اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مجلسی که یک هفتم جمعیتش شهید شدند

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور: این مجلس از این جهت که به اندازه یک هفتم جمعیتش شهید داده است نیز استثنایی است و امام نیز تاکنون آن مقدار تاکیدی که بر مجلس کرده اند بر هیچ ارگان دیگری تاکید نداشته اند.

مجلسی که یک هفتم جمعیتش شهید شدند

رخدادهای 1 آذر 1361

چکیده

  • نوربخش رئیس کل بانک مرکزی : در سال 1359 درآمد ارزی کشور با بیش از 40 درصد کاهش به 9/13 میلیارد دلار رسید با این وجود سعی شد روند نزولی تا حد امکان کنترل شود . 

 

  • آیت الله خامنه ای در دیدار با وزیر امور خارجه پاکستان : ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر تعالیم اسلام حرمت همسایگان خود را حفظ کرده ایم ولی بعضی از همسایه های ما وجود دارند که متقابلا با ما رفتار مشابهی را نداشته اند.

 

  • آیت الله خامنه ای در دیدار با کارکنان روابط عمومی مجلس شورای اسلامی :  این مجلس از این جهت که به اندازه یک هفتم جمعیتش شهید داده است نیز استثنایی است.

 

  • موسوی خوئینی ها در دومین روز سیمینار بررسی مسائل بانکداری اسلامی اظهار داشت : بهره جزو لاینفک سیستم بانکی است !

 

  • احمد اسکندر وزیر اطلاعات سوریه گفت : قبل از خروج حتی یک سرباز سوری از لبنان باید اسرائیل به طور کامل و بدون قید و شرط از لبنان خارج شود .

رئیس کل بانک مرکزی : از بحران ارزی عبور کردیم

بیست و یکمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی ایران بعد از ظهر دیروز با حضور اعضای مجمع عمومی این بانک به ریاست وزیر امور اقتصاد و دارایی و با حضور وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز جمعی از مسئولین اقتصادی کشور تشکیل شد.

در این جلسه دکتر محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت : سال 59 اوج تحریم اقتصادی ایران در پی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود ، در پایان شهریور همان سال عراق ما را درگیر یک جنگ تدافعی طولانی کرد و بسیاری از ظرفیت های اقتصادی مملکت ما را متوجه جنگ ساخت عربستان با کاهش شدید قیمت نفت سعی در تصرف بازارهای نفتی ما می کرد که تا حدودی نیز موفق شد به طوری که درآمد نفتی ما در سال 1359 و در طول ماه هایی از آن به حدود 300 تا 400 میلیون دلار می رسید .

نوربخش گفت : در بخش صنعت به علت وابستگی به خارج ، بافت ناسالم ، تحریم اقتصادی ، مشکلات ارزی و تامین مواد اولیه طی سال 1359 شاهد روند نزولی تولیدات صنعتی بودیم .

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت : در سال 58 میزان درآمدهای ارزی کشور حدود 7/22 میلیارد دلار و میزان هزینه ها حدود 18 میلیارد دلار بود به طوری که در پایان سال با مازاد درآمد ارزی مواجه بودیم اما در سال 1359 درآمد ارزی کشور با بیش از 40 درصد کاهش به 9/13 میلیارد دلار رسید با این وجود سعی شد روند نزولی تا حد امکان کنترل شود و اینک ما دیگر گرفتار بحران ارزی سال های 59 و 60 نیستیم . (1)

آیت الله خامنه ای : برخی همسایگان ایران حرمت همسایگی را حفظ نکرده اند

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان در دیدار با ژنرال صاحب زاده یعقوب خان وزیر امور خارجه پاکستان که به دعوت وزیر امورخارجه کشورمان به ایران سفر کرده است با تاکید بر این که مسائل مشترک جهان اسلام باید به وسیله دولت های متعلق به جهان اسلام مطالعه و بررسی شود اظهار داشتند : ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر تعالیم اسلام حرمت همسایگان خود را حفظ کرده ایم ولی بعضی از همسایه های ما وجود دارند که متقابلا با ما رفتار مشابهی را نداشته اند.

ایشان همچنین تاکید کردند : ما هرگز سیاست خارجی خودمان را در گرو چیزی غیر از مصالح ملت خود قرار نداده ایم . آیت الله خامنه ای با اشاره به نقشه های پلید امپریالیسم آمریکا در منطقه گفتند : در منطقه خاورمیانه خیانت بزرگی انجام شد و آمریکا به کمک بعضی از دولت های مرتجع منطقه توانست به بیشترین هدف هایش در این منطقه برسد ما در این مورد هم موضع ارشادی و هم موضع افشاگرانه گرفتیم .

ایشان ادامه دادند : ما در قبال مسئله لبنان نتوانستیم ساکت بمانیم ، همچنان که در قبال مسئله فلسطین هم نمی توانیم ساکت باشیم . (2)

مجلس اول مجلسی استثنایی است

آیت الله خامنه ای همچنین در دیدار با کارکنان روابط عمومی مجلس شورای اسلامی مجلس اول را مجلسی استثنایی خواندند .

ایشان با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در جامعه گفتند : خوشبختانه این مجلس در دو سه سالی که از عمرش می گذرد امتیازاتی داشته است که ما از کمتر مجلسی در دنیا این امتیازات را دیده ایم ، از اولین روز که مجلس وارد صحنه کار شده با مسائل مهم و بزرگی دست به گریبان شده است و از این جهت است که مجلس مجرای حوادث مهم است ، یک مجلس استثنایی است زیرا تاکنون رئیس جمهور ، نخست وزیر ، چندین وزیر و مسئول ارگان های مختلف که همگی از مجلس بوده اند در راه انقلاب اسلامی به شهادت رسیده اند .

آیت الله خامنه ای همچنین ادامه دادند : این مجلس از این جهت که به اندازه یک هفتم جمعیتش شهید داده است نیز استثنایی است و امام نیز تاکنون آن مقدار تاکیدی که بر مجلس کرده اند بر هیچ ارگان دیگری تاکید نداشته اند پس با توجه به این موارد روابط عمومی مجلس می تواند یکی از نهادهای واقعا سازنده و موثر در اندیشه و عمل مردم باشد .  (3)

موسوی خوئینی ها : بهره جزو لاینفک سیستم بانکی است !

موسوی خوئینی ها در دومین روز سیمینار بررسی مسائل بانکداری اسلامی اظهار داشت : بهره جزو لاینفک سیستم بانکی است !

وی با اشاره به تاریخچه سیستم بانکی موجود و این که پیدایش آن در جهت حفظ منافع صاحبان پول بوده است گفت : همیشه عده ای در جامعه هستند که ثروت اندوزی می کنند و چون نمی توانند تمام این ثروت را فعال کنند و نیز بمنظور جلوگیری از کم شدن ارزش پول های کلان خود آن را به بانک می سپارند .

وی افزود : بانک ها سعی می کنند خود را به عنوان موسسات خیر معرفی کنند ولی ما نمی توانیم باور کنیم نیت موسسین این بانک ها نیت خیری بوده است . خوئینی ها با اشاره به این که بهره از همان ابتدا جزو لاینفک سیستم بانکی بوده است گفت : تنها اثر این سیستم پول دارتر شدن صاحبان پول بوده است . (4)

اسرائیل باید بدون قید و شرط از لبنان خارج شود

احمد اسکندر وزیر اطلاعات سوریه گفت : قبل از خروج حتی یک سرباز سوری از لبنان باید اسرائیل به طور کامل و بدون قید و شرط از لبنان خارج شود . وی اضافه کرد : دولت جدید لبنان در این مورد با موضع سازش ناپذیر سوریه هماهنگی کامل دارد. وی در مصاحبه با یونایتدپرس اعلام کرد : دولت و ملت لبنان اکنون بیش از هر زمان دیگر به نیروهای ما برای حفظ خود در برابر اشغالگران نیاز دارند . (5)

پی نوشت:

1-اطلاعات ، 1 آذر 1361 ، صفحه 2

2- جمهوری اسلامی ، 1 آذر 1361 ، صفحه 12

3- کیهان ، 1 آذر 1361 ، صفحه 13

4- اطلاعات ، 1 آذر 1361 ، صفحه 3

5- اطلاعات ، 1 آذر 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول