اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

فارک: برقراری صلح در کلمبیا با موانعی روبروست

بر اساس گزارش رسانه ونزوئلایی «تله‌سور»، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا فعالیت شبه‌نظامیان و جنگ کثیف علیه اپوزیسیون در کلمبیا را دو مانع بر سر راه برقراری صلح در این کشور اعلام کردند.

فارک: برقراری صلح در کلمبیا با موانعی روبروست

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) روز گذشته طی بیانیه‌ای فعالیت شبه‌نظامیان و جنگ کثیف علیه اپوزیسیون در کلمبیا را دو مانع بر سر راه برقراری صلح در این کشور اعلام کردند.

«فارک» طی این بیانیه تاکید کرد که با وجود فعالیت شبه‌نظامیان و جنگ کثیف علیه چپ‌گرایان در کلمبیا، دستیابی به یک صلح پایدار و ماندگار در این کشور غیر‌ممکن است.

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا در ادامه افزود: تهدیدات موجود علیه فعالان دفاع از حقوق بشر و رهبران اتحادیه‌ها در این کشور نمونه‌ای از جنگ کثیف علیه ایدئولوژی چپ و جنبش‌های مخالف در کلمبیا می‌باشد.

«فارک» در این بیانیه خود ضمن آن‌که خاطرنشان کرد: دولت کلمبیا در سال جاری میلادی دست کم 69 مدافع حقوق بشر را کشته است، تاکید کرد که چنین اقدامات خشونت‌آمیزی نشانگر تداوم یک استراتژی مبتنی بر برقراری یک جنگ کثیف علیه سازمان‌های اجتماعی می‌باشد.

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا در ادامه متذکر شد که روزنامه‌نگاران نیز از اقدامات خشونت‌آمیز در این کشور در امان نیستند؛ روزنامه‌نگاری در کلمبیا (کشوری با بیشترین میزان قاچاقچی مواد مخدر) دستخوش موانع بسیار در این کشور بوده و تاکنون کشته شدن چندین روزنامه‌نگار را در برداشته است.

«فارک» در این بیانیه همچنین خواستار پایان یافتن فعالیت شبه‌نظامیان و تحقق یک صلح پایدار در کلمبیا شد که تنها زمانی‌که دولت «بوگوتا» (پایتخت کلمبیا) یک استراتژی کارآمد در برابر شبه‌نظامیان در این کشور را در پیش گیرد، میسر خواهد شد.

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا جمعه گذشته از دولت «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا خواست به توافقاتی که با «فارک» در «هاوانا» (پایتخت کوبا») برای دستیابی به صلح نهایی در این کشور دست یافته است، احترام بگذارد.

ارتش کلمبیا به انجام چنین عملیاتی علیه «فارک» مبادرت ورزیده است در حالی‌که نیروهای مسلح انقلابی این کشور بار دیگر آتش‌بس یک جانبه و موقت خود را از 20 ژوئیه تا 20 آگوست سال جاری میلادی (29 تیر تا 29 مرداد 94) تحت چارچوب مذاکرات صلح که در «هاوانا» (پایتخت کوبا) در جریان است، اعلام کرده بودند.

«فارک» و دولت کلمبیا روند صلح را در نوامبر 2012 (مهر 1391) با هدف پایان دادن به درگیری مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن به طول انجامیده آغاز کردند که طبق آمار و ارقام تقریبا 5 میلیون آواره و دست کم 600 هزار کشته بر جای گذاشته است.

از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93)، باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری‌ها می‌باشد.

دولت کلمبیا و «فارک» همچنین تاکنون پیرامون ایجاد یک طرح مین‌روبی و یک کمیسیون حقیقت‌یاب با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول