اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

/بسته گزارشی روزانه فارس/

«توافق وین» در رفع تهدید جنگ چه نقشی داشت؟!/مشاور روحانی:برخی صحبت‌های روحانی اصطکاک ایجاد می‌کند

«توافق وین» در رفع تهدید جنگ چه نقشی داشت؟! و برخی صحبت‌های روحانی اصطکاک ایجاد می‌کند؛ مطالبی هستند که در بسته امروز گزارش تحلیلی فارس به آنها پرداخته‌ایم.

«توافق وین» در رفع تهدید جنگ چه نقشی داشت؟!/مشاور روحانی:برخی صحبت‌های روحانی اصطکاک ایجاد می‌کند

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

***

مشاور روحانی:برخی صحبت‌های روحانی اصطکاک ایجاد می‌کند

محمدعلی نجفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و فردی که گفته می‌شود این روزها سمت مشاورت اقتصادی رئیس‌جمهور روحانی را بر عهده دارد، چندی قبل و پیش از حضور رئیس‌جمهور روحانی در نیویورک؛ طی صحبت‌هایی در گفت‌وگو با مجله اندیشه پویا با اشاره به اظهارات روحانی در جمع استانداران که به مسائلی همچون بحث تأیید صلاحیت‌ها و شورای نگهبان اشاره داشت، گفته بود: من که مشاور ایشان هستم و نمی‌توانم از ایشان انتقاد کنم ولی فکر می‌کنم صحبت‌های ایشان بحث‌ها و اصطکاک‌های جدیدی را در کشور ایجاد می‌کند. بلافاصله بعد از صحبت‌های ایشان اولین کسی که پاسخ تند داد فرمانده سپاه بود. این که سازمانی مثل سپاه در مقابل رئیس‌جمهور چنین موضعی بگیرد به نفع کشور ما نیست.

او در ادامه با تأیید اینکه از سخنان رئیس‌جمهور در دیدار با استانداران نگران شده است، تصریح کرده بود: حرف آقای رئیس‌جمهور ممکن است فضا را در ارتباط با نظارت استصوابی مقداری نرم‌تر کند ولی به نظر من به طور اساسی پیش نخواهد رفت.

 

*مشخص نیست که آیا این انتقاد صریح مشاور روحانی از روحانی به گوش شخص رئیس‌جمهور خواهد رسید یا خیر؟!

از سوی دیگر، این مسئله نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که عکس‌العمل روحانی به شنیدن این انتقاد درون‌گروهی چه خواهد بود و آیا رئیس‌جمهور همچنان به سیاق و روال خود عمل خواهد کرد یا خیر!

نجفی در بخش دیگری از همین گفت‌وگو نیز در اشاره به تأکیدات اصلاح‌طلبان بر عملگری بیشتر روحانی در حیطه خواسته‌های سیاسی آنها تأکید می‌کند که روحانی به هیچ وجه اعتقادی به بلند شدن گرد و خاک سیاسی در کشور ندارد.

گفتنیست رئیس‌جمهور روحانی چندی قبل در همایش استانداران طی سخنانی در اشاره به شورای محترم نگهبان گفته بود: همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند و ما هیأت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند. شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.

 

***

 

«توافق وین» در رفع تهدید جنگ چه نقشی داشت؟!

ایلنا گزارش داد:‌رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از سخنرانی خود در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل در اشاره به توافق وین میان دولت خود و کشورهای 1+5 گفته است: توافق هسته‌ای که نمونه درخشانی از «پیروزی بر جنگ» است، توانسته سایه تخاصم و حتی جنگی دیگر و تنشی دامنه‌دار را از سر خاورمیانه دور کند، می‌تواند و باید، سرآغاز دوره‌ای جدید و موجب نتایجی مثبت برای صلح و ثباتی پایدار در منطقه نیز باشد.

 

*یکی از چهره‌های مشهوری که حتی قبل از توافق وین و در تریبون‌های رسمی نیز به‌صورت مؤکد از این گفت که در اواخر دولت گذشته «خطر جنگ»! ایران را تهدید می‌کرده، آقای هاشمی رفسنجانی بود.

او فقط چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت روحانی در یک سخنرانی عمومی گفته بود:‌ امروز را با 6 ماه پیش مقایسه کنید که خطر جنگ و تشدید تحریم‌ها ایران را تهدید می‌کرد ولی الان همه می‌خواهند با ایران روابط سیاسی و اقتصادی داشته باشند.(مهر)

پس از آقای هاشمی، کسانی از اصلاح‌طلبان نیز در گفته‌های خود به‌صورتی گاه و بیگاه به این مسئله اشاره کردند که خطر جنگ کشور را تهدید می‌کرده است و ما با توافق وین، از خطر جنگ رهیدیم.

در اینجا باید اشاره کرد که دشمنان جمهوری اسلامی ایران در سنوات گذشته و در مقاطعی جدای از تهدیدات لفظی، گویا قصد اقدام نظامی واقعی را نیز علیه کشورمان داشته‌اند.

سرلشکر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی قبل در همین زمینه گفته بود: قبل از برجام آمریکایی‌ها می‌توانستند اقداماتی انجام دهند که در آنجا نیز به‌خاطر آمادگی نیروهای مسلح، هواپیماهای آمریکایی از روی باند برگشتند. (تسنیم)

مقام معظم رهبری نیز طی سالیان گذشته چندین مرتبه احتمال حماقت دشمن علیه ایران اسلامی را در بحث حمله نظامی مورد اشاره قرار داده‌اند.

معظم‌له در مقطعی در همین رابطه فرمودند:‌ این‌که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی برای پوشاندن مشکلات فراوان داخلی خود حرفی بزنند، مربوط به خودشان است، اما اگر در عمل مرتکب حماقت واقعی شوند، بدانند ملت ایران، آن دستی را که به جمهوری اسلامی ایران عزیز تجاوز کند، قطع خواهند کرد. (از بیانات معظم‌له در سال 87)

رهبر فرزانه انقلاب همچنین در سخنان خود در حرم مطهر رضوی در سال 84 نیز با اشاره به بی اعتنایی ملت و مسئولان ایرانی به تهدیدات آمریکا خاطرنشان کردند: البته ما مثل دولتمردان آمریکا جنگ‌طلب نیستیم اما اگر پای عزت ملت و منافع کشور به میان آید مسئولان ایران نیز مثل آحاد ملت و برخلاف دولتمردان آمریکا اهل فداکاری هستند و اگر تجربه تلخی برای ملت پیش آید بنده نیز لباس رزم می‌پوشم و آماده فداکاری می‌شوم.

در کنار این اخبار و مواضع همچنین این اشاره دکتر ولایتی، وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در یک برنامه تلویزیونی را نیز نباید از یاد برد که آمریکا برای حمله نظامی هیچگاه به رفتارهای دیپلماتیک توجهی نمی‌کند(نقل به مضمون)

باید دانست که اساساً فرض اینکه آمریکا به سبب نوعی خاص از رفتار دیپلماتیک حاضر شده است از حمله نظامی به بزرگترین دشمن خود دست بکشد فرض صحیحی به نظر نمی‌رسد زیرا در تاریخ رفتارهای آمریکا نمونه چنین چیزی هرگز وجود ندارد و ملاک آمریکا برای حمله، صرفاً ضعف کشور هدف است.

در گام بعدی نیز باید تصریح کرد که اگر هم عزمی برای حمله و حماقت علیه ایران اسلامی وجود داشته اما عملی نشده؛ علت را باید در توانمندی و آمادگی نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران جستجو کرد نه در توافقی که نمونه آن در سال‌های 82، 83 و 92 نیز منعقد شد و به هیچ کجا نرسید.

این نکته اساسی را باید مد نظر داشت که آمریکا تاکنون در جنگ‌های مستقیم و نیابتی فراوانی با جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است و فرض ورود دوباره به یک رویارویی مستقیم با ایران برای کاخ سفید عاقلانه به نظر نمی‌رسد و می‌تواند به مثابه پایان عمر تلقی شود.

آمریکا از میانه‌های جنگ تحمیلی در برخی جبهه‌ها و همچنین در جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس بصورت مستقیم وارد جنگ با ایران شد اما شکست خورد و پس از زد و خورد سنگین هم نتوانست به هیچیک اهدافش برسد.

جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان با صهیونیست‌ها نیز که به گواه رسمی مقامات کاخ سفید، جنگ میان ایران و آمریکا بوده است، بصورتی محرز به نفع حزب‌الله لبنان به پایان رسید.

در جنگ‌های دیگر همچون جنگ 22 روزه، 8 روزه و 51 روزه میان اسرائیل و حماس نیز آنچه مشخص بود؛ چربش توانمندی‌هایی ایران بر آمریکا و اسرائیل بود که در اختیار مقاومت حماس و جهاد اسلامی قرار می‌گرفت.

در ماجرای سوریه هم آمریکا به روشنی دریافته است که حریف توانمندی نظامی جمهوری اسلامی ایران که فعلاً تنها در حد استشاره چند نفره صورت می‌گیرد، نیست.

بازخوانی این اطلاعات نشان می‌دهد که فرض بر وجود نیت جنگ در میان آمریکایی‌ها، آنچه توانسته است این سودا را از سر آنها بیرون و تبدیل به «لاف در غریبی» کند، نه رفتار دیپلماتیک دولت یازدهم ایران که توانمندی‌های عظیم و ناشناخته جمهوری اسلامی ایران در عرصه نظامی، اطلاعاتی و دفاعی بوده است. اگرچه باید اذعان کرد که دولتمردان محترم منهای هر نتیجه‌ای؛ زحمات زیادی را در مذاکرات خود متحمل شده‌اند.

مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران تاکنون چندین مرتبه جملاتی را به صورت اشاره‌وار بیان کرده‌اند مبنی بر اینکه ایران اسلامی منتظر یک جرقه در جهت آزاد کردن انرژی متراکم شده خود برای حمله به اسرائیل است و ایران می‌تواند نه یک‌بار که چند بار اسرائیل را با موشک‌های خود شخم بزند.

راستگویی چهره‌های نظامی ایران تاکنون بارها مورد اعتراف مقامات آمریکایی قرار گرفته است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول