اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نگرانی آمریکا از قدرت روز افزون ایران

در پی پیروزی های چشمگیر رزمندگان اسلام و نزدیک شدن سقوط رژیم صدام رونالد ریگان رئیس حکومت آمریکا دیروز از رژیم اشغالگر قدس و جامعه صهیونیست های آمریکا خواست تا به خاطر خنثی سازی قدرت روز افزون ایران و سوریه در خاورمیانه با طرح جدید امریکا موافقت کنند.

نگرانی آمریکا از قدرت روز افزون ایران

رخدادهای 24 اسفند 62

چکیده:

  • رژیم عراق همزمان با دیدار نمایندگان سازمان ملل از ایران بار دیگر دست به بمباران شیمیایی در جبهه ها زد.

 

  • آیت الله خامنه ای: همکاری میان ایران و نیکاراگوئه یک ضرورت است.

 

  • ریگان نسبت به قدرت روز افزون ایران در منطقه اعلام خطر کرد.

 

  • کنفرانس آشتی ملی لبنان در آستانه توافق قرار گرفت.

 

رژیم بعثی بمباران شیمیایی را از سر گرفت

قرار گاه خاتم النبیا گزارش داد در حالی که هیئت اعزامی دبیر کل سازمان ملل برای بررسی ابعاد جنایت صدامیان در بمباران شیمیایی به ایران سفر کرده اند رژیم بعثی عراق بار دیگر و بدون توجه به حضور این هیئت و بر خلاف کلیه قوانین بین المللی پیش از ظهر امروز منطقه عملیاتی خیبر را بمباران شیمیایی کرد.

بر اساس این گزارش مزدوران بعثی با پرتاب 6 راکت حاوی مواد شیمیایی به جزایر مجنون و همچنین در یک منطقه دیگر عملیات خیبر بخشی از این مناطق را به مواد شیمیایی آلوده کردند به دنبال این عمل جنایتکارانه ده ها تن از رزمندگان اسلام مجروح شدند که بلافاصله اقدامات لازم جهت مقابله با آلودگی شیمیایی آنها انجام شد و رزمندگان مجروح تحت مداوا قرار گرفتند. گزارش های دیگر از جزایر مجنون حاکیست رژیم بعثی در 48 ساعت گذشته هزاران گلوله توپ و خمپاره به این جزایر شلیک کرده است که از ضعف و وحشت مزدوران بعثی از پیشروی نیروهای پرتوان اسلام حکایت دارد.(1)

 

دیدار رئیس جمهور با نخست وزیر نیکاراگوئه

آقای سرجور امپوز مرکادو نخست وزیر و عضو شورای سه نفره فرماندهی بازسازی نیکاراگوئه که در راس یک هیئت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به کشورمان سفر کرده است دیروز با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

آیت الله خامنه ای عصر دیروز در دیدار با وی که آقای موسوی نخست وزیر کشورمان نیز حضور داشت گفت: ما به ملت ها معتقدیم و امروز در مبارزه ای که بیش از همیشه مشهود است فتح نهایی با ملت هاست بزرگترین درسی را که انقلاب به ما آموخته این است که از ابهت ابرقدرتها نهراسیم و آنها را علی رغم تظاهرات قدرتمندشان در باطن ضربه پذیر بدانیم.

رئیس جمهور افزود: همین مسئله موجب شده ما در موضع گیری های بین المللی خود با هیچ یک از قدرت های بزرگ به صورت یک موجود ضعیف که خود را محتاج دیگران می داند برخورد نکنیم. ما همانطور که می دانید با همه قدرت های بزرگ با یک دید و نفس حرف می زنیم و خداوند ترس قدرت های بزرگ را از دل ما زائل کرده است. در پایان این دیدار نشان یادبود پنجاهمین سال قتل رهبر ساندنیست ها توسط نخست وزیر نیکاراگوئه تقدیم آیت الله خامنه ای شد.(2)

 

نگرانی ریگان از قدرت روز افزون ایران

در پی پیروزی های چشمگیر رزمندگان اسلام و نزدیک شدن سقوط رژیم صدام رونالد ریگان رئیس حکومت آمریکا دیروز از رژیم اشغالگر قدس و جامعه صهیونیست های آمریکا خواست تا به خاطر خنثی سازی قدرت روز افزون ایران و سوریه در خاورمیانه با طرح جدید امریکا موافقت کنند. ریگان مدعی شد کمک آمریکا به کشور اردن در برابر تشدید تهدیدات ایران و افزایش قدرت سوریه ضروری است ریگان با دفاع از طرح خود برای تشکیل یک نیروی دخالت سریع در اردن برای دخالت در مواقع بحرانی در خلیج فارس گفت: چنین اقدامی به هیچ وجه اسرائیل را مورد تهدید قرار نخواهد داد وی مدعی شد کمک به اردن و تشکیل این نیرو موجب کاهش خطر ایران خواهد شد وی گفت هدفش در خاورمیانه تامین امنیت اعراب میانه رو و جلوگیری از گسترش جنگ!!! در آنجا است.(3)

 

امیدها برای توافق در لوزان بالا گرفت

کنفرانس آشتی ملی لبنان در لوزان سوئیس با تلاش فراوان طرف های درگیر در آستانه موفقیت قرار گرفته است. اعلام آتش بس در بیروت که قرار بود دیشب برقرار شود و طرح چهار ماده ای سوریه برای حل مشکلات لبنان از مواردی است که نوید این موفقیت را می دهد خدام معاون رئیس جمهور سوریه گفته است تا قبل از حصول نتیجه لوزان را ترک نخواهد کرد در همین راستا دیروز خدام با جنبلاط بری و جمیل مذاکره کرد. جمیل نیز به مدت 2 ساعت با جنبلاط گفت و گو کرد.

در این حال دیروز قبل از اعلام آتش بس در بیروت 143 تن در درگیری های این شهر کشته و مجروح شدند. بر اساس گزارش رویترز قرار است یک کمیته نظارت بر آتش بس تشکیل شود تا بر جداسازی نیروها، بازگشایی فرودگاه و بندر بیروت و پایان دادن به جنگ تبلیغاتی رادیویی نظارت کند.(4)

منابع:

1. کیهان، 24 اسفند 62، ص 2
2. اطلاعات، 24 اسفند 62، ص 3
3. کیهان، 24 اسفند 62، ص 24
4. کیهان، 24 اسفند 62، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول