اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

روایت فتح جبهه‌های علم با اراده ایرانی/۱۴

محققان ایرانی دانش فضایی را به خدمت مردم درآوردند

دستاوردهای محققان فضایی کشورمان در نمایشگاه پژوهش و فناوری ارائه شد.

محققان ایرانی دانش فضایی را به خدمت مردم درآوردند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، امروزه فضا فرصتی برای خلق ثروت است، حتی فناوری فضایی در زندگی روزمره مردم نیز اثرگذار است. به طوری که محققان درصدد این هستند که از علم فضایی برای بهبود زندگی بهره ببرند.

استفاده از دانش فضایی در تلفن همراه،‌ ماهواره‌ها، خدمات بانکی، هواشناسی و کشاورزی، سبب شده نقش فضا در زندگی روزمره بارزتر از قبل باشد.

محققان ایرانی در کسب و تولید علم در زمینه دانش فضایی از محققان دیگر عقب نماندند و فناوری‌های دیگری در این حوزه ارائه دادند که می‌تواند زندگی فردی و اجتماعی افراد را بهبود بخشد. بخشی از این فناوری‌ها در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار ارائه شده است.

غرفه پژوهشگاه فضایی در سالن 5 نمایشگاه این فناوری‌ها را ارائه کرده است.

محققان دانش فضایی کشورمان از شهرهای مختلف کشور فناوری‌های خود را در این غرفه به نمایش گذاشتند.

پانل خورشیدی و عایق‌های حرارتی چند لایه فضایی در این نمایشگاه ارائه شده است.

عایق‌های حرارتی چند لایه فضایی جزو سیستم‌های کنترل حرارتی غیرفعال است که با کنترل ضریب نشر مؤثر دمای داخلی ماهواره را تنظیم می‌کند.

همچنین محققان پژوهشگاه مواد و انرژی شهر اصفهان نوعی مخزن تیتانیومی برای ساخت مخازن تحت فشار در سامانه‌های فضایی ارائه کردند.

ساختارهای ساندویچی لانه زنبوری طرح دیگری است که در غرفه پژوهشگاه فضایی ارائه شده است.

ساختارهای ساندویچی لانه زنبوری از یک هسته با سلول‌های شش ضلعی توخالی و دو لایه نازک محصور کننده این هسته تشکیل شده‌اند. چنین ساختاری دارای نسبت استحکام به وزن بالا و جذب انرژی ضربه بالا مطلوب است. این ساختار در بدنه سازه ماهواره و همچنین به عنوان نگهدارنده سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکانیزم محرک آرایه‌های خورشیدی نیز از سوی محققان تبریزی در این غرفه ارائه شده است. این مکانیزم محرکه برای نگهداری آرایه‌های خورشیدی، چرخش آرایه‌‌های خورشیدی در هر جهت و انتقال توان و سیگنال بین آرایه‌های خورشیدی و ماهواره به کار برده می‌شود.

مکانیزم بازکننده پنل خورشیدی نیز از دیگر طرح‌هایی است که در این غرفه عرضه شده است.

محققان ایرانی همچنین مکانیزم بازکننده آنتن، عملگر مغناطیسی، پین پولر، چرخ عکس‌العملی و سامانه بالن مقید مخابراتی بام یک و دو را در این نمایشگاه ارائه دادند.

آنتن ارسال تله‌متری ماهواره در باند ایکس، تقویت کننده توان، سامانه رادار هواشناسی پالس داکلری از دیگر طرح‌هایی است که از سوی محققان فضایی کشورمان در این نمایشگاه ارائه شد.

نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار تا پنج‌شنبه ششم دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول