اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

لایحه جدید رای اعتماد به دولت

در آغاز هر دوره مجلس شورای اسلامی حداکثر دو ماه پس از انتخاب هیأت رئیسه دائم مجلس،‌ نخست وزیر موظف است از مجلس رأی اعتماد تقاضا کند.

لایحه جدید رای اعتماد به دولت

رخدادهای 8 مرداد 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: ارتباط معنوی میان مردم و روحانیت برای تداوم انقلاب ضروری است.

 

  • مجلس شورای اسلامی  نحوه رسیدگی به تقاضای رای اعتماد دولت را مشخص کرد.

 

  • لایحه تمام وقت کردن دانشگاه های کشور تسلیم هیئت دولت شد.

 

  • رهبر شیعیان لبنان فروش اراضی مسلمانان را تحریم کرد.

 

تاکید بر نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی

اعضای واحد روحانیت حزب جمهوری اسلامی پیش از ظهر دیروز با آیت الله خامنه ای دبیر کل حزب جمهوری اسلامی دیدار کردند.

آیت الله خامنه ای در این دیدار ضمن تشریح وظایف حساس روحانیون در شرایط فعلی انقلاب گفت: بی شک اعتقاد و اخلاص مردم نسبت به روحانیت نقش بی نظیری در انقلاب اسلامی ما دارد به طوریکه اگر این اعتقاد نبود قطعا این انقلاب انجام نمی گرفت اگر امام در راس روحانیون در سراسر این بدنه عظیم وجود نداشتند محال بود این انقلاب به وجود بیاید و مردم حرکتی داشته باشند.

رئیس جمهور، مردم، روحانیت و ارتباط معنوی بین مردم و روحانیت را سه عنصر اصلی پیروزی انقلاب دانست و گفت: امروز نیز سه پایه اساسی مردم، استحکام عقلانی-علمی و تقوایی روحانیت و ارتباط معنوی مردم روحانیون در تداوم انقلاب ضروری است.(1)

مجلس شورای اسلامی دیروز  به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه علنی داد. در این نشست بررسی جزئیات طرح دو فوریتی (تقاضای رای اعتماد و نحوه برگزاری آن) که کلیات آن در جلسه گذشته به تصویب رسیده بود را در دستور کار داشت. تا پایان این جلسه ماده یک و تبصره های 6 گانه طرح پس از بحث و بررسی از تصویب نمایندگان گذشت.

متن ماده یک که از سوی تعدادی از نمایندگان پیشنهاد شده بود به شرح زیر است:

در آغاز هر دوره مجلس شورای اسلامی پس از تصویب اعتبارنامه دو سوم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نخست وزیر موظف است استعفای خویش را تقدیم رئیس جمهور نماید. رئیس جمهور باید ظرف حداکثر یک هفته طبق اصل 124 قانون اساسی فردی را که ممکن است همان نخست وزیر قبلی باشد به عنوان نخست وزیر برای کسب رأی تمایل به مجلس معرفی نماید.

این ماده بعد از طرح در صحن علنی مجلس رای نیاورد که پیشنهاددهندگان تغییراتی در آن دادند و در نهایت به این شکل اصلاح و مورد تائید دو سوم نمایندگان مجلس قرار گرفت: در آغاز هر دوره مجلس شورای اسلامی حداکثر دو ماه پس از انتخاب هیأت رئیسه دائم مجلس،‌ نخست وزیر موظف است از مجلس رأی اعتماد تقاضا کند.(2)

 

ارائه بودجه ارزی 22 میلیون دلاری به مجلس

هیئت دولت دیروز تشکیل جلسه علنی داد. در پایان این نشست مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر طی گفت و گویی درباره نتایج این نشست گفت: در این نشست سه لایحه خیلی خوب داشتیم از جمله یک لایحه وزارت فرهنگ و آموزش عالی ارائه داد برای استفاده از اوقات غیر اداری کادرهای آموزشی که به معنای تمام وقت کردن دانشگاه ها است و این حرف این تضمین را بوجود می آورد که که ما بتوانیم ظرفیت دانشگاه ها را یک و نیم برابر فعلی افزایش دهیم با توجه به کمبود نیروی انسانی این قدم بسیار بزرگی به شمار می رود.

نخست وزیر افزود: موضوع دیگر بودجه ارزی بود که مجلس دولت را مکلف کرده بود که بدهد بر این اساس بودجه ارزی به میزان 22 میلیون دلار به مجلس داده می شود.(3)

 

 هشدار شمس الدین نسبت به تجزیه لبنان

شیخ محمد شمس الدین نایب رئیس مجلس عالی شیعیان لبنان و رهبر مذهبی شیعیان این کشور دیروز با صدور فتوایی فروش مستغلات مسلمانان را در سراسر لبنان تحریم کرد و اعلام داشت این فتوا به خاطر جلوگیری از تجزیه لبنان صادر شده است.

شمس الدین در توضیح این فتوا خاطرنشان کرده است که بسیاری از معاملات و تعویض املاک کنونی در لبنان جنبه تجاری ندارد بلکه به تعلقات مذهبی طرفین و یا به ساخت مذهبی منطقه ای که زمین در آن واقع است مربوط می شود.

رهبر مذهبی شیعیان لبنان افزود : اینگونه معاملات در کوتاه مدت باعث می شود که در مناطق مختلف لبنان بعضی از مذاهب سلطه یابند و در نتیجه کشور تجزیه فرقه ای شود. شمس الدین نسبت به خطر تجزیه لبنان به دنبال تمرکز زدایی سیاسی و مالی اخیر هشدار داد.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 8 مرداد 63، ص 3
2. اطلاعات، 8 مرداد 63، ص 14
3. کیهان، 8 مرداد 63، ص 22
4. جمهوری اسلامی، 8 مرداد 63، ص 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول