اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

بیست و یکمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم

جنتی: تمامی معاونت‌های وزارت ارشاد در اختیار نشر فضائل اخلاقی و قرآنی قرار گیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم همدلی دولت و ملت گفت: تمامی معاونت‌های وزارت ارشاد در اختیار نشر فضائل اخلاقی و قرآنی قرار گیرد.

جنتی: تمامی معاونت‌های وزارت ارشاد در اختیار نشر فضائل اخلاقی و قرآنی قرار گیرد

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، بیست و یکمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم امروز 27 بهمن ماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس و جمعی از مسئولان، فعالان و پیشکسوتان قرآن کریم در تالار وحدت برگزار شد.

علی جنتی با بیان اینکه تکریم از خادمان قرآن کریم یکی از توفیقات نظام جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: برای من توفیق بزرگی است که امروز در جمع سروران گرانقدر، اساتید، پژوهشگران، محققان، تالیان، حافظان و هنرمندان قرآنی حضور دارم که در راستای نشر فرهنگ قرآنی و تشویق نسل جوان به امور دینی فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه قرآن رساترین بیان است، افزود: به باور کسانی که به وحیانی بودن کتاب قرآن اعتقاد دارند این کتاب رساترین بیان است. از نظر موسیقی و لفظ، نه شعر و نه نثر است بلکه فراتر از اینهاست. تا جایی که آفرینش چنین معجزه‌آی نمی‌تواند کار خالقی جز خداوند متعال باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه الفاظ کلام وحی به گونه‌ای انتخاب و به کار گرفته شده است که هر کسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: به قول شهید مطهری هندسه الفاظ در قرآن کریم بی‌نظیر است تا جایی که در طول تاریخ حتی دشمنان اسلام نیز زبان به برتری قرآن کریم گشوده‌اند و به عجز و ناتوانی خود در مقابل کلام وحی اغراق کرده‌اند.

جنتی به اهمیت فعالیت در عرصه‌های قرآنی اشاره کرد و افزود: امروز همچون گذشته دشمنان اسلام می‌کوشند عقاید مردم را سست کرده و با تولید فیلم‌ و نوشتن کتاب‌‌هایی اسلام را عقب‌مانده و مانع پیشرفت جلوه دهند اما ما باید با استفاده از فرهنگ غنی ایران اسلامی توطئه آنها را خنثی کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است چرا که به عنوان مشعلی راه را به انسان نشان می‌دهد خاطرنشان کرد: قرآن کریم کتابی است که انسان را به تعقل، تدبر و تفکر وامی‌دارد اما ما نباید تنها به تلاوت و حفظ قرآن اکتفا کنیم بلکه باید به فهم، تفسیر، تدبر در قرآن و در نهایت عمل به آیات الهی بیندیشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم وحدت دولت و ملت گفت: در سالی که به ابتکار مقام معظم رهبری سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامیده شده باید با اتحاد بیشتر به این شعار که برگرفته از کلام وحی و آموزه‌های قرآنی است عمل کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد در تلاش است با گام‌های استوار به سوی آرمان‌های امام خمینی (ره) پیش رود، خاطرنشان کرد: ما در حد توان در حفظ اقتدار فرهنگی در سایه آموزه‌های قرآنی تلاش می‌کنیم.

جنتی با اشاره به اینکه عمل به یادگارهای ماندگار نبوی عامل توفیق ما در همه عرصه‌های فرهنگی است، گفت: قرآن اساس همدلی مسلمانان است. ما باید در کنار توجه به کلام وحی به عترت نیز اهمیت داده و این دو یادگار نبوی را در تمام برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توسعه و ترویج علوم و معارف قرآنی به عنوان اساس رسالت کشورمان مرهون عوامل گوناگونی است، افزود: یکی از این عوامل قدردانی و تکریم از نخبگان و هنرمندان قرآنی است. تجلیل از این افراد علاوه بر ترویج و نشر قرآن کریم می‌تواند موجب الگوسازی در زمینه‌های فرهنگی نیز شود.

وی درباره نحوه انتخاب خادمان قرآن کریم گفت: شورایی متشکل از اساتید قرآنی در هفت رشته مبادرت به شناسایی و انتخاب خادمان قرآن کریم داشتند که از میان ده‌ها فعال قرآنی 13 نفر که از اولویت بیشتری برخوردار بودند به عنوان خادم قرآن معرفی شدند که در این جلسه از آنها قدردانی کردیم.

جنتی با بیان اینکه ما باید با ابزارهایی که در اختیار داریم در جهت توسعه فرهنگ قرآنی گام برداریم ، افزود: وزارت ارشاد با استفاده از ابزار هنر که رساترین و گویاترین وسیله انتقال فرهنگ است سعی در ترویج فرهنگ قرآنی دارد.علاوه بر این ما باید با استفاده از منابع معتبر و فاخر قرآنی سبک زندگی الهی و قرآنی را در جامعه جاری و ساری کنیم چرا که قرآن راه هدایت در دنیا و آخرت را به ما متذکر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تمامی نهادها باید در ترویج فرهنگ قرآنی گام بردارند، گفت: نباید تنها در فیلم‌ها به نشان دادن نمازخواندن یا سجاده اکتفا کنیم بلکه باید محتوایی برگرفته از قرآن برگزیده و با استفاده از زبان هنر آن را به مخاطب القا کنیم. مثلا در فیلمی دختری که بر روی صورتش اسید پاشیده شده و به فکر قصاص است اما در آخرین لحظه فرد خاطی را می‌‌بخشد، به نوعی بخشش را که یکی از آموزه‌های قرآنی است، نشان می‌دهد.

وی از معاون قرآنی ارشاد خواست تا با همکاری سایر معاونت‌های ارشاد فرهنگ قرآنی را توسعه بخشند و افزود: معاونت قرآن و عترت باید با سازمان سینمایی، معاونت هنری، معاونت مطبوعات و سایر معاونت‌ها هماهنگ شود چرا که تمامی معاونت‌ها و بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با در خدمت نشر فضائل اخلاقی و امور قرآنی قرار بگیرند.

جنتی با بیان اینکه در سال‌های اخیر فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف قرآنی شده است، گفت: تاکنون گام‌های خوبی برداشته شده اما برای رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی داریم که باید با همکاری نهادهای مختلف این مسیر را طی کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول