اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مجوز منتظری به عامل تفرقه بین شیعیان

آیت الله منتظری در پاسخ به نامه مهدی هاشمی مسئول نهضت های آزادی بخش طی تلگرامی تاکید کرد لازم است شرعا تا تکلیف قطعی از سوی مجلس شورای اسلامی جنابعالی با حفظ هماهنگی کامل با نهادهای مربوط کار خود را ادامه دهید.

مجوز منتظری به عامل تفرقه بین شیعیان

رخدادهای 25 آبان 1361

چکیده

  • رزمندگان پرتوان اسلام در ادامه عملیات پاکسازی مناطق استان آذربایجان غربی از لوث وجود اشرار مسلح غیرقانونی آخرین مرحله عملیات را با نام طرح شهید ناصر کاظمی سردار نامی کردستان آغاز کردند.

 

  • آیت الله منتظری در پاسخ به نامه مهدی هاشمی مسئول نهضت های آزادی بخش سپاه پاسداران تاکید کرد : جنابعالی با حفظ هماهنگی کامل با نهادهای مربوط کار خود را ادامه دهید .

 

  • روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت در صورت شکست مذاکرات درباره برقراری ترتیبات امنیتی با لبنان اسرائیل قلمرو حاکمیت تحت کنترل سرگرد سعد حداد در جنوب لبنان را توسعه خواهد داد .

فدائیان اکثریت ، حزب توده و گروه میثمی خلاف قانون هستند  

موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی روز گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرده و ضمن برشمردن فعالیت های یک ساله این نهاد اظهار داشت : وضع فدائیان اکثریت  ، حزب توده و گروه میثمی را باید وزارت کشور تعیین کند .

موسوی تبریزی در مورد خیانت های ضد انقلاب گفت : ضد انقلاب به کور شدن خط خود پی برده و اخیرا خطی از آن ها به دست آمده که من دیدم نوشته بود که این مسئله به ضرر ما تمام شده زیرا بیشتر کشتارها در رابطه با افراد غیر مسلح است . این خطی بود که آن ها از خارج دادند و خودشان متوجه شدند که چه خیانتی می کنند در همان کاغذ نوشته شده بود که شما آبروی ما را در خارج می برید و بردید .

وی اضافه کرد : از 22 شهریور ماه تا 24 آبان جلوی ترور گرفته شده و ما در عرض این دو ماه بیشتر از 3 الی 4 ترور نداشته ایم . در رابطه با انفجار بمب نیز کار بسیاری صورت گرفته است مثلا  آن گروهی که در میدان امام خمینی تهران 70 کیلو تی ان تی کار گذاشته بود دستگیر و محاکمه شد.

وی در مورد انفجار ناصر خسرو گفت : دلیل بسیار محکمی به دست ما رسیده که انفجار خیابان ناصر خسرو به دست منافقین بوده و تنها آن ها منظورشان ساختمان مخابرات نبوده بلکه تمام مراکز مخابرات را آن ها شناسایی کرده بودند و کلا سیستم های مخابراتی را نوشته بودند که منفجر کنند و دستور هم برایشان صادر شده بود .

موسوی تبریزی در مورد رواج فساد و فحشا و برخورد با ویدئو نیز گفت : ما می دانیم که یکی از راه های آمریکا برای ادامه استعمار رواج فحشا است در میان مسلمین و اگر فحشا در میان مردم و جوانان ما رواج پیدا کند ، قهرا آن روحیه انقلابی را از دست خواهند داد ولی این را باید برادران نماینده مجلس توجه داشته باشند که در این زمینه ما قانون نداریم که دادسرای انقلاب بر اساس آن اقدام کند در عین حال دادسرای انقلاب به عنوان یک ارگان مسلمان از باب نهی از منکر مبارزه خودش را می کند .

موسوی تبریزی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که احسان طبری یکی از اعضای مهم حزب توده در رشت دستگیر شده و آیا کیانوری هم که از اعضای همین حزب است به خارج از کشور یعنی آلمان شرقی فرار کرده است ؟ گفت :  فعلا من نمی دانم . (1)

دادستان کل کشور در جواب این سوال که آیا گروه میثمی ، حزب توده و فدائیان اکثریت از نظر شما قانونی عمل می کنند گفت : این ها همه خلاف قانون هستند ، این ها همه باید بروند در وزارت کشور و با شرایطی که مجلس معین کرده خودشان را معرفی کنند و طبق آن شرایط قانونیت خودشان را کسب کنند ، البته ممکن است آن ها رفته باشند ولی بعد از تصویب مجلس هنوز این ها نرفتند تا آن شرایط و مجوز را کسب کنند باید بروند و کسب کنند البته تخلفات قانونی زیاد داشته اند ، در شهرستان ها و در تهران از همه این گروه ها بعضی افرادشان دستگیر شده اند و در بعضی از شهرستان ها مجازات جرم آن ها در حد اعدام بوده است . (2)

جاده 97 کیلومتری پیرانشهر – سردشت به طور کامل آزاد شد

رزمندگان پرتوان اسلام در ادامه عملیات پاکسازی مناطق استان آذربایجان غربی از لوث وجود اشرار مسلح غیرقانونی پریشب آخرین مرحله عملیات را در محور پیرانشهر – سردشت با نام طرح شهید ناصر کاظمی سردار نامی کردستان آغاز کردند و ساعت 10 بامداد دیروز پیروزمندانه این محور را آزاد کردند و در آن استقرار یافتند.  این محور 97 کیلومتری پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحت سلطه گروهک های ضد انقلاب بود که با پاکسازی آن رگ حیاتی اشرار وابسته که از رژیم بعث عراق تغذیه می شدند قطع شد . (3)

پاسخ آیت الله منتظری به درخواست مهدی هاشمی در مورد نهضت های آزادی بخش

آیت الله منتظری در پاسخ به نامه مهدی هاشمی مسئول نهضت های آزادی بخش سپاه پاسداران که از وی برای استمرار و یا عدم استمرار فعالیت این نهاد که هنوز سرنوشت قانونی آن توسط مجلس شورای اسلامی مشخص نشده تعیین تکلیف کرده بود طی تلگرامی تاکید کرد لازم است شرعا تا تکلیف قطعی از سوی مجلس شورای اسلامی جنابعالی با حفظ هماهنگی کامل با نهادهای مربوط کار خود را ادامه دهید .(4)

طرح اسرائیل برای تجزیه لبنان

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در شماره دیروز خود نوشت اگر مذاکرات درباره برقراری ترتیبات امنیتی با لبنان با شکست روبرو شود اسرائیل قلمرو حاکمیت تحت کنترل سرگرد سعد حداد در جنوب لبنان را توسعه خواهد داد و سربازانی در این منطقه مستقر خواهد کرد .

هاآرتص نوشته است که طبق اظهارات مقامات ارشد وزارت دفاع اسرائیل در صورت شکست مذاکرات اسرائیل به طور یکجانبه از جنوب لبنان خارج خواهد شد و به چریک های تحت فرمان سعد حداد اجازه خواهد داد که در منطقه ای به طول 56 کیلومتر عملیات گشتی انجام دهند.

از سوی دیگر سرگرد سعد حداد که حاکمیت لبنان را بر سرزمین تحت قلمرو خود نمی پذیرد چریک های خود را به سوی شمال تا نزدیکی بندر صیدا فرستاده است و منطقه تحت قلمرو خود را به طوری توسعه داده است که بخش هایی از سرزمین لبنان قبل از تهاجم اسرائیل به لبنان را در بر گیرد.(5)

پی نوشت:

1-اطلاعات ، 25 آبان 1361 ، صفحه 2 و 15

2-کیهان ، 25 آبان 1361 ، صفحه19

3-جمهوری اسلامی ، 25 آبان 1361 ، صفحه 2

4-کیهان ، 25 آبان 1361 ، صفحه 18، فارغ از این که آیت الله منتظری در این برهه در چه مقامی بود که مهدی هاشمی معدوم در نامه به وی می خواهد که مجوز ادامه فعالیت نهضت های به اصطلاح آزادیبخش تحت مدیریت وی را صادر کند باید گفت یکی از مواردی که در پرونده باند مهدی هاشمی و نیز آیت الله منتظری سنگینی می کند جنایاتی است که تحت عنوان نهضت های آزادیبخش عده ای از جمله مهدی هاشمی مرتکب شدند . طبق تاکیدات امام خمینی در نامه ۶ فروردین 1368 ،  علاوه بر ساده لوح بودن ، یکی از اشتباهات بزرگ آیت الله منتظری تاثیر پذیری وی از منافقین و اطرافیان ناسالم بوده است که شایعات و ادعاهای ثابت نشده را به وی تلقین می کردند.

یکی از این موارد ، مهدی هاشمی برادر داماد آیت الله منتظری است که طبق اعترافاتش ، اقدامات تفرقه افکنانه خود در افغانستان را که منجر به مرگ هزاران شیعه این کشور شد ، به مقامات جمهوری اسلامی نسبت می داد و آیت الله منتظری نیز بعدها با استناد به همین موارد ، از نظام جمهوری اسلامی ابراز گلایه می کرد .

در ادامه مستنداتی در این باره که از سوی رجا نیوز منتشر شده است را مرور می کنیم .

یکی از برجسته ترین اقدامات واحد نهضت های آزادی بخش به ریاست مهدی هاشمی معدوم (برادر داماد آیت الله منتظری) در دهه ۶۰ ، سلسه اقداماتی است که منجر به جنگ داخلی بین شیعیان افغانستان و انحراف روند مبارزه با شوروی گشت.

مهدی هاشمی در اعترافات خود برای این کار دو علت را بیان می کند :

اول اینکه « چون سازمان نصر را رادیکال ترین گروه های شیعی می دیدیم آن را به عنوان محور مبارزات تقویت کردم.»

دوم اینکه « لیبی برای حضور در آینده ی انقلاب اسلامی در افغانستان دنبال یک کانال مطمئن بود.»

در نتیجه ی تقویت سازمان نصر، اختلاف و درگیری بین شیعیان افغانستان تشدید می شود و آنها از ادامه مبارزه با شوروی ناتوان می شوند به طوری که جعفرزاده از یاران مهدی هاشمی در نامه ای گلایه آمیز اوضاع را این گونه شرح می دهد :

«سه سال تمام است که در مناطق مرکزی هیچ گونه عملیاتی از ناحیه ی حضرات علیه روس ها انجام نگرفته است و نیروهای خوب هم که خود را مجهز و آماده می کردند برای رویارویی با قوای ملحد روس ، اینها غافلگیرانه به آنها حمله می کردند و مانع تشدید جنگ علیه روس ها توسط نیروهای خوب می شدند.» (رک سنجه انصاف، ص ۳۱۱)

طبق اعترافات مهدی هاشمی ، مرتبط شدن سازمان نصر با لیبی از طریق نهضت ها صورت می گیرد.  نتیجه این ارتباط تقویت سازمان نصر توسط لیبی و وقوع درگیری بین شیعیان افغانستان است که حدود سه هزار نفر کشته برجای می گذارد. اما نکته ی قابل توجه این است که در آن مقطع زمانی هیچ کس حتی آیت الله منتظری نیز از اینکه سازمان نصر توسط «نهضت های آزادی بخش» به ریاست «سید مهدی هاشمی» با لیبی مرتبط گشته خبر ندارد.

از سوی دیگر مهدی هاشمی و نهضتها با وارونه نشان دادن حقایق در آن زمان ، اینگونه القاء می کنند که درگیری بین شیعیان افغانستان نتیجه اقدامات دولت جمهوری اسلامی و خصوصا وزارت خارجه است و با شایعات و اقدامات مختلف این امر را دامن می زنند.

به عنوان نمونه سید مهدی هاشمی در آخرین گزارش کار خود از نهضت ها به آیت الله منتظری چنین می نویسد:

« همانگونه که حضرتعالی در جریان بوده اید دستهای فتنه گر شرق و غرب و ساده لوحی گروهها ، جنگ خانمانسوز داخلی را بین شیعه و شیعه راه انداخت که در طول سه سال گذشته بیش از سه هزار نفر جوان شیعه کشته شد ، تا اینکه به دستور حضرتعالی هیئتی بلندپایه از علمای افغانستان به سرپرستی آقای جواهری به عنوان حاکم شرع به افغانستان رفته و در طول چندماه فعالیت طاقت فرسا با همه خطرات جانی که در برداشت، موج خونریزی را متوقف و حالت تفاهم و صلح را در مناطق شیعه نشین افغانستان برقرار ساختند. البته ایادی دشمن همواره به فتنه گری مشغولند و بیم آن می رود که اگر اقدامات دیگری صورت نگیرد مجددا آتش جنگهای داخلی را مشتعل سازند.» (خاطرات آیت الله منتظری، ص ۱۱۷۲)

آیت الله منتظری نیز با توجه به این گزارش و آدرسِ غلط، در یکی از نامه های اعتراضی خود به امام خمینی پس از دستگیری سید مهدی هاشمی به تاریخ 17 مهر 1365 با اشاره به «کارشکنی بعضی بچه های وزارت خارجه»  از نقش «نهضت ها»  در تلاش برای ایجاد وحدت بین گروه های شیعه افغانستان تجلیل کرده و اینگونه می نویسد : « در همین سال گذشته در افغانستان در اثر جنگ داخلی بین گروههای مسلمان شیعه مجاهد بیش از سه هزار شیعه کشته شد و کسی در ایران نجنبید ، و همین نهضتها با نظارت من گروهی را به معیت حجت الاسلام آقای جواهری به عنوان حاکم شرع به داخل افغانستان فرستاد و آتش جنگ داخلی را خاموش کرد و درصدد هماهنگ کردن گروهها و رهبران آنان هستیم که در این جهت سپاه و اطلاعات اتفاقا با ما هماهنگ است ولی متاسفانه بعضی از بچه های وزارت خارجه کارشکنی می کنند و مایل نیستند وحدت کلمه بین شیعه های مجاهد افغانی بوجود آید.» (خاطرات آیت الله منتظری، ص ۱۱۵۷)

وی همچنین در نامه ای به حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت نیز می نویسد : « جنابعالی توجه دارید که گروههای شیعه افغانستان به جای جنگ با حکومت مارکسیستی و قوای اشغالگر روس به برادرکشی اشتغال داشتند، و در اثر اعزام یک هیأت به سرپرستی جناب حجت الاسلام آقای جواهری با چه مشقاتی به جنگهای داخلی خاتمه داده شد، و در آن وقت رادیو مسکو و کابل تبلیغات زیادی علیه هیأت انجام دادند، و من چقدر وقت و نیرو مصرف کردم تا گروه های شیعه را به یکدیگر نزدیک کردم و بین آنان پیمان وحدتی منعقد شد که همه امضاء کردند ولی متاسفانه گروه نصر به اتکاء بچه های وزارت خارجه به بهانه های واهی از امضای پیمان سرپیچی کردند و مثل اینکه حکومت آینده افغانستان را منحصرا در تیول خود می دانستند...» (خاطرات آیت الله منتظری، ص ۱۰۲۷)

اینچنین است که سیدمهدی هاشمی و نهضت های آزادی بخش تحت امر او می شوند « منادی وحدت بین شیعیان مجاهد افغانستان»  و وزارت خارجه به عنوان پشتیبانِ گروهِ وحدت شکن (یعنی سازمان نصر) معرفی می شود و هیچ کس حتی آیت الله منتظری خبردار نمی شود که آتش جنگ بین شیعیان افغانستان، ریشه در جرقه ای دارد که سیدمهدی هاشمی با مرتبط کردن سازمان نصر و لیبی آن را برافروخته است.

جالب آنکه مهدی هاشمی در اعترافات اولیه خود مسئله جنگ داخلی بین شیعیان افغانستان را به «دست مرموزی»  نسبت می دهد که در طرفین این اختلاف نفوذ کرده است: «در افغانستان از چند سال قبل به این طرف سلسله اختلافات گروهی و احیانا فکری بین جناح های شیعی وجود داشت و تا حدودی طبیعی بود. زیرا یک جناح داغ و تندرو از بچه های خوب و مقلد امام اینطرف بودند و یک جناح از مسلمانان معتدل و مقلد سایر مراجع آنطرف. تدریجا اختلافات به تهمت زنی رسید. این جناح آن یکی را به ارتجاع و آن یکی این جناح را به روشنفکری و التقاط منتسب می کرد. بالاخره پس از مدتی کارشان به جنگ و خونریزی کشید. تحقیقاتی که هیأت فقیه عالیقدر به عمل آورد گویای برخی حقایق تکان دهنده است که یکی از آنها وجود یک دست مرموز سوم که هم در اینطرف نفوذ کرده و هم در آن طرف و با مهارت و برنامه ریزی و خط کلی که از اربابان چپ خارجی (کا- گ- ب) می گرفته موفق شده محیط تشیع افغانستان را به خون بکشد که در طول دوسال اخیر بیش از سه هزار نفر جوان شیعه و مبارز ترور و قتل عام شدند.» (پرونده اعترافات سیدمهدی هاشمی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی. کدبازیابی ۳۲۵۸۰۰۰۶۰)

گفتنی است امام خمینی در نامه تاریخی عزل آیت الله منتظری با عنایت به همین موارد ، می نویسند : « شما در اکثر نامه‌ها و صحبت‌ها و موضعگیری‌هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال‌ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می‌گفتید دیکته شده منافقین بود که من فایده‌ای برای جواب به آنها نمی‌دیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می‌بینید که چه خدمت ارزنده‌ای به استکبار کرده‌اید. در مساله مهدی هاشمی قاتل، شما او را از همه متدینین متدین‌تر می‌دانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است مرتب پیغام می‌دادید که او را نکشید ... سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرال‌ها نریزد.» رک روایتی از تاثیر پذیری آیت الله منتظری از اطرافیان ناسالم/ماجرای درگیری داخلی شیعیان افغانستان با فتنه گری مهدی هاشمی ، رجانیوز ، 6 فروردین 1392

5- اطلاعات ، 25 آبان 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول