اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

در نهمین نشست سراسری هم اندیشی معاونان و مدیران بین المللی دانشگاه ها:

میزگرد تخصصی «روندهمکاری های علمی بین المللی؛چالش ها و فرصت ها» برگزار شد

میزگرد تخصصی «روندهمکاری های علمی بین المللی؛چالش ها و فرصت ها» برگزار شد.

میزگرد تخصصی «روندهمکاری های علمی بین المللی؛چالش ها و فرصت ها» برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نهمین نشست سراسری هم اندیشی معاونان و مدیران بین المللی دانشگاه ها؛مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری در مجتمع امام خمینی دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز به کار کرد.

این نشست با حضور منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در قالب میزگرد تخصصی "فرصت های بین المللی همکاری های علمی" برگزار شد.

در ابتدای این مراسم میزگرد تخصصی همکاری های علمی بین المللی در قالب چالش و فرصت ها توسط چهار نفر از معاونان بین الملل دانشگاه های تهران؛خواجه نصیرالدین طوسی؛دانشگاه علم و صنعت ایران و رئیس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی بررسی شد.

براساس این گزارش قهرمانی معاون بین الملل دانشگاه تهران به ارایه گزارشی از سفر اتحادیه اروپا و ظرفیت های همکاری با آن اتحادیه پرداخت به طوری که ۵۰درصد پروژه های دانشگاهی با همکاری اروپا انجام می شود در واقع ما از نظر اقتصادی و سیاسی با کشورهای آلمان؛ایتالیا؛فرانسه و اسپانیا بیشترین ارتباط را داریم .

وی افزود: اروپا برای پیشرفت های علمی سرمایه گذاری زیادی انجام داده است به شکلی که در بخش علوم تحقیقات و فناوری مهم ترین برنامه ریزی اروپا است که از سال ۲۰۱۶در طی جلسات وزارت علوم انجام شد.

قهرمانی اضافه کرد: در بخش آموزش روند مثبتی تا کنون داشته ایم به طوری که طرح های پژوهشی ما افزایش رو به رشدی داشته است.

تقی راد معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به قراردادهای بین المللی در روند همکاری های علمی اشاره کرد و افزود: باتوجه به ماموریت های بین المللی دانشگاه ها با کشورهای اروپایی قراردادهای بین المللی خوبی بسته شده است، از طرفی چهار محور اولویت دانشگاه ها مد نظر است که بتوانیم کار بین المللی را پیش ببریم.

وی افزود: دو محور جذب دانشجو و استفاده از استادان بین الملل از مواردی است که می توانند درآمدزا باشند و دو محور دیگر نیز برگزاری دوره مشترک بین المللی و استفاده از توانمندی علمی دانشجویان است.

تقی راد اضافه کرد: اولین گام در همکاری بین المللی ایجاد نتفورتینگ است که باید از پایین به بالا انجام شود که بعد از آن باید به ساختار های داخلی و خارجی بپردازیم تا با برگزاری سمینارهای مختلف پروژه های بین المللی را گسترش دهیم این در حالی است که دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در طی سال گذشته فعالیت مستمر و متمرکز را با سه کشور آلمان؛فرانسه و سویس داشته است.

جعفری مدیر بین الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش در این نشست گفت: ما در پروژه های بین المللی دچار فقدان قوانین و آیین نامه برای اخذ مجوز هستیم از طرفی چالش ها ی زیر ساختی و زیر بنایی ارتباط ما را با کشور های اروپایی در زمینه حقوق و بیمه دانشجویان خارجی با مشکل روبرو کرده است که باید فکر اساسی صورت گیرد.

وی افزود:هدف اصلی در پروژه ها باید بر اساس نیاز های اصلی کشور باشد تا بتوانیم در فعالیت های علمی پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

حناچی مدیر دفتر همکاری های علمی بین الملل دانشگاه الزهرا به موضوع جذب دانشجویان بین الملل پرداخت و گفت:در جذب دانشجو باید هویت ملی مد نظر قرار گرفته شود با توجه به زیر ساخت های دانشگاه ها می توان شوک های فرهنگی ناشی از ورود دانشجویان خارجی را رفع کرد از طرفی شکایت هایی که دانشجویان خارجی داشتند وجود نژاد پرستی و اختلافات فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: عدم تطابق فرهنگی ؛ ضعف در فهم زبان فارسی ؛نامناسب بودن اساتید ؛نارضایتی از کتاب درسی و دشواری دروس عمومی از جمله چالش های جذب دانشجوی خارجی است.

حناچی اضافه کرد: دانشگاه الزهرا با سه کشور ژاپن ؛ترکیه و فرانسه ارتباط خوبی دارد و پروژه های مختلفی را با همکاری آنها در حال اجرا است.

صدری نسب رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی سخنران بعدی این نشست بود درباره روند ارزیابی شاخص های فعالیت های علمی بین المللی گفت: ارزیابی شاخص های فعالیت های علمی از چهار سال قبل آغاز شد که ۲۱شناسه بین المللی به دانشگاه ها ارایه شد که در این شناسه تعداد اساتید خارجی؛مقالات مشترک؛دانشجویان خارجی و فرصت های مطالعاتی و غیره مد نظر بود.

وی افزود: ۹۳درصد دانشگاه ها فعالیت بین المللی دارند که ۷درصد باقی مانده مربوط به مراکز تازه تاسیس است از طرفی ۷۱درصد پژوهشگاه ها و ۷۵درصد پارک های علم و فناوری در پروژه های مشترک فعالیت دارند.

صدری نسب اضافه کرد: طی همکاری با دانشگاه های اروپایی ما تا کنون ۲۱هزار دانشجو جذب کردیم  وبا ۳هزار و صد استاد خارجی همکاری داشته که نزدیک به هزار و دویست پروژه مشترک تا امروز انجام شده است.

فرزی مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان آخرین سخنران درباره ضرورت نقشه راه برای همکاری های علمی بین المللی گفت: باید دانشگاه های ما به سمت مسله محور شدن حرکت کنند زیرا باید با استفاده از ظرفیت دانشجوی مشترک مسایل کشور را حل کنیم.

وی افزود:باید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم و با استفاده از دو ماموریت اصلی دانشگاه در قالب آموزش و پژوهش مسله آب ؛گرد و غبار و مسایل شهری را دنبال کند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول