اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ناظران بین‎المللی:

انتخابات ریاست جمهور ترکمنستان شفاف و دموکراتیک بود

ناظران بین‌المللی از سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری‌های اسلامی و جامعه کشورهای همسود برگزاری انتخابات ریاست جمهور ترکمنستان را مثبت، شفاف و دموکراتیک ارزیابی کردند.

انتخابات ریاست جمهور ترکمنستان شفاف و دموکراتیک بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، سازمان‌های معتبر منطقه‌ای همچون سازمان همکاری‌های شانگهای، سازمان همکاری‌های اسلامی و نیز جامعه کشورهای همسود که ناظران خود را برای انتخابات روز گذشته ترکمنستان به این کشور اعزام کردند، ساعتی پیش کنفرانسی مطبوعاتی با حضور خبرنگاران خارجی و داخلی برگزار و گزارش اولیه ارزیابی خود از انتخابات مذکور را اعلام کردند.

این کنفرانس مطبوعاتی در هتل «عشق‌آباد» در پایتخت کشور ترکمنستان برگزار شد.

«رشید علیم‌اف» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای گفت: انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان روز گذشته مطابق با قوانین جاری انتخاباتی ترکمنستان و تعهدات بین‌المللی عشق‌آباد به صورت رقابتی و دموکراتیک برگزار شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه هیچ گونه مشکل عمده و تاثیرگذاری در روند انتخابات مذکور در ترکمنستان مشاهده نشده‌ گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای با هیئتی 16 نفره از کلیه مراحل انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان در مناطق مختلف این کشور بازدید نموده و از مشارکت فعال مردم و در انتخابات مذکور استقبال کرد.

علیم‌اف افزود: در این مأموریت اولین بار است که بر انتخابات کشورهای خارج از حوزه کشورهای شانگهای نظارت می‌شود.

وی ادامه داد: حضور نمایندگان 3 حزب سیاسی ترکمنستان در انتخابات و قشر جوان نوید بخش بود و این انتخابات گام مهمی در راستای دمکراسی و مردم سالاری تلقی می‌شود.

«سرگئی لبداف» دبیرکل کشورهای جامعه همسود نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان در بالاترین سطح سیاسی و سازمانی، شفاف، آزاد و دمکراتیک برگزار شد.

وی افزود: هیئت ناظران جامعه همسود که 74 نفر از 8 کشور بودند، مراحل مختلف انتخابات ریاست جمهور ترکمنستان را ارزیابی و از استان‌های پنجگانه این کشور نیز بازدید کرده‌اند.

وی تأکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان دموکراتیک و مطابق با موازین و حقوق بین‌المللی انتخاباتی برگزار شده و هیچ گونه تذکرات و نقض اساسی در این انتخابات مشاهده و ثبت نشده‌است.

«علی ابوالحسنی» مدیر معاونت امور سیاسی سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در کنفرانس مستقلی، روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان را مثبت و آزاد ارزیابی کرد.  

پیش از این «گلمراد مراداف» رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان صبح امروز در کنفرانس مطبوعاتی که در ساختمان این کمیسیون در عشق‌آباد با حضور خبرنگاران خارجی و داخلی برگزار شد، گفت: «قربانقلی بردی‌محمداف» با کسب 97.69 درصد کل آراء رئیس جمهور آینده ترکمنستان شد.

وی افزود: 97.27 درصد از واجدین شرایط روز گذشته پای صندوق‌های رأی رفته و به نامزد مورد نظر خود رأی داده‌اند.

به گفته این مقام انتخاباتی ترکمنستان، در انتخابات روز گذشته ریاست جمهوری ترکمنستان 3 میلیون و 140 هزار نفر در 2587 شعبه از جمله 39 شعبه اخذ رأی در نمایندگی‌های سیاسی این کشور در کشورهای خارجی، در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان شرکت کردند.

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان، تأیید کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان 38 خبرنگار از رسانه‌های معتبر خارجی و بین‌المللی ، 154 ناظر بین‌المللی از کشورهای ایران، روسیه، افغانستان، چین، ترکیه، آمریکا، کشورهای آسیایی و اروپایی حضورت داشته و در زمینه پوشش خبری و نظارت بر این انتخابات مشارکت کرده‌اند.

«هادی شوشتری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و «سید محمد موسی هاشمی گلپایگانی» سفیر سابق ایران در عشق‌آباد از اعضای هیئت اعزامی پارلمانی ایران جهت نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان بودند.

جمیعت ترکمنستان بالغ بر 6 میلیون نفر بوده و حق رأی‌دهی از 18 سال می‌باشد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان روز گذشته با رقابت 9 نامزد از جمله «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور فعلی این کشور به عنوان نامزد حزب «دموکراتیک» (حزب حاکم) برگزار شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول