اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

سرپرست سازمان نظام روا‌ن‌شناسی و مشاوره:

کمبود روان‌شناس و مشاوره در مدرسه داریم/ نگرانی از رفتارهای پرخطر در بین دانش‌آموزان

سرپرست سازمان نظام روا‌ن‌شناسی و مشاوره با بیان اینکه در جنگ نرم، مدرسه و دانش‌آمور در نوک حمله دشمنان قرار دارد و روی تفکر و نگرش جوانان و خانواده‌ها تأثیر می‌گذارند، گفت: کمبود روان‌شناس و مشاوره در مدرسه داریم و آموزش و پرورش توان جبران ندارد.

کمبود روان‌شناس و مشاوره در مدرسه داریم/ نگرانی از رفتارهای پرخطر در بین دانش‌آموزان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، پنجمین همایش ملی روان‌شناسی مدرسه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

محمد حاتمی سرپرست سازمان نظام روا‌ن‌شناسی و مشاوره در این مراسم اظهار کرد: تنها انجمن روان‌شناسی علوم تربیتی است که در سال ۱۳۹۲ مجوز گرفته است و هر سال نیز این همایش را برگزار کرده است.

وی ادامه داد: از سال گذشته، کار اعلام عمومی برای دریافت مقالات انجام شد که در محورهایی همچون  آموزش خلاق، مشاوره در مدرسه، ارتقای سلامت، آسیب‌های اجتماعی و روانی، روان‌شناسی، شیوه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مشاوره شغلی، نظام استعدادیابی، فراخوان برگزار شد.

حاتمی اضافه کرد: بیش از ۸۵۰ مقاله به دبیرخانه واصل شد و هیأت داوران طی ۳ داوری که انجام شد، ۳۴۰ مقاله را برگزید که در کتاب خلاصه مقالات چاپ شده است؛ امروز بیش از ۶۰ سخنرانی داریم که در ۵ پنل است و کارگاه‌هایی نیز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بنده اعتقاد ندارم ۳ وزارتخانه متولی آموزش کشور باشد اما الان جای این صحبت نیست، گفت: دانشگاه، مسؤولیت تولید علم را دارد و آموزش و پرورش نیازمند این پیوند است و این همایش‌ها پیوند خوبی برای ارتباط دانشگاه و مدرسه است.

سرپرست سازمان نظام روا‌ن‌شناسی و مشاوره اضافه کرد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی به سر می‌بریم؛ ما تهدیدات زیادی از جمله فرهنگی و اقتصادی را از سوی دشمنان پشت سر گذاشتیم و در ۲۲ بهمن دیدیم که تأثیری بر مردم ما نداشته است اما در جنگ نرم، مدرسه و دانش‌آمور در نوک حمله دشمنان قرار دارد و روی تفکر و نگرش جوانان و خانواده‌ها تأثیر می‌گذارند؛ آمارهایی که در خصوص طلاق و رفتارهای پرخطر است، نگران کننده است و باید کاری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد در رفتارسازی و تأثیرگذاری است و حتی یک بخشنامه این وزارتخانه در دورترین منطقه ابلاغ می‌شود و تأثیر دارد، اظهار کرد: در مدرسه، ۲ مسأله داریم که اولین مسأله، رفتارهای پرخطر است؛ تحقیقی در گذشته انجام شد که ۳۰ مؤلفه درباره کسانی که مردود شدند مانند فرار از مدرسه و لجبازی کردن مطرح شد و نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین کسانی که قبول شدند با کسانی که مردود شدند، وجود دارد و مشخص شد تمام مؤلفه‌ها ریشه روانی دارد؛ مثلا والدین در خانه با بچه بد برخورد کرده است و موجب شده است که بچه دچار اضطراب و استرس شود و امتحانش را بد دهد؛ در حقیقت نشان داد که وجود روان‌شناس و مشاور در مدرسه ضروری است.

حاتمی ادامه داد: مورد بعدی رفتار سالم است؛ ۹۰ درصد رفتارها خوب است و باید ارتقا دهیم؛ در آموزش و پرورش طرح‌های خوبی در خصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود؛ بعد از جنگ تحمیلی باید مهم‌ترین مسئله مدرسه و دانش‌‌آموز باشد اگر می‌خواهیم انقلاب را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه این انجمن ۲۵ هزار عضو دارد که این افراد دارای مدرک فوق لیسانس به بالا هستند، گفت: کارگروهی را با همکاری وزارت آموزش ایجاد شد و مطرح شد که در خصوص افزایش صلاحیت حرفه‌ای مشاوران باید کار شود و مراکز جدید ایجاد شود و همچنین ۸۰۰ مرکز ما در اختیارشان قرار گیرد و مورد بعدی سلامت روان معلمان است.

سرپرست سازمان نظام روا‌ن‌شناسی و مشاوره افزود: کمبود روان‌شناس و مشاوره در مدرسه داریم و آموزش و پرورش توان جبران ندارد؛ ما طرحی را آماده کردیم که مشاوران ما می‌توانند به طور پاره‌وقت در مدارس حضور پیدا کنند یا اساتید دانشگاه پاره وقت بخشی از وقت پژوهشی خود را در مدارس بگذارند یا سرباز معلم با تحصیلات روان‌شناسی و مشاوره جذب شود و همچنین در صورت دستور وزیر آموزش و پرورش، شورای اجتماعی مقابله با آسیب‌های روانی و اجتماعی شکل می‌گیرد تا از ظرفیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و انجمن روان‌شناسی تربیتی برای مدارس استفاده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول