اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

گزارش فارس از تصمیمات جدید درباره «شاهوار»

آخرین جزئیات فعالیت معدن بوکسیت تاش/ استانداری سمنان؛ منتظر گزارش‌های تخصصی

آخرین جزئیات فعالیت معدن بوکسیت تاش نشان می‌دهد که مدیران ارشد استان سمنان نسبت به مسائل زیست‌محیطی در این منطقه حساسیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند؛ تا آنجا که استانداری سمنان منتظر گزارش‌های تخصصی درباره فعالیت این معدن است.

آخرین جزئیات فعالیت معدن بوکسیت تاش/ استانداری سمنان؛ منتظر گزارش‌های تخصصی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، «شاهوار» که بلندترین قله منطقه البرز شرقی محسوب می‌شود، در مرز استان‌های سمنان و گلستان قرار دارد و این روزها خبرهای خوشی از این منطقه به گوش نمی‌رسد.

شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و شمال روستای نکارمن و شرق روستای تاش و در جنوب روستای سیاهمرزکوه جای گرفته ‌است؛ منطقه‌ای که این روزها به واسطه فعالیت‌های معدنی یک شرکت، به شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته و فعالان زیست‌محیطی خواستار پایان دادن به حجم بالای تخریب‌ها در این منطقه هستند.

بهره‌برداری‌های معدنی در حجم وسیع در این منطقه سبب شده است تا مسؤولان و اعضای شورای معادن استان سمنان در این‌باره تصمیم‌گیری‌های متفاوتی داشته باشند که آخرین جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید.

مسیر سیلاب‌ها بازگشایی شد

حشمت‌الله عسگری، معاون استاندار سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان درباره برخی حواشی به وجود آمده پیرامون جلسه شورای معادن استان سمنان اظهار کرد: از تصمیم دیروز جلسه شورای معادن این استان، برداشت نادرستی صورت گرفته است که باید آن را اصلاح کرد.

وی با اشاره به اینکه متناسب با مصوبات قبلی شورای معادن استان سمنان باید چند اقدام انجام می‌شد که برخی انجام شده و مابقی در حال انجام است، ادامه داد: مسیر سیلاب‌ها در حوزه معدن بوکسیت تاش بازگشایی شده و محدوده فعالیت با هماهنگی منابع طبیعی و صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در سطح مجوز داده‌شده تعریف شده است.

سطحی نمی‌شود تصمیم‌گیری کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سمنان با بیان اینکه تعطیل کردن یا نکردن معدن باید مستدل و علمی باشد، اضافه کرد: در این‌باره، بر اساس یک برداشت سطحی نمی‌شود تصمیم‌گیری کرد.

عسگری با تأکید بر اینکه مقرر شده است تا نتایج آزمایش‌های کیفی آب تا پایان هفته آتی ارائه شود، تصریح کرد: نتایج مطالعات محیط‌زیست هم رو به اتمام است و حداکثر تا 15 شهریور باید نتایج مطالعات ارائه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سمنان با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری نهایی منوط به بررسی این دو موضوع خواهد بود، افزود: تأکید شد تا از تشدید فعالیت‌های معدن بوکسیت تاش تا زمان تصمیم‌گیری پرهیز شود.

محیط‌زیست؛ خط قرمز همگان

عسگری با بیان اینکه به‌طور قطع همه مدیران به‌ویژه مدیران ارشد استان سمنان نسبت به مسائل زیست‌محیطی حساسیت ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: محیط‌زیست خط قرمز همگان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جلسه شورای معادن استان سمنان هر ماه یک‌بار برگزار می‌شود، اضافه کرد: موارد بیان‌شده درباره معدن بوکسیت تاش، در دستور کار این جلسه بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سمنان اظهار کرد: مردم اطمینان داشته باشند اگر ادامه فعالیت معدن بوکسیت تاش و موارد مشابه در استان سمنان مخاطرات جدی در خصوص آب و معیشت مردم به همراه داشته باشد، حتماً تجدید نظر خواهد شد.

لحظه‌ای درنگ جایز نیست!

حجم تخریب‌ها در شاهوار به حدی است که نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس می‌گوید: «تخریب کوه منتهی به قله شاهوار به‌گونه‌ای است که مردم در حال حاضر به‌راحتی می‌توانند مسیر دو روزه‌ای که کوهنوردان برای رسیدن به قله طی می‌کردند، دو ساعته با خودرو طی کنند».

به هر حال با توجه به اینکه حدود یک سال است که سازمان‌های مردم‌نهاد و اهالی منطقه با تجمع‌های متعدد در دامنه قله شاهوار، خواستار رسیدگی به خواسته‌های خود شده‌اند، لحظه‌ای درنگ در زمینه پیگیری مسأله جایز نیست و باید هر چه سریع‌تر در این‌باره فکری شود.

انتهای پیام/2568/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول