اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

/بسته گزارشی روزانه فارس/

اصغرزاده: بازدارندگی ما در مقابل ائتلاف نظامی بین‌المللی یک «شوخی» است!/ «او مظلوم است» پارادوکس خرازی برای لبخند اصلاح‌طلبان

مشکلات جریان خاص برای وحدت انتخاباتی و بازدارندگی ما در مقابل ائتلاف نظامی بین‌المللی یک «شوخی» است! از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی فارس است.

اصغرزاده: بازدارندگی ما در مقابل ائتلاف نظامی بین‌المللی یک «شوخی» است!/ «او مظلوم است» پارادوکس خرازی برای لبخند اصلاح‌طلبان

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

بروجردی: نمی‌توانیم برای رسیدن به وحدت فراغ بال داشته باشیم

مشکلات جریان خاص برای وحدت انتخاباتی

اشرف بروجردی، از فعالان زن اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است:

بخشی از ظرفیت رسیدن به وحدت در اختیار احزاب است و برخی در اختیار حاکمیت است. اصلاح‌طلبان وقتی از تایید نامزدهای خود اطمینان ندارند٬ نمی‌توانند با فراغ بال برای رسیدن به وحدت تلاش کنند.

 

*صحبت‌های بروجردی در حالی است که جریان سیاسی خاص، خود بهتر از هر کس دیگری می‌داند که چرا برخی چهره‌هایش هرگز تأیید صلاحیت نخواهند شد.

بویژه اینکه دو رخداد مهم «عملگری در فتنه سال 88» و «تحریم انتخابات مجلس نهم» در سنوات اخیر در دامن آنها شکل گرفته است و بدیهیست که نهادهای نظارتی کشور از قبیل شورای نگهبان، نمی‌توانند نسبت به چنین مقولاتی بی‌تفاوت باشند.

و همین معناست که چهره‌های اصلاح‌طلب را طی 2 سال گذشته بر آن داشته است که علی‌الدوام بیان کنند انتظاری پیرامون برد حداکثری در انتخابات آینده ندارند، می‌دانند که مجلس ششم تکرار نمی‌شود و باید به دنبال «برد حداقلی» باشند.

در اشاره به صحّت همین معنا بود که سیدحسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از مبرّزین حزب کارگزاران سازندگی، چند روز قبل از بروجردی به خبرگزاری ایلنا گفته بود: من نباید توقع داشته باشم که هم زندانی سیاسی باشم و هم بخواهم وارد مجلس شوم. تکلیف بنده و امثال من روشن است. دلیلی ندارد اصرار داشته باشیم که حتماً ما وارد مجلس شویم. ما دوستان لایقی داریم که می‌توانند در مجلس به نظام و مردم خدمت کنند.

قبل از مرعشی هم، احمد شیرزاد، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب،‌ به نوع دیگری همین بحث را پیش کشیده و به روزنامه آرمان امروز گفته بود: از نظر من بهتر است مجموعه نیروهای نام و نشان‌دار اصلاح‌طلب به صحنه نیایند و کریمانه در این دوره شرکت نکنند، به این دلیل که چنین فضایی می‌تواند به شکلی در اردوگاه اصلاح‌طلبی بازتاب پیدا کند که حرف تندروها پیش رود.

او همچنین افزوده بود: اگر بخواهیم با نیروهای تمام عیار اصلاحات وارد صحنه شویم آنگاه تندروها با دست‌گذاری بر برخی از مسائل، فضایی ایجاد می‌کنند که خود را مهم جلوه دهند. ما نباید وارد چنین فضایی شویم و باید با همان نیروهای معتدل جدی بتوانیم وارد عرصه شویم.

پر واضح است که شیرزاد هم با عنایت به اینکه می‌دانسته عمده اعاظم اصلاح‌طلب با مشکلی به نام تأیید صلاحیت مواجه هستند، از ماجرای کریمانگی! استفاده و به این طریق تلاش کرده بود تا از آنهایی که بنا به اجماع عقلی، تأیید صلاحیت نمی‌شوند، بخواهد تا در انتخابات شرکت نکنند.

بدیهیست که در جریان چیزی به نام «وحدت اصلاح‌طلبان» جدای از مشکل تأیید صلاحیت، مسئله «سهم‌خواهی چهره‌ها و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب» نیز وجود دارد که می‌تواند بر روی لیست‌های جریان اصلاح‌طلب در تهران و شهرستان‌ها تلاطم جدی ایجاد کند.

صادق خرازی مدتی قبل به سایت جماران اینطور گفته بود که بیشترین کرسی‌های انتخابات مجلس آینده از آن حزب ندای ایرانیان است!

در همین زمینه مسئله اختلافات و پس گرفتن مواضع پیش از این ابراز شده نیز بر دامنه اختلافات میان اصلاح‌طلبان افزوده است و برای مثال یک روز از این گفته می‌شود که عارف، رئیس بالقوه مجلس آینده است و روز دیگر شنیده می‌شود که اساساً جریان اصلاح‌طلب حاضر نیست برای مجلس آینده به کسی قولی بدهد و در پسین این اظهارات نیز کسانی اینطور می‌گویند که بهتر است بزرگان اصلاح‌طلب عطای بالانشینی را به لقایش ببخشند و یا عارف باید پیمان‌نامه تشکیلاتی امضا کند.

گفتنیست، بروجردی سال گذشته در لابه‌لای یادداشتی که در روزنامه آرمان امروز نوشت، اینطور ادعا کرده بود که اگر دولت در انتخابات از آرای مردم صیانت کند! ترکیب مجلس دهم یقیناً متفاوت از امروز خواهد بود.

او نوشته بود: دولت باید یک استراتژی را برای برگزاری انتخابات تعیین کند که اساسا فارغ از ترکیب آینده مجلس، مبنای حمایت و اصل کار دولت باید حفظ و صیانت از آرای مردم باشد! اگر واقعا این استراتژی در جنبه عمل هم خودش را نشان دهد، ترکیب آینده مجلس می‌تواند متفاوت از ‌آن چیزی باشد که امروز شاهدش هستیم…

 

***

 

«ندا» دوری از ستاد اصلاحات را تاب نیاورد

«او مظلوم است»!پارادوکس خرازی برای لبخند اصلاح‌طلبان

سایت صراط گزارش داد: محمدصادق خرازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، اخیراً در یک میتینگ سیاسی با عنوان «اصلاحات اصیل» در دانشگاه زنجان طی سخنانی با بیان اینکه در شأن نظام نیست که میرحسین موسوی در حبس بماند، گفته است: میرحسین موسوی را مظلوم می‌دانم و باید شرایطی فراهم شود که ایشان موقعیت خود را در جامعه به دست آورند!

 

*پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد که حزب ندای ایرانیان، که از ابتدای آغاز به‌کار خود با بی‌مهری معاریف اصلاح‌طلب مواجه شد و حتی لیدر اصلاح‌طلبان جمله «زنده باد مخالف من»! را در واکنش به آغاز فعالیت آن به کار برده بود؛ تقلا کند تا در کنار تأکیدات همیشگی خود بر قانون و اطاعت از آن، اما عرض ارادتی هم به حصرشدگان سال 88 کند تا بیش از این پازل ناهمگن اصلاح‌طلبان به حساب نیاید.

در واقع به نظر می‌رسد حزب ندای ایرانیان و شخص محمدصادق خرازی، بیش از این توان دوری از دامان ستاد اصلاحات را نداشتند و پس از راهبردهای خرازی در زمینه «انتقاد از اصلاح‌طلبان»، «قدرت‌نمایی حزب ندا» و «تأکید بر قانون‌گرایی و اطاعت از نظام در حزب ندا» که گویا نتایج مورد انتظار مشاهیر حزب ندا را نداشتند،‌ اینک راهبرد نزدیکی به ستاد اصلاحات بوسیله عرض محبت به ساحت علایق آنها در دستور کار حزب ندا قرار گرفته است.

اظهارات اشاره شده درباره یکی از فتنه‌گران در حصر در حالی بیان شده‌اند که محمدصادق خرازی، طی ماه‌های اخیر و در مواضعی پارادوکسیکال با این صحبت‌ها، بیانات آتشینی را در حمایت از نظام و رهبری و ضرورت اطاعت از قانون ایراد کرده بود.

برای مثال، او در همین سخنرانی گفته است: اگر کسی خلاف نظر رهبری عمل کند از نظر ما تایید نمی‌شود...ما معتقد هستیم که همه باید در چارچوب منویات مقام معظم رهبری عمل کنیم و اگر تاکنون بر اساس این چارچوب حرکت می‌کردیم بسیاری از مسائل و مشکلات کنونی به وجود نمی‌آمد…رهبری فصل‌الخطاب تمام اعمال و رفتار ماست و اصلاحات بدون در نظر گرفتن مبانی اصیل قانون اساسی به جایی نمی‌رسد.

گفتنیست، خرازی چند ماه قبل نیز در خلال یک مصاحبه با اشاره به حصرشدگان فتنه سال 88، سخنان بسیار رقیق‌تری را مطرح کرده و گفته بود:‌ من تماس‌هایم را داشتم، دارم و خواهم داشت. تلاشم را می‌کنم و معتقدم این معضل و مشکل را باید در جمهوری اسلامی حل کرد و زیبنده جمهوری اسلامی این وضعیت نیست، منتها باید تلاش کرد حرف دو طرف را با منطق شنید و بحث کرد تا راه حل، راه حل مرضی الطرفین باشد.

او در یک سفر استانی درباره لیدر جریان اصلاحات نیز او را فرزند شایسته امام و برادر رهبری خوانده بود که کسی نمی تواند وی را نفی و حذف کند...

چهره محوری حزب ندا همچنین در سوم مردادماه امسال در گفت‌وگو با سایت جماران هم اعلام کرده بود که بیشترین کرسی‌های مجلس آینده از آنِ حزب ندای ایرانیان خواهد بود!

 

***

 

اصغرزاده:بازدارندگی ما در مقابل ائتلاف نظامی بین‌المللی یک «شوخی» است!

 ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌وگوی خود با شماره چهارشنبه گذشته روزنامه بهار گفته است:

«درست است که نیروی نظامی ما با دانش توان بومی و داخلی به‌جایگاه ارزشمندی رسیده است، (اما) قدرت بازدارندگی در مقابل نیروهای نظامی کشورهای خارجی در صورت ائتلاف احتمالی بین‌المللی شوخی است»

 

*نظیر این صحبت‌ها متأسفانه چند سال قبل از جانب محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم ایران نیز بیان شده بود.

او در جریان یک سخنرانی گفته بود که آمریکا با یک بمب می‌تواند تمام سیستم دفاعی ایران را از کار بیاندازد!

این قبیل صحبت‌ها اما در مقابل چندین سند تاریخی و حقایق غیر قابل انکار قرار دارند که هر ذهن آگاهی با قضاوت میان آنها، می‌تواند بوضوح سره را از ناسره این سخنان جدا کند.

بارزترین سند نقض این سخنان، دوران 8 سال دفاع مقدس است.

جمهوری اسلامی ایران در این جنگ بزرگ فقط با رژیم بعثی عراق نجنگید بلکه در مقابل ائتلافی بین‌المللی ایستاد که در آن حجم وسیعی از نیروهای چند ملیتی با پشتیبانی اطلاعاتی و انواع و اقسام سلاح‌هایی که متحدان صدام به ارتش بعث داده بودند به ایران یورش آوردند.

شاید اشاره چندباره به این مسئله خالی از تأمل نباشد که ایران در طول دوران جنگ هشت ساله، جنگجویانی با 40 ملیت مختلف را از درون ارتش عراق به اسارت درآورد.

و همینطور در مقاطعی از جنگ بصورت مستقیم با نیروهای نظامی آمریکا در خشکی و دریا درگیر شد.

ایران اسلامی در ماجرای جنگ‌های نیابتی و حمایت از متحدان خود نیز تنها گوشه‌ای از توانمندی‌های نظامی‌اش را در ذهن دشمنان حک کرده است که پیروزی حزب‌الله در مقابله با اسرائیل، مقابله با متجاوزین به بوسنی و هرزگوین، دفع کردن حملات بزرگ صهیونیست‌ها توسط مقاومت حماس و مقاومت دولت سوریه در مقابل انبوه تروریست‌های وارداتی بخشی از این اثرات حک شده و پاک‌ناشدنی هستند.

از سوی دیگر، یقیناً فرماندهان نظامی ایران، اطلاعاتی موسّع‌تر از ظریف و اصغرزاده دارند که تاکنون بارها عنوان کرده‌اند منتظر حمله اسرائیل هستند تا تلاویو را با خاک یکسان و انرژی متراکم مبارزه در ایران را آزاد کنند.

شایان ذکر است، اخیراً سردار دهقان، وزیر دفاع کشورمان طی سخنانی که پس از اظهارات اصغرزاده منتشر شد، گفته است: روزگاری آمریکا و ماشین جنگی آن، دارای اهمیت و تاثیری بود لکن امروز حتی بچه‌های کوچه و خیابان هم تهدیدات و چنگ و دندان نشان دادن مسئولین نظامی آمریکا را به سخره می‌گیرند و با آن هماوردی می‌طلبند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول