اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگوی مشروح با فارس مطرح شد

امکانات آموزشی به طور عادلانه‌ در کشور تقسیم نشده/ دسترسی به اساتید قرآن هزینه بالایی دارد

حافظ کل قرآن با اشاره به کمبود امکانات آموزشی در شهرستان‌ها از کم‌توجهی مسئولان به مناطق کم‌بهره گلایه کرد و گفت: دسترسی به اساتید قرآن توانمند برای شهرستان‌ها مشکل است و هزینه بالایی هم دارد.

امکانات آموزشی به طور عادلانه‌ در کشور تقسیم نشده/ دسترسی به اساتید قرآن هزینه بالایی دارد

خبرگزاری فارس- مریم سادات آجودانی: مقام معظم رهبری در دیدارها و مناسبت‌های مختلف بارها به اهمیت حفظ و تدبر در قرآن تأکید کرده‌اند. ایشان در نخستین روز ماه مبارک رمضان 1390 به توسعه حفظ و تربیت 10 میلیون حافظان قرآن کریم اشاره کرده و فرمودند: «یکی از چیزهایی که می‌تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم. من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند. حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم. اما حالا چون دوستان الحمدللَّه یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهایی را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هایی را فراهم می‎کنند برای اینکه ان‌شاءاللَّه حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‎گوییم ان‌شاءاللَّه ما باید 10 میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.»

پس از این مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی دستگاه‌ها و نهادها برنامه‌های مختلفی را طراحی کردند و از طرفی حافظان قرآن نیز به صورت خودجوش برای تحقق این فرمایش معظم‌له وارد عمل شدند تا بتوانند گامی به سوی عمل به دستورات مقام معظم رهبری بردارند.

مهدیه شمس متولد دی‌ماه سال 1371 در استان یزد و یکی از حافظان قرآن کشورمان است که پس از حفظ قرآن و مطالبه رهبر معظم انقلاب تلاش مضاعفی برای تربیت قرآن‌آموزان داشته است.

وی از 5 سالگی به حفظ قرآن روی آورد و با وقفه‌ای چند ساله در نهایت در دوران دبیرستان حافظ کل قرآن شد. این حافظ کل قرآن کریم در دوران حفظ به آموزش قرآن به سایر افراد پرداخت و هم‌اکنون نیز مسئول مهد قرآن مهریز استان یزد است.

این بانوی حافظ قرآن در کنکور با کسب رتبه‌ای 2 رقمی، رشته فیزیک را انتخاب کرد تا با تحقیق و پژوهش در هستی، خداوند را بهتر بشناسد و الگویی برای همسالان خود شود. وی هم‌اکنون در رشته فیزیک اتمی مقطع کارشناسی ارشد یزد مشغول تحصیل است.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با «مهدیه شمس» حافظ کل قرآن کریم و یکی از بانوان موفق مهد قرآن را می‌خوانیم؛

 

 

احساس نیاز به حفظ کل قرآن/ پس از یادگیری الفبا حفظ را از سر گرفتم

خانم شمس از چند سالگی وارد فعالیت‌های قرآنی شدید؟

در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم به همین دلیل از همان دوران کودکی با فضای قرآنی انس پیدا کردم و مادرم مرا با خود به جلسات و محافل قرآنی می‌برد؛ من نیز از حضور در این جلسات استقبال می‌کردم.

زمانی که حدود 5 سال داشتم با تشویق خانواده برای حفظ قرآن در مهد قرآن مهریز شرکت کردم. با وجود اینکه سواد خواندن و نوشتن نداشتم حفظ را با جدیت ادامه دادم و در زمینه حفظ همین طور پیش می‌رفتم تا جایی که کلاس دوم ابتدایی 10 جزء از قرآن کریم را حفظ بودم اما پس از مدتی دیگر حفظ را پیگیری نکردم.

سوم راهنمایی بودم که حس کردم باید مجدد به حفظ روی آورم؛ این حس نیاز مرا تشویق به از سرگیری روند حفظ کلام وحی کرد. به همین دلیل هم مجدد از اول قرآن شروع به حفظ کردم و زمانی که سوم دبیرستان بودم حافظ کل قرآن کریم شدم.

چه عواملی باعث فاصله افتادن روند حفظ شد؟

در آن زمان که وارد ابتدایی شده بودم آموزش‌ها برایم متفاوت بود، به همین دلیل حس کردم بهتر است برای داشتن حفظ قوی و ماندگار الفبای فارسی را به خوبی بیاموزم. البته بازی‌های کودکی هم تا حدی ممکن است در ادامه حفظ مرا عقب انداخته باشد.

چه انگیزه‌ای برای حفظ قرآن داشتید؟

اوایل که سن و سالی نداشتم تشویق خانواده مرا به سمت حفظ قرآن کریم هدایت کرد اما بعد از مدتی که مجدد به حفظ روی آوردم هدفم کسب رضای الهی و درک آیات قرآن برای عمل به آن‌ها بود.

مشوق اصلی شما برای حفظ قرآن چه کسی بود؟

به طور حتم خانواده نقش اساسی داشتند؛ علاوه بر این خاله‌ام زمانی که مهد قرآن مهریز راه‌اندازی شد مسئولیت آن را بر عهده داشت بر همین اساس مرا نیز به آنجا برد تا بتوانم در عرصه حفظ موفق شوم.

صوت تلاوت استاد پرهیزکار هنوز در ذهنم است

با چه شیوه‌ای آیات قرآن را حفظ می‌کردید؟

در مهد قرآن حفظ با تلاوت ترتیل استاد پرهیزکار صورت می‌گیرد. آنقدر تلاوت استاد پرهیزکار زیبا است که هنوز هم آیاتی که گوش داده بودم و حفظ می‌کردم در ذهنم ماندگار شده‌اند و حس می‌کنم انگار همین امروز برای اولین بار است که به آن آیات با صوتی دلنشین گوش می‌دهم.

پس از اینکه سواد خواندن و نوشتن کسب کردم به سمت یادگیری ترجمه، مفاهیم و فنون تلاوت هم رفتم و پس از حفظ همزمان با تحصیل در دبیرستان تفسیر قرآن کار کردم.

البته اوایل که به مهد قرآن رفتم معلم ثابت نداشتیم و روند حفظ گسسته پیش رفت. ما در منزل حفظ می‌کردیم و در مهد قرآن تحویل استاد می‌دادیم اما اکنون روش‌ها با توجه به ارتقای ظرفیت و امکانات موجود متفاوت از گذشته است و افراد بهتر از قبل می‌توانند قرآن را حفظ کنند.

اولین بار که در رقابت‌های قرآنی شرکت کردید، به یاد دارید؟

 در کودکی مسابقات زیادی شرکت می‌کردم و رتبه هم می‌آوردم. اجرا در میان جمعیت برایم اوایل خیلی سخت بود اما به مرور زمان استرس کاهش یافت و توانستم به خوبی در محافل محفوظاتم را ارائه دهم.

از رتبه‌های خود در مسابقات قرآنی برایمان بگویید.

سال گذشته در مسابقات قرآن در کرمانشاه در رشته 20 جزء دوم شدم. در جشنواره دانشجویی سوم و مسابقات اداره کار اول شدم.

با قرآن به هر آنچه خواستم، رسیدم/ راهی برای عمق بخشیدن به ارتباط با خدا

پس از حفظ کل قرآن چه تفاوتی در زندگی خود حس کردید؟

حس می‌کنم تکامل یافتم و به لطف خداوند متعال زندگی‌ام رونق گرفت. با قرآن به هر آنچه خواستم، رسیدم.

علاوه بر این‌ها فکر می‌کنم انس با قرآن آرامش خاصی به من داده است به طوری که معتقدم هدف از حفظ، انس با آیات الهی است به همین دلیل هم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این امر تأکید دارند چرا که اگر کسی قرآن را حفظ کند برای زمانی که گذاشته و اینکه محفوظات خود را فراموش نکند باید مرور داشته باشد، بر همین اساس روزانه زمانی را برای انس با کلام وحی خواهند داشت و همین امر باعث عمق گرفتن ارتباط با خدا می‌شود.

شما سابقه تدریس هم دارید؟

از سوم راهنمایی در مهد قرآن فعالیت می‌کنم؛ علاوه بر آموزش قرآن مسئولیت کلاس‌های مهد را نیز بر عهده دارم.

گلایه حافظ کل قرآن از کمبود امکانات قرآنی در شهرستان‌ها/ دسترسی به اساتید هزینه بالایی دارد

خودتان چه شیوه‌ای را برای تدریس به کار گرفته‌اید؟

هر آنچه آموخته بودم را به شاگردانم هم انتقال می‌دهم. البته اکنون از لحاظ کیفی و امکانات نسبت به گذشته تغییر کرده و استعدادهای خوبی در کشور داریم اما متأسفانه این امکانات به طور عادلانه‌ای در سطح کشور تقسیم نشده است.

از فعالیت‌‌های قرآنی مهریز برایمان بگویید.

استعدادهای خوبی در مهریز وجود دارد که به دلیل کمبود امکانات از فعالیت‌های قرآنی بازمانده‌اند. برنامه‌های قرآنی در استان‌ها به نسبت تهران بسیار محدود است چه برسد به شهرستان‌ها. باید طوری پیش رفت که در مناطق محروم و کم بضاعت اساتید قرآن هم حضور داشته باشند چرا که دسترسی به اساتید توانمند برای شهرستان‌ها مشکل است و هزینه بالایی هم دارد.

امیدوارم مسئولان کشور برای برنامه‌های قرآنی شهرستان‌ها تدابیری بیندیشند و تنها به فکر مرکز و نشانت دادن فعالیت‌های پایتخت‌نشین‌ها نباشند بلکه سفری هم به شهرستان‌ها داشته باشند و تلاش بی‌وقفه عاشقان قرآن و اهل‌بیت(ع) را ببینند و بودجه‌های مناسبی برای رفع مشکلات اختصاص دهند.

همراه با فیزیک خدا را شناختم

شما در رشته فیزیک تحصیل می‌کنید در حالی که می‌توانستید بدون کنکور رشته‌های علوم قرآنی را بخوانید؛ چرا فیزیک را انتخاب کردید؟

وقتی کنکور شرکت کردم رتبه‌ام 620 شد و می‌توانستم به راحتی در هر رشته‌ای قبول شوم اما وقتی با مشاور صحبت کردم و موقعیتم را توضیح دادم حس کردم رشته‌های مهندسی برایم مناسب نیستند و بهتر است معلم شوم؛ به همین خاطر فیزیک را برگزیدم و از این بابت هم بسیار خوشحالم چرا که با یادگیری علم فیزیک و کهکشان‌ها و ریز مقیاس‌ها و الکترون‌ها بهتر توانستم خدا را بشناسم و به قدرت لایتناهی پروردگار پی ببرم.

می‌خواهم الگویی قرآنی در علم باشم

علاوه بر این معتقدم وقتی حافظ قرآن شدم تا مرحله‌ای در امور قرآنی پیش رفتم و بهتر است در سایر علوم نیز توانمندی کسب کرده تا افراد بیشتری را به سمت قرآن هدایت کنم و الگوی خوبی برای قرآنیان شوم.

دوست دارم الگوی خوبی برای اطرافیانم باشم الگویی قرآنی در علم فیزیک نه تنها دین و مذهب. به همین خاطر ترجیح می‌دهم با ادامه تحصیل در کنار ارتقای توانمندی‌های قرآنی‌ام در علم نیز پیشرفت کنم.

در پایان صحبتی دارید؟

روزانه به تلاوت قرآن گوش فرا دهیم چرا که حتی اگر هیچ چیزی از آن متوجه نشویم تأثیر شگرفی در ضمیر ناخودآگاه ما خواهد داشت. حفظ هدف نهایی نیست بلکه تازه اول راه به شمار می‌رود تا بتوانم با انس دائمی با قرآن، به تدبر و عمل به دستورات الهی برسیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول