عربستان سعودی است که نمادی از مسلمانان سنی هستند.

وی تصریح کرد:محدودیت‌های شدید در چهارچوب چنین تفسیری وجود دارد. برای مثال از این تفسیر به راحتی سوءاستفاده می‌شود تا توجه همگان به بحران نظامی در اروپا و آسیا جلب شده و چشم‌اندازی از تقابلات نظامی را برجسته کند تا توجهات از فاکتورهای اقتصادی که دلیلی اصلی و پشت پرده این جنگهاست، منحرف شوند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت:به علاوه چنین تفسیری می‌تواند حجابی باشد بر دیدن نقش تاثیرگذار اسرائیل در خلق و اجرای استراتژی‌های «تفرقه بینداز و حکومت کن» که به مدت یک هزاره تکیه‌گاه اصلی حکام امپریالیست بود.

وی افزود: خود من از توضیح وقایع خشونت‌آمیز اخیر در خاورمیانه به دلیل اختلافات مذهبی محتاط هستم. دلیل این احتیاط من به دلیل مطالعاتم پیرامون سوءاستفاده غرب از مباحث داخل اسلام است. این تاکتیک ابتدا در خدمت اهداف امپریالیست قدرت‌های غربی بود. در دوره جنگ سرد مصلحت شد موانع مذهبی را برای کمک به ائتلاف طرف آمریکایی، کنار گذاشته تا نظام کمونیستی الحادی بویژه در آسیا و اروپا را گسترش دهند.

یازده سپتامبر حقه غرب برای دیونمایی اسلام و خدمت به اسرائیل 

این استاد مطالعات جهانی شدن، تاکید کرد: دادن چنین شکل ابزاری به اسلام، بعد از حادثه یازده سپتامبر تجدید شد. این حقه پیچیده و چندوجهی با نام جنگ جهانی بی‌پایان علیه ترور و با تمامی شاخه‌ها و تجسماتش اتفاق می‌افتد. این ابزار از لحاظ جغرافیایی برای خدمت کردن به خواست‌های اسرائیل، آمریکا، بریتانیا و کشورهای عضو ناتو است. تمامی این ملی‌گرایی‌ها میزبان سیاست‌های یکپارچه است که از این اختلافات مذهبی میان مسلمانان بهره‌برداری کرده و کارگردانان این پدیده‌های اقتصادی سعی دارند برای تاثیرگذاری و هدایت در زمینه‌های مختلف از آن بهره بگیرند.

 

 

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: مطالعات من در این موضوعات مرا بارها به تحسین اهمیت و ارزش متفکر آمریکایی-فلسطینی ادوارد سعید رساند. این استاد درگذشته شهرت بسیاری به سبب کتاب خود «شرق شناسی» به دست آورد. با بازگشت به سده 18 و 19 میلادی، ادوارد سعید تاریخچه تبدیل فرهنگ خاورمیانه به زیر سلطه غرب بودن را بازگو کرده و می‌گوید که از طرق مختلفی سلطه قدرت‌های امپریالیستی غربی را بر این مردم توجیه می‌کند.به نظر می‌رسد بار دیگر نیز پارادایم مشابهی با ساختن چنین تصویری و القای تصویری تروریستی از مسلمانان در اذهان جمع کثیری از مردم غرب، بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: دیوسازی و ساختن تصویری غیرانسانی در اذهان، بار دیگر ابزاری است برای توجیه تمامی رفتارهای خشونت‌آمیز قدرت‌های غربی علیه حقوق بشر و بومیان که خصوصا در اروپا و آسیا به کار برده می‌شود.

خشونت‌های خاورمیانه ابزار غرب برای تجارت از طریق القای اسلام هراسی 

دکتر هال در ادامه این گفتگو اذعان کرد:درقلب این خشونت ها بزرگترین جرم بین‌المللی قرار دارد و این همان جنگ‌های خشونت‌آمیزیست که به کشتار زیاد، شکنجه های بسیار و آوارگی جمعیتی کثیر منجر می‌شود. این خشونت‌ها خصوصا بعد از  حادثه یازده سپتامبر، از افغانستان به عراق و لیبی و سوریه و اکنون در یمن مشاهده می‌شود. همین حملات سعودی‌ها علیه یمن تصویرسازی از اسلام به عنوان دینی سلطه‌جو است.

وی افزود:درکشورهایی که خلق اسلام هراسی برایشان تبدیل به تجارتی بزرگ و دستور کاری برای بسیاری از سیاسیون شده است، آنچه برای ما نمایش داده می شود و به تغذیه روزانه‌ای بدل شده، این است که اسلام را دین چاقو و خشونت مذهبی، معرفی می‌کنند. به نظر من برای مقابله با چنین حجم عظیمی از اطلاعات دروغ و متعصبانه و برای مقابله با تبلیغات نادرست، باید این‌گونه بحران‌ها را، مانند آن‌چه اکنون در شبه جزیره عربی در جریان است، از پشت عینکی تفسیر کنیم که بر مساله استعمار و هم‌چنین مبارزات ضداستعماری تاکید داشته باشد.

عربستان و حامیانش وارثان امپریالیسم هستند

این استاد دانشگاه کانادایی همچنین گفت: آن طور که من می‌بینم، عربستان سعودی و برخی از سیاسیون که از حملات هوایی آن حمایت می‌کنند، میراث امپریالیسم، خصوصا میراث برجای مانده از امپراطوری‌های اروپایی و انگلیسی- آمریکایی، را به ارث برده‌اند. کشورهای کوچک سواحل جنوبی خلیج فارس به نوعی تحت سلطه رژیم هایی هستند که برای خدمت رسانی به خواست های امپریالیست غربی بنیان نهاده شدند.

وی افزود: عربستان سعودی هم از خاندانی سنی حمایت می‌کند که حاکمیت آن بر پایه سرکوب خشونت‌آمیز شیعیان بحرین است و این درحالیست که این شیعیان اکثریت جامعه بحرین را تشکیل می‌دهند. سران بحرین نمونه‌ حکام امپریالیست و نواستعماری هستند.

پایان بخش دوم ...

گفت‌وگو: زهرا کریمی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول