اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می دهد

ادامه بیماری‌ها با آلودگی آب روستای دریاس/ تاکنون کسی مسؤولیت امر را به عهده نگرفته است!

ماه گذشته گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی آب روستای مهاباد در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که سفر مسؤولان استانی و کشوری را به این خطه را در پی داشت.

ادامه بیماری‌ها با آلودگی آب روستای دریاس/ تاکنون کسی مسؤولیت امر را به عهده نگرفته است!

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، نیمه دوم مهر گزارش‌های مختلفی مبنی بر بروز بیماری روده‌ای در روستای دریاس مهاباد در خروجی رسانه‌های مختلف قرار گرفت؛ به طوری که براساس گزارش مرکز بهداشت مهاباد تا تاریخ چهار آبان ماه 55 نفر به دلیل اسهال و عوارض مختلف در بیمارستان مهاباد بستری شد.

در ارتباط با تعداد افراد مبتلا به این عوارض آمارهای متناقضی از 100 تا 300 نفر وجود دارد و مواردی از اعزام بیماران به مرکز استان و تبریز توسط مردم اعلام شده که طی آزمایشات مرکز بهداشت روستایی مهاباد از مدفوع بیماران، باکتری سیکلا گزارش شده که انتقال آن از آب صورت گرفته است.

تعداد سه دهنه چشمه در داخل روستا وجود دارد که دو چشمه موسوم به پیرمیکائیل و چشمه مسجد فاقد متولی بوده و در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی نیست و هیچ‌گونه پایش و نظارتی بر سلامت آنها تاکنون وجود نداشته است ولی ساکنان روستا از آب این دو چشمه استفاده می‌کنند.

 

دو چشمه روستای دریاس فاقد سامانه کلرزنی بوده و متولی خاصی ندارد

چاه روستا دارای کلرزن گازی و چشمه چغلان و چشمه شماره 3 و چشمه شماره 2 به صورت اختلاط دارای سامانه تزریق پرکلرین در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی بوده اما چشمه‌‌های پیرمیکائیل و مسجد فاقد سامانه کلرزنی و گندزدایی بوده و متولی خاصی ندارد.

با وجودی که امکان نفوذ فاضلاب و ورود حیوانات به دو چشمه فوق وجود دارد ولی آب چشمه‌های فوق جهت شرب و سایر مصارف استفاده می‌شود.

علاوه بر این عدم تعامل مردم با شرکت آب و فاصلاب روستایی، بی‌توجهی به هشدارها و اشاعه تفکراتی مبنی بر مقدس بودن آب چشمه‌ها مزید بر علت شده است که مردم از این آب استفاده کرده و دچار مشکل شوند.

در این راستا جمعی از مسئولان استانی و کشوری برای بررسی علت آلودگی آب روستای دریاس واقع در بخش مرکزی مهاباد و بررسی وضعیت موجود به آذربایجان غربی سفر کرده‌اند که گزیده‌ای از این سفر در ادامه می‌آید:

 

مدام شاهد مراجعه مردم به بیمارستان هستیم/ بزرگترها هم مبتلا شدند

یونس تالانی دهیار روستای دریاس با بیان اینکه شیوع بیماری از یک مدرسه آغاز شد که در یک روز هشت نفر دچار اسهال و تب شدند، افزود: همان زمان مشخص شد که چشمه پیرمیکائیل آلوده بوده و آلودگی آن به داخل شبکه وارد شده است.

این مسئول با بیان اینکه به محض اطلاع از وجود چنین مسئله‌ای کارشناسان شرکت آبفار چشمه آلوده را از مدار خارج کردند، ادامه داد: علت آلودگی را باید کارشناسان اعلام کنند.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه آمار دقیقی از تعداد مبتلایان وجود ندارد، گفت: مدام شاهد مراجعه مردم هستیم به طوری که ابتدا کودکان و افراد کم سن و سال مبتلا می‌شدند ولی الان دامنگیر بزرگسالان هم شده است.

 

لزوم تحقیق درباره علت بروز آلودگی در آب روستا

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب موضوع نظارت بر بهداشت آب را خط قرمز این مجموعه عنوان کرد و افزود: آب در زمینه‌های مختلف مورد استفاده آحاد جامعه است، بنابراین رعایت بهداشت و سلامت آن در صدر مسائل باید قرار گیرد که این مهم در شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی لحاظ می‌شود.

شاهین پاکرو با بیان اینکه درباره علت و چگونگی بروز این آلودگی در آب روستا تحقیق خواهد شد، اضافه کرد: رسالت ذاتی ما این است که برای جلوگیری از تکرار این موضوع اهتمام ورزیم؛ منابع آب محلی که در دسترس مردم است به لحاظ کیفی باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر منابع آب بی‌کیفیت مورد استفاده مردم باشد پلمپ خواهد شد، گفت: در کوتاه مدت موضوع تامین آب سالم و پایدار را در برنامه قرار خواهیم داد.

 

پلمپ منابع آب بی‌کیفیت

این مسئول ورود جدی برای رفع مشکل را مورد تاکید قرار داد و گفت: عملیاتی کردن پروژه آبرسانی به روستاها از محل اعتبارات ملی در برنامه قرار گیرد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب ضمن ابراز خشنودی از اینکه موضوع کنترل شده است، اظهار کرد: در سایه کار جمعی و همکاری همه ارگان‌ها این معضل را پشت سر می‌گذاریم.

بعد از بازدید از محل چشمه‌های آلوده، خبرنگاران در بیمارستان مهاباد برای عیادت بیماران نیز حاضر شده و گفت‌وگویی هم با آنها انجام گرفت.

 

علت آلودگی آب روستا دریاس سریع‌تر مشخص شود/ تبعات روحی برخی مشکل‌ها سال‌ها با فرد می‌ماند

یکی از روستائیان حاضر در محوطه بیمارستان با بیان اینکه چهار عضو خانواده‌ام بستری شده‌اند، ادامه داد: این روستا جمعیت زیادی دارد بنابراین باید سریع‌تر برای کنترل وضعیت اقدام شود.

وی برای بروز معضل مشابه در سایر روستاهای آذربایجان غربی ابراز نگرانی کرد و گفت: برای عبور از این مشکل تدابیر اساسی اتخاذ شود؛ دسترس قرار دادن آب با تانکر می‌تواند یک راه کار موقت برای کوتاه مدت باشد ولی نمی‌توان برای مدت طولانی با تانکر مردم این روستا را سیراب کرد.

جوان دیگری که دختر خردسال خود را به بیمارستان آورده بود بر لزوم انجام تحقیقات بیشتر و عمیق‌تر برای علت‌یابی در این زمینه و شناسایی منشاء بروز آلودگی تاکید کرد و بیان داشت: در این زمینه سوالاتی مبنی بر چرایی بروز این مشکل، علل عدم پیش بینی و رصد نکردن وضعیت آب روستا وجود دارد.

 

در یک هفته گذشته خانواده‌ام سلب آرامش شده است

وی ضمن اشاره به اینکه در یک هفته گذشته خانواده‌اش سلب آرامش شده است، گفت: عوارض جسمی و روحی این معضل را در بین خانواده‌ها به ویژه فرزندان‌شان درازمدت است.

فرد دیگری ضمن تائید صحبت این شخص، گفت: تبعات برخی مشکلات سال‌ها با فرد باقی مانده و چه‌بسا شخص را دچار تنش‌های روحی و روانی کرده و آسیب‌های جدی به آنها وارد کند و امکان این وجود دارد که نگرانی و ناراحتی‌های روحی به سایر مردم منتقل شود.

یک فرد میان‌سال با بیان اینکه آمار افراد مبتلا دقیق نیست، گفت: یکی دو نفر از بستگان من به پیرانشهر اعزام شده‌اند ولی در آمار دادن‌ها فقط افراد بستری در اینجا را اعلام می‌کنند.

 

برای یافتن منشاء بروز مشکل و شناسایی مقصر اقدام شود

وی تسریع در اجرای پروژه آبرسانی به روستاهای این شهرستان و تحقیق درباره علت بروز این آلودگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای یافتن منشاء بروز مشکل و شناسایی مقصر و معرفی آن به افکار عمومی اقدام شود تا مردم بدانند این مشکل چرا پیدا شده است.

در این بین مادر یکی از بیماران نوجوان هم طرف صحبت خبرنگاران قرار گرفت که آب روستا را قطع کرده‌اند و با تانکر آب را به ما می‌دهند، اضافه کرد: بیشتر از 10 سال است که با مشکل آب آلوده روبه‌رو هستیم.

وی گفت: آب و فاضلاب روستایی، مرکز بهداشت و دهیار برای حل کامل و همیشگی مشکل آب دست به دست یکدیگر دهند ولی همه آنها اداره و نهاد دیگری را مسئول این وضعیت آب شرب روستا می‌دانند.

 

ضرورت جلوگیری از درگیر احساسات شدن و بزرگ نمایی واقعه

در چند روز اخیر برای کنترل وضعیت اقداماتی نظیر اطلاع‌رسانی به اهالی روستا، از مدار خارج کردن چشمه‌های داخل روستا، توزیع آب بهداشتی، کنترل و نمونه‌برداری میکروبی به صورت روزانه از آب، تغییر سامانه تزریق پرکلرین به سامانه کلرزن گازی در چاه انجام گرفته است.

برای حصول اطمینان کامل از سلامت آب شرب نسبت به تامین آب شرب، مصارف پخت و پز از دو دستگاه تانکر آبرسانی سیار استفاده شده است.

آنچه در این میان بیش از پیش مهم است جلوگیری از درگیر احساسات شدن و بزرگ نمایی واقعه بوده چرا که در این صورت همه انرژی و توان برای برخورد با حواشی و شایعه‌ها صرف خواهد شد.

در حالی که موضوع اصلی شناسایی عامل انسانی و غیرانسانی این اتفاق و تلاش برای بازگشت مردم روستا به زندگی عادی‌شان است.

گزارش از سونیا بدیع

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول