اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رئیس‌جمهوری که در دنیا بی‌نظیر است

آیت الله صانعی عضو فقهای شورای نگهبان: در زیر آسمان کبود کجا سراغ دارید رئیس جمهوری که روحانی باشد و سوابق نورانی در حوزه های علمیه داشته باشد و آراء زیادی را به خود اختصاص دهد و امام جمعه مردم باشد ؟این در دنیا بی نظیر بوده و ما امیدواریم سراسر دنیای اسلام به چنین روزهای درخشانی برسند .

رئیس‌جمهوری که در دنیا بی‌نظیر است

رخدادهای 12 آذر 1361

چکیده

 

  • آیت الله خامنه ای : ملت ایران ملتى است که همه همسایگانش بایستى دوستى او را مغتنم بشمارند و بدانند این ملت ، ملتى نیست که از انبوهى دشمنان و اتحاد کشورهاى گوناگون احساس بیم و وحشت کند .

 

  •  آیت الله صانعی عضو فقهای شورای نگهبان: در زیر آسمان کبود کجا سراغ دارید رئیس جمهوری که روحانی باشد و سوابق نورانی در حوزه های علمیه داشته باشد و آراء زیادی را به خود اختصاص دهد و امام جمعه مردم باشد ؟

 

  • ابوایاد مرد شماره دو سازمان آزادی بخش فلسطین در مصاحبه ای که امروز منتشر شد تاکید کرد اگر مقامات بیروت درخواست کنند فلسطینی ها آماده اند از لبنان خارج شوند .

 

  • سازمان عمل اسلامی عراق [جنبش شیعه مخالف رژیم عراق ] مسئولیت انفجار ساختمان سابق کنسولگری عراق در بانکوک را بر عهده گرفت .

برای ملت قهرمان ایران جای تعجب است که ...

آیت الله خامنه ای خطیب جمعه تهران در خطبه های نماز جمعه فرمودند: امروز براى مردم ما ، براى ملت قهرمان آبدیده ما جای تعجب است که چرا ملت هاى زیر ستم در خاورمیانه ، در شمال آفریقا ، در سراسر قاره سیاه ، در آمریکاى لاتین و در دیگر کشورهایى که زیر سلطه قدرت هاى بزرگ جهانخوار هستند ، چرا اینها قیام نمى کنند ،  چرا حق خود را نمى ستانند ،  چرا تجربه آنها را یعنى تجربه ملت ایران را تکرار نمى کنند ؟ علت این است که آن مردم قدرت اندیشیدن و قدرت تصمیم گرفتن نیافته اند ،  اجازه فکر کردن و اندیشیدن به آنها داده نشده است . سلطه هاى طاغوتى اول کارى که مى کنند قدرت فکر و تیزى ذهن مردم را درباره سرنوشت شان و مسائل اجتماعى شان از آنها مى گیرند .

جامعه اسلامی جامعه ای است که مردم دارای اندیشه و فکر هستند

آیت الله خامنه ای در ادامه اظهار داشتند : جامعه اسلامى آن جامعه اى است که بر طبق تعالى و توصیه هاى پیغمبران خدا مردم داراى اندیشه و فکر شده اند ، قدرت تصمیم گیرى پیدا کرده اند ، خودشان انتخاب مى کنند ، خودشان دشمن را مى شناسند ، دشمن را دفع مى کنند . امروز اگر بلندگوهاى جهانى آنچه که دارند چند برابر آن را هم در اختیار بگیرند به مردم قهرمان اندیشمند مستبصر ایران بگویند که از صحنه مسائل اجتماعى کنار بروند ، در جنگ شرکت نکنند ، در بسیج عمومى مردم شرکت نکنند ، مسئله جنگ را مسئله خودشان ندانند ، انتخابات را مسئله خودشان حس نکنند ، در این مردم اثر نخواهد کرد ، زیرا این مردم در صحنه مسائل اجتماعى و در صحنه حوادث انقلاب در وسط میدان بوده اند و علت اینکه دولت جمهورى اسلامى توانسته است علیرغم همه مشکلات کارهائى انجام بدهد ، گام هایى بردارد و راه هاى دشوارى را طى کند , همین حضور مردم و کمک مردم و همراهى مردم بوده است.

آزادی یعنی رها شدن از قید و بند طاغوت ها

آیت الله خامنه ای در تعریف نعمت آزادى نیز تصریح کردند : آزادى یعنى رها شدن از قید و بند طاغوت ها و امکان حرکت و پرواز به سوى سرمنزل انسانیت که تعالى معنوى و الهى است . البته شکل کامل این آزادى و رهائى جز در یک نظام عادلانه اجتماعى از لحاظ اقتصادى و از همه جهت ممکن نیست . امروز ما داریم به طرف یک نظام عادلانه اسلامى هم حرکت مى کنیم و امیدواریم بتوانیم با تلاش ماموران دولت و مسئولان کشور و با کمک و همیارى مردم ، این راه دشوار را یک شبه به جاى چند شب ، نمى گویم یک سال ، یک قدم به جاى چند قدم با سرعتى چند برابر سرعت ممکن معمول عادى پیش برویم .

تفاوت مردم سالاری و غوغاسالاری در یک نظام اسلامی

ایشان در ادامه با تشریح تفاوت مردم سالاری با غوغاسالاری نیز اظهار داشتند : مطلبى که در حاشیه این مساله اساسى قابل ذکر است براى جامعه ما این است که در اجتماع مردم سالار یعنى اجتماعى که مردم در صحنه ها حضور دارند ، تصمیم مى گیرند ، انتخاب مى کنند ، گاهى دشمن سعى مى کند با استفاده از جو معمولى که افکار عمومى در آن حاکم است ، با اعمال فشار ، با فریب ،  با خدعه ، اندیشه اى و فکرى را که مردم به آن متمایل نیستند اما دشمن به آن متمایل است ، به زبان مردم یا به نام مردم مطرح کند .

خطیب جمعه تهران گفتند :  از اول انقلاب و تشکیل جمهورى اسلامى تا امروز ، ما بارها غوغا سالارى را تجربه کردیم . آن روزى که در همین صحن عزیز دانشگاه کسانى علیه جمهورى اسلامى سنگر گرفته بودند که این حرف ها را مى زنند و علیه نظام جمهورى اسلامى سنگر گرفته بودند که به نام دانشجو حرف مى زنند و علیه نظام جمهورى اسلامى اظهار عقیده مى کنند ، اما دانشجو نبودند ، دشمنانى بودند در لباس دانشجو ، مخالفانى بودند که از حلقوم دانشجو مى خواستند فریادشان را بلند کنند ، دلیلش هم این است که خود دانشجویان ،  خود افراد مومن در این دانشگاه جمع شدند این عناصر را از دانشگاه بیرون ریختند و صحن دانشگاه پر شد از مردمى که حمایت مى کردند از این دانشجویان مومن و در دانشگاه را بستند گفتند دانشگاه را پاکسازى خواهیم کرد ، تا وقتى در دانشگاه باز باشد بتوانیم جواب مردم را بدهیم ، بتوانیم از خجالت مردم بیرون بیاییم ، بتوانیم به مردم قول بدهیم که دانشگاهى که با پول آنها ، با زحمت آنها ، با امید آنها ساخته شده است لانه دشمنان آنها نیست .

سران عرب از براندازی جمهوری اسلامی به حفظ صدام رسیده اند

آیت الله خامنه ای در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به حمایت شرق و غرب و نیز برخی سران عرب از صدام اظهار داشتند :  آنهائى که تا بوده اند با دشمن عرب یعنى رژیم غاصب صهیونیست همکارى کرده اند ، آن هائى که تا بوده اند علیه مسئله فلسطین موضع گیرى داشته اند و فلسطینى ها را یا کشته اند یا در مقابل کشتار فجیع فلسطینى ها ساکت مانده اند و با سکوت خود قاتلان فلسطینى ها را تایید کرده اند . امروز آن کسانى که به کمک صدام شتافته اند اینها هستند . البته این هم حقیقى است که این دولت ها مایوسانه سعى مى کنند به هر قیمتى هست رژیم صدام را حفظ کنند . براى آنها امروز دیگر شکست دادن جمهورى اسلامى مطرح نیست ، مى دانند که این ملت که با بهترین عناصر خود در جبهه حضور کامل دارد قابل شکست در جبهه نظامى نیست ، لذا به این اکتفا کرده اند که رژیم کنونى تحمیلى بر عراق بماند و اگر ماندن این رژیم متوقف بر این است که جنگ ادامه پیدا بکند ، هر چه ممکن است جنگ را ادامه بدهند .

اختلافی که با کمک های مادی به صدام برطرف نمی شود

ایشان ادامه دادند : امروز مى بینید که از شرق و غرب براى رژیم عراق کمک تسلیحاتى و مالى مى شود . این ده ها میلیارد دلارى که تاکنون به صورت نقدى و چند برابر آن به صورت کمک هاى نظامى و تسلیحاتى به رژیم بغداد داده شده است به عنوان این است که مى خواسته اند توازن را در منطقه حفظ کند ، غافل از اینکه با کمک مادى توازن برقرار نمى شود . اختلاف نیروهاى مسلمان با مهاجمان رژیم عراق به مرزهاى ما در مساله سلاح نیست تا بشود آن را به عراق داد ، اختلاف بر سر ایمان است . این طرف یک گروه مومنى است که احساس مى کند به او حمله کرده اند تا انقلابش را ، تا شرفش را از او بگیرند و به او ظلم کنند از انقلاب خود ، از شرف خود ، از دین خود دارد دفاع مى کند . از آن طرف یک گروه مادى بى ایمانى است که در این جنگ هیچ انگیزه معنوى و ایمانى او را به میدان نکشانده است .

کمک به صدام یعنی کمک به ادامه جنگ

خطیب جمعه تهران همچنین اظهار داشتند : مطلب دیگرى که باید آنها و همه مردم جهان بدانند این است که کسانى که امروز دارند به عراق کمک مى کنند در حقیقت کمک به ادامه جنگ مى کنند . ما از اول هم به این جنگ اقدام نکرده ایم ،  مایل هم نبوده ایم که این جنگ بروز کند ،  ادامه جنگ را هم هرگز ما نخواسته ایم و نکرده ایم ،  اگر حقوق ملت ایران تامین مى شد ما یک روز هم جنگ را ادامه نمى دادیم . اگر رژیم عراق از تجاوز طلبى خود دست برمى داشت و زیر فشار قرار مى گرفت و شرائط ملت ایران مورد عمل قرار مى گرفت آتش جنگ اینقدر ادامه پیدا نمى کرد که به امروز برسد و جبران آن مشکل باشد . آنهائى که دارند به صدام کمک مى کنند در حقیقت دارند جنگ را هر چه بیشتر طولانى مى کنند .

جمهورى اسلامى تصمیم خود را نسبت به دوستان و دشمنان خواهد گرفت

خطیب جمعه تهران افزودند : طولانى شدن جنگ به زیان خود آن کسانى است که در این منطقه حساس منافعى دارند ،  که جنگ آن منافع را تهدید مى کند ،  در عین حال ،  این جنگ را با سیاست و تدبیر غلط خود ادامه مى دهند . آن کسانى هم که در منطقه و در خلیج فارس زندگى اى دارند که اشتعال آتش جنگ در اطراف آنها بر ایشان تهدید کننده است ، آنها هم خیلى بجاست و به نفع خود آنهاست که کارى نکنند که جنگ ادامه پیدا کند .

ایشان ادامه دادند :  ما در این جنگ دوستان و دشمنان و مخالفان و کسانى را که به ظاهر سخنى مى گویند و در باطن کارى انجام مى دهند بر خلاف آن سخن ،  اینها را شناخته ایم ، جمهورى اسلامى تصمیم خود را نسبت به دوستان و دشمنان خواهد گرفت . اگر آن کسانى که تاکنون در کنار عراق قرار داشته اند بخواهند باز هم همچنان نسبت به گذشته و اغماض جمهورى اسلامى بى تفاوتى نشان بدهند ، ما مطمئن نیستیم که ملت ایران از حقوق خود نسبت به آنها صرفنظر کند .  آنها خوب است واقع بینانه به این حقیقت برسند که رژیم عراق قابل دفاع نیست ،  از بین رفتنى است . جمهورى اسلامى دیر یا زود پیروز خواهد شد و در این هیچ گونه تردیدى نباید داشت .

ملت ایران ملتی نیست که از انبوهی دشمنان بهراسد

آیت الله خامنه ای در ادامه تصریح کردند : ملت بزرگى ، ملت مقاومى ، ملت مسلط بر هوس ها و هواهاى حیوانى که توانسته این هوس ها را مهار کند و قانون و احکام الهى را پیش روى خود قرار بدهد ملتى است که همه همسایگانش ، آن کسانى که با او و در جوار او قرار دارند بایستى دوستى او را مغتنم بشمارند و بدانند این ملت ، ملتى نیست که از انبوهى دشمنان و اتحاد کشورهاى گوناگون احساس بیم و وحشت کند .(1)

صانعی : ویژگی های آیت الله خامنه ای در دنیا بی نظیر است

آیت الله صانعی عضو فقهای شورای نگهبان طی سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران اظهار داشت : اصولا همه چیز ما در دنیا بی نظیر است ، در دنیا نیروهای رزمنده و بسیجی مثل ما دارند ؟ در زیر آسمان کبود کجا سراغ دارید رئیس جمهوری که روحانی باشد و سوابق نورانی در حوزه های علمیه داشته باشد و آراء زیادی را به خود اختصاص دهد و امام جمعه مردم باشد ؟ وی ادامه داد : این در دنیا بی نظیر بوده و ما امیدواریم سراسر دنیای اسلام به چنین روزهای درخشانی برسند . (2)

ابوایاد : به درخواست دولت لبنان از آن کشور خارج می شویم

ابوایاد مرد شماره دو سازمان آزادی بخش فلسطین در مصاحبه ای که امروز منتشر شد تاکید کرد اگر مقامات بیروت درخواست کنند فلسطینی ها آماده اند از لبنان خارج شوند . ابوایاد عضو کمیته مرکزی الفتح که در حال حاضر سرگرم دیدار از یوگسلاوی است افزود : موضع فلسطین اخیرا طی نامه ای به اطلاع امین جمیل رئیس جمهور لبنان رسیده است .

ابوایاد گفت : در این نامه فلسطینی ها آمادگی کامل خود را بر خروج نیروهایشان از لبنان به شرط درخواست دولت این کشور به اطلاع امین جمیل رسانیده اند . وی افزود : با این حال ما تضمین های معینی برای امنیت فلسطینی ها درخواست می کنیم . (3)

سازمان عمل اسلامی مسئولیت انفجار کنسولگری عراق را به عهده گرفت

امروز طی یک تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه در پاریس سازمان عمل اسلامی عراق [جنبش شیعه مخالف رژیم عراق ] مسئولیت انفجار ساختمان سابق کنسولگری عراق در بانکوک را بر عهده گرفت . سازمان عمل اسلامی عراق در ماه اوت گذشته مسئولیت حمله علیه سفارت عراق در پاریس را نیز به عهده گرفته بود . (4)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 13 آذر 1361 ، صفحه 8 و 10

2- جمهوری اسلامی ، 13 آذر 1361 ، صفحه 10

3-  اطلاعات ، 13 آذر 1361 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 13 آذر 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول