اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در پاسخ به دعوت آمریکا برای توقف جنگ یمن

محمد عبدالسلام: آمریکا خود را به توقف جنگ علیه یمن دعوت کند

رئیس هیأت مذاکره کننده یمن با اشاره به اینکه یکی از ارکان جنگ یمن، آمریکا و حمایت‌های همه‌جانبه آن از ائتلاف سعودی - اماراتی است، تاکید کرد که آمریکا می‌بایست در درجه نخست خود این جنگ را متوقف کند.

محمد عبدالسلام: آمریکا خود را به توقف جنگ علیه یمن دعوت کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره‌کننده ملی یمن در واکنش به دعوت آمریکا برای پایان یافتن جنگ یمن، تاکید کرد که ملت یمن در این جنگ در مقام دفاع از خود برآمده‌اند و همواره با هرگونه تلاش‌ بین‌المللی جدی، صادقانه و بی‌طرفانه برای پایان یافتن این جنگ مثبت برخورد کرده و می‌کند.

وی درباره دعوت وزیر خارجه آمریکا به توقف جنگ علیه یمن،گفت که آمریکا همان‌طور که برای همه عیان است، خود ستون اصلی این تجاوز است و زمانی که به توقف آن دعوت می‌کند در واقع خود را به این امر فرا می‌خواند.

عبدالسلام طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) منتشر شد، اظهار داشت: اگر آمریکا در این امر جدی است باید گامهای ملموسی برای رفع پوشش و حمایت سیاسی از این جنگ بیهوده بردارد و حمایت لجستیک و اطلاعاتی از این جنگ را فورا متوقف کند، از تامین سوخت جنگنده‌ها، پرواز هواپیماهای جاسوسی خودداری نماید، افسران خود را از اتاق‌های عملیات ائتلاف سعودی خارج و کلیه قراردادهای تسلیحاتی را که به کشته شدن کودکان و شهروندان یمنی منجر شده را متوقف کند. در این صورت دعوت‌های او به توقف جنگ علیه یمن تاثیر خواهد گذاشت و موجب گشایش مقابل طرف‌های مسئول برای حل سیاسی و جامع جنگ یمن خواهد شد.

وی افزود: ما با وجود تاکید بر تحقق صلحی حقیقی و پایان رنج ملت یمن و تحقق امنیت و ثبات و حاکمیت در کشورمان، آنچه که در واقعیت می‌بینیم خلاف این امر است. همپیمانان آمریکا در این جنگ، همچنان در حال تشدید روند سربازگیری هستند که این امر بیانگر آغاز مرحله تشدید حملات نظامی در جبهه ساحل غربی و سایر جبهه‌های نبرد است.

رئیس هیأت مذاکره کننده یمن در پایان با اشاره وجود دعوت‌های مشابهی که پیش از این نیز طرح شده بود گفت: به محض تشدید حملات میدانی علیه یمن، ملت، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز برای مقابله با هر گونه اقدام خصمانه‌ای آماده‌اند و در عین حال با هرگونه اقدام عملی برای تحقق صلح و نه صوری و تبلیغاتی که اغلب در ایام انتخابات و برای مصرف رسانه‌ها منتشر می‌شود، تعامل و همراهی خواهیم کرد.

«جیمز متیس» و «مایک پامپئو» وزرای دفاع و خارجه ایالات متحده آمریکا طی چند روز اخیر و در پی بالا گرفتن انتقادهای بین‌المللی از عربستان در پی قتل روزنامه‌نگار منتقد مقیم آمریکا، خواستار آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح در یمن طی 30 روز آینده شدند.

جنبش انصارالله یمن در واکنش به این ادعاهای واشنگتن تاکید کرد که یمن خواستار توقف جنگ و آغاز مذاکره بدون پیش شرط است، ولی طرف مقابل پیش‌شرط مطرح می‌کند.

«محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی انصار الله با بیان اینکه این جنبش طرح متیس را به صورت کامل رد می‌کند، خاطر نشان کرد که علت این مسئله این است که آمریکا در جریان تجاوز به یمن یک طرف اصلی به شمار می‌رود و در واقع «تجاوز به یمن اساسا به خاطر آمریکا صورت گرفت. به همین دلیل، برقراری صلح در یمن، مستلزم توقف تجاوز آمریکایی به یمن است و تنها راه حل یمن، مذاکرات یمنی-یمنی و عدم مداخله هر طرف خارجی در آن است».

دولت نجات ملی یمن نیز ضمن استقبال از این دعوت آمریکا تاکید کرد که رفع پوشش سیاسی آمریکا از عربستان و امارات، توقف تامین تسلیحات آنها، حمایت کنونی از آنها و تدارک یک اراده بین‌المللی جدی و فراگیر از عوامل اصلی برای توقف عملیات‌های نظامی و موفقیت تلاش‌ها، رایزنی‌ها و مذاکرات آتی به شمار می‌رود. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول