اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاجیکستان 2018؛ از نشست همسود و سفر «میرضیایف» تا حملات تروریستی و استارت راغون

سفر رئیس جمهور ازبکستان، حمله تروریستی به جهانگردان، فرمان «رحمان» برای برقراری نظم و امنیت در استان بدخشان، راه اندازی نخستین توربین نیروگاه «راغون» و درگذشت 2 شاعر نامدار تاجیک از مهم‌ترین اتفاقات سال 2018 میلادی در تاجیکستان است.

تاجیکستان 2018؛ از نشست همسود و سفر «میرضیایف» تا حملات تروریستی و استارت راغون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نخستین سفر «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به «دوشنبه»، حمله تروریستی به دوچرخه سواران خارجی، نشست سران کشورهای همسود، فرمان «رحمان» برای برقراری نظم و امنیت در استان بدخشان، راه اندازی نخستین توربین نیروگاه برق آبی راغون، مقام دوم تیم نوجوانان تاجیک در مسابقات فوتبال قهرمانی آسیا، معافیت 4 کشور اورآسیا از عوارض گمرکی و درگذشت «مومن قناعت» و «بازار صابر» شعرای برجسته تاجیک از مهم ترین رویدادهای تاجیکستان در سال 2018 میلادی بود.

سفر رئیس جمهور  ازبکستان به تاجیکستان

9 مارس سال جاری رئیس جمهور ازبکستان وارد تاجیکستان شد.

این اولین سفر رئیس جمهور ازبکستان بعد از 18 سال تیرگی و در واقع تقریبا قطع شدن روابط میان 2 کشور بود.

در حقیقت طی سفر میرضیایف به تاجیکستان، 2 کشور موفق به حل و فصل طیف وسیعی از مسائل شدند که در بیش از 2 دهه گذشته مانع توسعه روابط در حوزه‌های مختلف شده بود. 

امضای 27 سند همکاری در بخش‌های اقتصادی، تجاری، مالی، حمل و نقل، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، نظامی، امنیتی، سیاست خارجی و پژوهشی بارزترین دلیل پربار بودن سفر رسمی میرضیایف به تاجیکستان می‌باشد که در نتیجه آن رژیم روادید برای شهروندان 2 کشور به مدت 30 روز برداشته، مسائل مرزی بحث برانگیز حل، گذرگاه‌های مرزی افتتاح و مبادله تجاری میان 2 کشور افزایش یافت.

حمله تروریستی به جهانگردان خارجی در استان «ختلان»

در 29 ژوئیه سال جاری گروهی از دوچرخه سواران خارجی در منطقه «سیستان» ناحیه «دنغره» استان «ختلان» تاجیکستان مورد حمله تروریستی قرار گرفتند که در نتیجه 4 نفر از آنان کشته و بقیه زخمی شدند.

تروریست‌ها بعد از حمله به گردشگران از محل حادثه فرار کردند اما بعد از مدتی شناسایی و ضمن درگیری مسلحانه 4 نفر از آنان کشته و یک نفر دیگر بازداشت شد.

در نتیجه، سرکرده این گروه تروریستی از سوی دادگاه عالی تاجیکستان به حبس ابد و 15 نفر دیگر به اتهام عضویت در گروه‌های افراطی و عدم اطلاع رسانی به مقامات درباره این جنایت محکوم به زندان شدند.

نشست سران «همسود» در «دوشنبه»

28 سپتامبر سال جاری میلادی به میزبانی تاجیکستان در پایتخت این کشور نشست سران کشورهای مستقل مشترک المنافع برگزار شد.

در این نشست طیف وسیعی از مسائل از زمان مبارزه با تروریسم تا جنگ تجاری جهانی مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

در این اجلاس به طور خاص، در مورد مبارزه مشترک با جرم و جنایت، فضانوردی و مسائل مربوط به آمادگی برای تجلیل از هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم را بررسی کردند.

دستور رحمان برای برقراری نظم و امنیت در استان بدخشان تاجیکستان

رئیس جمهور تاجیکستان در پایان سفر 5 روزه خود به استان بدخشان به مسئولان یک ماه مهلت داد تا نظم و امنیت در این منطقه را برقرار کنند.

رحمان از مقامات ذیربط خواست که طی این مدت استان بدخشان را از وجود گروه‌های سازمان یافته جنایی، قاچاقچیان مواد مخدر و افراد مسلح پاکسازی کند.

در پی انتقادات رحمان فرماندار و سایر مقامات این منطقه برکنار و در راستای تامین امنیت در استان بدخشان گام‌های جدی برداشته شد.

افتتاح نخستین توربین نیروگاه برق آبی «راغون»

مردم تاجیکستان بعد از حدود نیم قرن انتظار، زیرا اولین گام‌ها در راستای ساخت این نیروگاه در دوران شوروی برداشته شد، در تاریخ 16 نوامبر با حضور رئیس جمهور این کشور شاهد افتتاح و راه اندازی نخستین توربین نیروگاه برق آبی راغون بودند.

گفتنی است که نیروگاه راغون بعد از بهره‌برداری کامل توان تولید بیش از 17 میلیارد کیلووات ساعت برق را خواهد داشت که این کشور را به یک صادر کننده انرژی تبدیل می‌کند.

رحمان ضمن سخنانی از این نیروگاه به عنوان یک معبد روشنایی یاد کرد.

درگذشت 2 شاعر برجسته تاجیک

«بازار صابر» شاعر نامدار تاجیک بعد از بیماری طولانی در صبح اولین روز ماه می سال جاری در سن 79 سالگی در یکی از بیمارستان‌های منطقه «سیاتل» آمریکا درگذشت.

«مومن قناعت» که از وی به عنوان برجسته ترین شاعر تاجیک یاد می‌شود، ظهر روز جمعه، 18 می در سن 86 سالگی در شهر «دوشنبه» دار فانی را وداع گفت.

مقام دوم تیم فوتبال نوجوانان تاجیکستان در بازی های قهرمانی آسیا

تیم نوجوانان تاجیک در مسابقه نهایی برای کسب مقام اول با نتیجه یک بر صفر از ژاپن شکست خورد و به نشان نقره و مقام دوم آسیا دست یافت.

رسانه‌های ایرانی با پوشش گسترده پیروزی تیم فوتبال نوجوانان تاجیک این پیروزی را تاریخی سازی نوجوانان تاجیکستان خوانده و از بازی تیم فوتبال نوجوانان ایران که نتوانستند از گروه خود صعود کنند انتقاد کردند.

معافیت 4 کشور عضو اتحاد اقتصادی اوراسیا از عوارض گمرکی

دولت تاجیکستان در تصمیمی محصولات وارداتی روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان به این کشور را از پرداخت عوارض گمرکی معاف کرد.

اما واردکنندگان محصولات از این کشورها از مالیات بر ارزش افزوده معاف نیستند و آن را باید پرداخت کنند.

انتظار می‌رود با لغو عوارض گمرکی تاجیکستان برای محصولات تولید شده در روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان ارزش کالاهای وارداتی در دوشنبه نیز تا 5 درصد کاهش یابد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول