اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی فارس اعلام کرد

عنوان برتر استان فارس در جمعیت دامی کشور/ معدوم‌سازی 61 هزار کیلوگرم فرآورده دامی

مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت: این استان مقام دوم کشور را از نظر جمعیت دامی دارد و اداره کل دامپزشکی در نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی سبک و سنگین با حساسیت فراوان عمل می‌کند.

عنوان برتر استان فارس در جمعیت دامی کشور/ معدوم‌سازی 61 هزار کیلوگرم فرآورده دامی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تامین سلامت گوشت‌های مصرفی به عنوان ضمانت کردن امنیت غذایی در جامعه نقش بسزایی دارد و اداره کل دامپزشکی فارس در 6 ماهه اول سال 97 با نظارت بر گوشت خام مصرفی مراکز تهیه غذا در شیراز بر کنترل سلامت گوشت خام و حفظ سلامت شهروندان با جدیت عمل کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس با تبریک 14 مهرماه به عنوان روز ملی دامپزشکی به خبرنگار فارس اظهار داشت: فارس از نظر جمعیت دام عشایر کوچ‌رو در مقام اول در کشور را به خود اختصاص داده است.

یعقوب مهندس ادامه داد: فارس همچنین مقام دوم کشور را از نظر جمعیت دامی دارد و اداره کل دامپزشکی استان در نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی سبک و سنگین با حساسیت فراوان عمل می‌کند.

وی اضافه کرد: در پی نظارت شهری و بهداشتی  بر کشتارگاه‌ها موارد غیر بهداشتی معدوم می‌شوند و لاشه‌های سالم بعد از لیبل‌گذاری و مهر شدن اجازه خروج از کشتارگاه خواهند داشت.

 

نظارت گسترده

مهندس از نظارت‌های مداوم بر کشتارگاه‌های طیور خبر داد و بیان کرد: در این نظارت‌ها هم مرغی که با مجوز پرورش یافته بعد از تاییدیه مسوول فنی واحدهای پرورش با اخذ مجوز بهداشتی دامپزشکی به کشتارگاه ارسال می‌شود و در آنجا پس از معاینه مرغ‌ها دارای بیماری حذف و معدوم و مرغ سالم بسته بندی و آماده توزیع می‌شوند.

این مقام مسوول افزود: اداره کل دامپزشکی فارس همچنین بر مراکز بسته بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی، تخم مرغ، ماهی، گوشت و مرغ، عسل، مراکز جمع آوری شیر، کارگاه‌های فرآورده‌های لبنی و ... نظارت مستمر دارد.

مبارزه با بیماری‌ها و صادرات

مدیرکل دامپزشکی فارس با اشاره به بخش مبارزه با بیماری‌های دامی اظهار کرد: واکسیناسیون جمعیت دامی در مورد بیماری‌هایی همچون آبله گوسفنی و بزی، تب مالت و برفکی، پایش بیماری سل و ... نیز در حوزه فعالیت‌های دامپزشکی است.

مهندس ادامه داد: صادرات عسل، ماهی، میگو، مرغ تازه و ... نیز با نظارت اداره کل دامپزشکی انجام  و با دارا بودن شرایط بهداشتی آماده صادرات می‌شود.

وی تاکید کرد: در حوزه صادرات حیوانات خانگی به کشورهایی همچون اوکراین، ترکیه و ... اداره کل دامپزشکی بر سلامت این حیوانات نظارت و کنترل دارد.

مهندس با اعلام آمار صادرات فارس در 6 ماهه نخست سال 97 عنوان کرد: تا کنون 61 عدد حیوان خانگی، 4 هزار و 505 قطعه پرنده زینتی، 689 هزار و 75 کیلوگرم خوراک دام و طیور، 9 هزار و 832 کیلوگرم پنیر، 536 هزار کیلوگرم ماهی و میگو و ... از فارس به سایر کشورها صادر شده است.

قرنطینه و آموزش

مدیرکل دامپزشکی فارس همچنین از وجود 4 پست قرنطینه در مبادی استان خبر داد و گفت: این مراکز در آباده، نی‌ریز، داراب و لارستان مستقر هستند و بر محموله‌ها نظارت و کنترل دارند.

مهندس افزود: آموزش به بهره‌برداران از طریق آموزش چهره به چهره، کلیپ تلویزیونی، بنر و پوستر، برنامه رادیویی و ... از برنامه‌های در حال اجرا  و اهداف این اداره کل در فارس است.

وی با اشاره به نظارت مستمر بر مراکز تولید و عرضه مواد خام دامی و رستوران‌ها در ماه‌های اخیر در شیراز و سایر مراکز استان بیان کرد: تا زمانی که گوشت خام باشد و افزودنی به آن اضافه نشده باشد، نظارت بر آن بر عهده دامپزشکی است و شهروندان در صورت رویت هرگونه تخلف با سامانه 1512 می‌توانند اطلاع رسانی کنند و برابر موارد قانونی با متخلفان برخورد قانونی شده و به مراجع قضایی ارجاع می‌شوند.

 

مدیرکل دامپزشکی فارس افزود: دربازرسی و نظارت بهداشتی 6 ماهه نخست سال 97 بر کشتارگاه‌های دام، 66 هزار و 687 کیلوگرم لاشه ضبط شده است.

مهندس اضافه کرد: همچنین در عملیات نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی نیز 60 هزار و 970 کیلوگرم فرآورده از ابتدای سال تا پایان شهریور 97 معدوم شده است و در نظارت بر کشتارگاه‌های طیور 212 هزار و 42 کیلوگرم لاشه در همین مدت ضبط شده است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول