اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

ظهور پدیده سگ‎گردانی در خلأ زیرساخت‎های فرهنگی/ تقلیدی کورکورانه از سبک زندگی غربی

خلأ زیرساخت‎ها و فضاهای فرهنگی، هنری و تفریحی به ویژه برای قشر جوان و نوجوان تا حدود زیادی در ایجاد پدیده‎های نوظهوری مانند سگ‎گردانی، نگهداری و نمایش آن در انظار عمومی تاثیر و سهم دارد.

ظهور پدیده سگ‎گردانی در خلأ زیرساخت‎های فرهنگی/ تقلیدی کورکورانه از سبک زندگی غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، این روزها شاهد بروز و گسترش پدیده نوظهوری به نام نگهداری حیواناتی مانند سگ و آوردن یا به عبارت بهتر نمایش آن‎ها در اماکن‎ عمومی به ویژه از سوی نسل جوان هستیم.

بروز پدیده سگ‌گردانی که به سرعت در حال پیشروی است، ریشه در عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عدیده‎ای دارد که از آن جمله می‎توان به سهم انکارناپذیر نظام سرمایه‌داری، رسانه و فضای مجازی و یا شاید اصرار برخی‎ها برای تبعیت از فرهنگ و سبک زندگی غربی اشاره کرد.

برخی‎ها هم در این میان با نادیده گرفتن تعارض این پدیده با فرهنگ و عرف جامعه اسلامی و دینی ما در تقلیدی کورکورانه تنها می‎خواهند از قافله عقب نمانده و در این نمایش چشم و هم چشمی عرض اندامی کرده باشند.

انزواطلبی از دیگر عوامل دخیل در این میان است، به طوریکه افراد منزوی از سگ به عنوان ابزاری برای پر کردن اوقات فراغت و تنهایی خود استفاده می‎کنند.

از تبعات فرهنگی و اجتماعی این پدیده نوظهور که بگذریم، نگهداری حیوان نجسی مانند سگ در خانه و محل سکونت افراد تنش‎هایی را بین خانواده‎ها و فرزندان ایجاد کرده و این تنش‌ها و تعارضات در زندگی‎های آپارتمان‌نشینی تشدید شده است.

با این همه به نظر می‎رسد ایجاد فضاهای مورد نیاز فرهنگی، هنری و تفریحی برای قشر جوان می‎تواند با پر کردن اوقات فراغت و پاسخ گفتن صحیح به نیازهای آنان نقش موثری در کاهش تقاضا برای نگهداری حیوانات داشته باشد.

 باید پذیرفت که خلأ تصمیم‎سازی و برنامه‎‎ریزی به منظور پاسخگویی به نیازهای نسل جوان می‎تواند عامل مهمی در انزواطلبی، تبعیت نادرست و گرایش آنان به سمت ابزارهای نادرستی برای گذران وقت آنان باشد.

سگ عامل انتقال بیماری‎های زیادی به انسان است

کارشناس بیماری‎های مشترک انسان و حیوان شبکه بهداشت و درمان بروجرد می‌گوید: نگهداری سگ از دید بهداشتی مورد تائید نیست، چرا که ممکن است عاملی برای انتقال برخی بیماری‎ها به انسان باشد.

مژگان نوابی با اشاره به اینکه کیست هیداتیک و بیماری‎های انگلی از بیماری‎های قابل انتقال از سگ به انسان است، می‎افزاید: سگ مخزن بسیاری از بیماری‎ها از جمله انتقال بیماری هاری است.

وی بیان می‎کند: برای جلوگیری از انتقال بیماری‎های انگلی سگ به انسان باید در وهله اول حیوان درمان شود.

این کارشناس بیماری‎های مشترک انسان و حیوان تاکید می‎کند: برای نگهداری این حیوان باید با مراجعه به دامپزشکی واکسن‎های مورد نیاز تزریق و قلاده‎گذاری انجام شود.

نوابی ادامه می‎دهد: به این ترتیب برای نگهداری سگ ابتدا باید حیوان واکسینه شده و اگر بیماری دارد، درمان شود.

وی می‎افزاید: با توجه به اینکه آوردن سگ بیمار به اماکن عمومی ممکن است که عامل انتقال بیماری به افراد شود، این کار درست نیست.

این کارشناس بیماری‎های مشترک انسان و حیوان تصریح می‎کند: با همه آنچه که گفته شد، نگهداری حیوان نجسی مانند سگ از دیدگاه بهداشتی مورد تائید نیست.


نقش نظام سرمایه‎داری در ظهور پدیده سگ‎گردانی

یک جامعه‎شناس در این باره می‎گوید: نگهداری حیواناتی مانند سگ را نمی‎توان مد تلقی کرد، چرا که خاصیت مد به زودگذر بودن و عرضه آن برای مدت کوتاهی است، در حالیکه این پدیده به نوعی جزیی از فرهنگ ما شده است.

بهمن زندی با اشاره به عوامل دخیل در نگهداری سگ و نمایش آن در ملأ عام می افزاید: این پدیده ریشه در مسائل متعددی دارد که از مهمترین آن‌‎ها می‌توان به نقش نظام سرمایه‎داری و عایدی و سود اقتصادی حاصل از آن اشاره کرد.

وی به سهم و نقش سود اقتصادی در رواج این پدیده اشاره و عنوان می‎کند: به طوریکه برخی افراد خرید و فروش، عرضه ملزومات نگهداری و حتی ارائه نرم‎افزارهای آموزشی برای نگهداری حیوانی مانند سگ را به نوعی شغل خود می‎دانند و از این محل کسب درآمد می‎کنند.

این جامعه‎شناس ادامه می‎دهد: از طرفی شوک‎های وارد شده به بخش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی موجب می‎شود که عده‎ای به یک باره به پولی باد آورده برسند که این دسته از افراد نوکیسه که به یک باره ثروتمند شده‎اند، گرایش بیشتری به نگهداری سگ و نمایش آن در انظار عمومی دارند.

زندی از انزواطلبی به عنوان یکی دیگر از عوامل دخیل در نگهداری حیواناتی مانند سگ یاد و بیان می‎کند: در این میان نباید نقش فضای مجازی را در منزوی کردن افراد نادیده گرفت.

وی ادامه می‎دهد: تک فرزندی عامل دیگری در انزوای افراد و گرایش آن‎ها به سمت نگهداری حیوانات به عنوان ابزاری برای سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت است، اما نمی‎توان سهم دقیقی برای آن اعلام کرد.

  این جامعه‌شناس تاکید می‎کند: از طرفی برخی‎ها برای جلب توجه دیگران و اینکه نشان دهند از سبک زندگی غربی تبعیت و پیروی می‎کنند، به نوعی سگ را به عنوان ابزاری برای نمایش به خیابان می‎آورند.

زندی تصریح می‎کند: از طرف دیگر فشار وارد شده از سوی فضای مجازی موجب ایجاد چشم و هم‌چشمی‎ها بین افراد به ویژه قشر جوان شده و رقابتی کاذب را در بین آنان از جمله در موضوع نگهداری حیوانات به وجود می‎آورد، البته این خاصیت نظام سرمایه‎داری است.

وی می‎گوید: به عبارت بهتر نظام سرمایه‎داری متکی بر سود اقتصادی تنها به دنبال ایجاد بازاری برای فروش و عرضه محصولات خود است و به سود و زیان افراد توجهی نمی‎کند.

 این جامعه‎شناس بیان می‎کند: نکته دیگر آنکه آموزش‌هایی که به این حیوانات خارجی داده می‎شود، جذابیت آن‎ها را بالا برده و افراد را به خریدشان ترغیب می‎کند و اینجا است که می‎توان به خوبی به سهم جذابیت در بالا رفتن فروش کالاهای خارجی پی برد.

زندی می‎افزاید: با همه آنچه که گفته شد، در حالی بسیاری از جوانان ما به دلایل مختلف به نگهداری حیواناتی مانند سگ علاقه دارند که پدران و مادران سنتی‎شان آن‎ را نمی‎پذیرند و این خود موجب ایجاد تنش می‎شود.

وی ادامه می‎دهد: این تنش در زندگی‎های آپارتمان‌نشینی به مراتب بیشتر و شدیدتر است، چرا که نگهداری حیوانی مانند سگ در آپارتمان و محل‎های مسکونی نارضایتی و اعتراض همسایگان را به همراه دارد.

این جامعه‌شناس در بیان راهکارهای مقابله با این پدیده می‎گوید: در وهله اول می‎توان برای جلوگیری از آوردن این حیوان به اماکن عمومی و خیابان‎ها فضاهایی را برای نگهداری و تماشای آن ایجاد کرد.

جای خالی فضاهای فرهنگی و هنری برای جوانان

زندی تاکید می‎کند: همچنین اگر می‎خواهیم با این پدیده مقابله و آن را به تدریج حذف کنیم، باید ابزارهای جایگزینی داشته و در اختیار جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان قرار دهیم، حال آنکه جای خالی فضاها و برنامه‎های فرهنگی، هنری و تفریحی برای سرگرم کردن این قشر به خوبی محسوس و ملموس است.

وی اظهار می‎کند: از طرفی در حالی ابزار رسانه‎ای بزرگی به نام صدا و سیما و رسانه ملی در اختیار داریم که می‎تواند نقش بسیار تعیین‎کننده‎ای در این میان داشته باشد، حال آنکه ابزار جایگزینی برای معرفی ندارد.

این جامعه‎شناس تاکید می‎کند: با همه آنچه که گفته شد، به نظر می‎رسد تنها با کار فرهنگی می‌توان با این پدیده مقابله کرد و جلوی گسترش هر چه بیشتر آن را گرفت.

گزارش از مژگان شمس

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول