اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

فارک: رئیس جمهور کلمبیا یکجانبه‌گرایانه به مذاکرات صلح می‌نگرد

رسانه ونزوئلایی «تله سور» گزارش داد که سخنگوی نیرهای مسلح انقلابی (فارک) دولت رئیس جمهور کلمبیا را متهم به یکجانبه‌گرایی و مانع تراشی در روند مذاکرات صلح کرده است.

فارک: رئیس جمهور کلمبیا یکجانبه‌گرایانه به مذاکرات صلح می‌نگرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به «فارک»، «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا را به یکجانبه‌گرایی و مانع تراشی در روند مذاکرات صلح متهم کرد.

«کارلوس آنتونیو لوزادا» سخنگوی نیروهای انقلابی فارک روز گذشته اعلام کرد که تضمین عمل به تعهدات در ششمین دور مذاکرات صلح موضوعی نیست که تنها دولت کلمبیا را نگران کند، ما نیز خواستار تمام تضمین‌هایی هستیم که دولت کلمبیا به آن‌ها اهمیت می‌دهد.

به گفته وی حل این موضوع نیازمند تعهدات دوجانبه است.    

وی همچنین تصریح کرد که یکجانبه‌گرایی و تلاش‌های دولت «بوگوتا» (پایتخت کلمبیا) برای ایجاد توافقی که مطابق قوانین مورد نظر آن‌ها باشد مطمئنا مانع پیشرفت مذاکرات صلح بین دو طرف خواهد شد.

سخنگوی نیروهای انقلابی فارک در ادامه افزود که خودخواهی و یکجانبه‌گرایی رئیس جمهور کلمبیا در نهایت موجب شکست مذاکرات خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از اقدامات دولت کلمبیا اظهار داشت که خودخواهی دولت کلمبیا بی‌اعتمادی را بین دو طرف گسترش می‌دهد.

«لوزادا» در دیگر اظهارات خود تصریح کرد که با توجه به توافق دو طرف برای عادی‌سازی روابط، دولت «سانتوس» هم‌اکنون از خواسته نیروهای مسلح فارک مبنی بر ایجاد کمیسیون تنظیم مقررات برای توسعه توافقات و همچنین ایجاد فرصتی برای بررسی بررسی پیشنهادات و خواسته‌های دو طرف اطلاع دارد.

وی افزود ما زمانی خواسته خود را مطرح کردیم که «سانتوس» نیز با تسلیم لایحه‌ای قانونی به کنگره این کشور خواستار تسهیل روند مذاکرات صلح و حصول توافقی تضمینی شد.

در این راستا «سانتوس» اعلام کرد که لایحه مذکور هیچ ربطی به توافق دوجانبه و صلح آمیز دولت و فارک ندارد و این نوع توافقات باید در حضور رهبران فارک حاصل شوند.

« سانتوس» 15 سپتامبر( 24 شهریور) اعلام کرد که برای تسریع در روند صلح با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به «فارک»، لایحه صلح با این نیروها را به کنگره کلمبیا ارسال خواهد کرد؛ براساس این لایحه زمینه‌های لازم برای به کارگیری توافق‌های صورت گرفته با «فارک» مهیا خواهند شد.

تشکیل کمیسیون قانون‌گذاری ویژه و اعطای اختیارات فوق‌العاده به رئیس‌جمهور به مدت 90 روز از مهم‌ترین مفاد موجود در این لایحه هستند.

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا جمعه گذشته از دولت «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا خواست به توافقاتی که با «فارک» در «هاوانا» (پایتخت کوبا») برای دستیابی به صلح نهایی در این کشور دست یافته است، احترام بگذارد.

ارتش کلمبیا به انجام چنین عملیاتی علیه «فارک» مبادرت ورزیده است در حالی‌که نیروهای مسلح انقلابی این کشور بار دیگر آتش‌بس یک جانبه و موقت خود را از 20 ژوئیه تا 20 آگوست سال جاری میلادی (29 تیر تا 29 مرداد 94) تحت چارچوب مذاکرات صلح که در «هاوانا» (پایتخت کوبا) در جریان است، اعلام کرده بودند.

«فارک» و دولت کلمبیا روند صلح را در نوامبر 2012 (مهر 1391) با هدف پایان دادن به درگیری مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن به طول انجامیده آغاز کردند که طبق آمار و ارقام تقریبا 5 میلیون آواره و دست کم 600 هزار کشته بر جای گذاشته است.

از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93)، باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری‌ها می‌باشد.

دولت کلمبیا و «فارک» همچنین تاکنون پیرامون ایجاد یک طرح مین‌روبی و یک کمیسیون حقیقت‌یاب با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول