اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تلاش اتحادیه اروپا برای استقلال فناورانه از آمریکا

مقامات کشورهای اروپایی و شهروندان این کشورها که از شرایط فعلی جریان اطلاعات در اینترنت، موارد نقض حریم شخصی و شیوه های کنترل داده ها ناراضی هستند، برای افزایش استقلال فناورانه خود از آمریکا تلاش می کنند.

تلاش اتحادیه اروپا برای استقلال فناورانه از آمریکا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نکست وب،  مقامات کشورهای اروپایی و شهروندان این کشورها که از شرایط فعلی جریان اطلاعات در اینترنت، موارد نقض حریم شخصی و شیوه های کنترل داده ها ناراضی هستند، برای افزایش استقلال فناورانه خود از آمریکا تلاش می کنند.

نحوه تعامل آمریکا و اروپا به گونه ای است که بخش عمده داده های اینترنتی در کنترل شرکت های بزرگ فناوری در ایالات متحده است. علاوه بر این اطلاعات دیجیتالی بیشتر بر روی سرورهای شرکت هایی مانند آمازون، گوگل، فیس بوک، اپل، مایکروسافت و غیره در داخل خاک آمریکا ذخیره می شوند و این مساله نیز باعث نگرانی دولت ها و مردم اروپا شده است.

مجموعه این رویدادها تلاش اروپا برای کسب استقلال فناورانه از آمریکا را بیشتر کرده و در همین راستا تلاش هایی برای وضع قوانین جدید توسط پارلمان اروپا آغاز شده است. از سوی دیگر ایجاد فرصت های شغلی تازه و کارآفرینی دیجیتال هم در دستور کار اروپایی ها قرار گرفته است. تلاش برای حفاظت جدی تر از داده های شخصی و مقابله با نقض حریم شخصی نیز تحول دیگری است که در همین ارتباط رخ داده است.

هم اکنون بخش عمده اطلاعات موجود در اینترنت به گونه ای در داخل خاک آمریکا جریان می یابد و این وضعیت باعث شده حجم زیادی از اطلاعات خصوصی مردم دیگر کشورهای جهان در دسترس دولت و شرکت های آمریکایی قرار بگیرد. بر اساس بررسی که در این زمینه در سال 2018 توسط اتحادیه اروپا انجام شده نگرانی از نقض حریم شخصی در قاره سبزاز 68 درصد در سال 2014 به 77 درصد در سال 2016 افزایش یافته است.

همچنین نیمی از کاربران اروپایی اینترنت یعنی 48 درصد تصریح کرده اند که اعتماد خود را به بسیاری از سرویس های اینترنتی به علت مشکلات امنیتی آنها از دست داده اند.

به همین علت اتحادیه اروپا سیاست گذاری های تازه ای را در حوزه بی طرفی اینترنت وضع کرده و قصد دارد شرکت های فناوری امریکایی را که به این موضوع توجه نمی کنند، به طور گسترده جریمه کند. فیس بوک اولین شرکتی است که ممکن است به همین علت با جریمه 1.6 میلیارد دلاری مواجه شود. قانون گذاری های مجزا در مورد حفاظت از اطلاعات شهروندان، نگهداری اطلاعات مردم اروپا بر روی سرورهایی در این قاره هم در دستور کار قرار گرفته است.

البته تنها اروپایی ها نیستند که از کنترل انحصاری داده های دیجیتال جهان توسط امریکایی ها به ستوه آمده اند و بسیاری از کشورهای آسیایی نیز قصد دارند با این روند مقابله کنند.

گوگل یکی از شرکت هایی است که به علت انحصارطلبی تجاری، نقض حریم شخصی و نپرداختن مالیات کافی در اروپا در کنار شرکت هایی مانند فیس بوک شرایط دشواری را سپری می کند و چندی قبل در جریان افتتاح شعبه جدید گوگل در برلین برخی حضار شعارهای تندی علیه آن سر دادند و گوگل را یک شیطان توصیف کردند.

استفاده از شبکه های اجتماعی آمریکایی در اروپا به تدریج در حال کاهش است و به عنوان مثال نتایج یک بررسی جدید در هلند نشان می دهد کاربرد فیس بوک در هلند در یک سال اخیر 25 درصد کاهش یافته و 35 درصد کاربران هلندی فیس بوک نیز اعتماد به آن را از دست داده اند.

علیرغم این شرایط اروپایی ها برای مقابله فناورانه با غول های فناوری آمریکا کار دشواری را پیش رو دارند. آنها بدین منظور باید سرمایه گذاری های کلانی به عمل آورند، نیروی انسانی متخصص بیشتری تربیت کنند و از راه حل های خلاقانه بهره بگیرند. از سوی دیگر باید توجه داشت شرکت هایی مانند گوگل، فیس بوک، اپل، مایکروسافت و آمازون بخش های زیادی از بازار جهانی فناوری اطلاعات را تسخیر کرده اند.

برخی تحلیل گران معتقدند تداوم این روند منجر به شکل گیری سه اینترنت مجزا از یکدیگر خواهد شد. اینترنت اختصاصی چین، اینترنت اختصاصی اتحادیه اروپا و اینترنت اختصاصی آمریکا. پیش از این اریک اشمیث یکی از موسسان گوگل هم پیش بینی کرده بود ظرف 10 تا 15 سال آینده اینترنت به دو بخش تقسیم می شود. یکی اینترنت تحت رهبری چین و دیگری اینترنت تحت مدیریت آمریکا. ظاهرا اشمیث عصبانیت اروپایی ها از رفتار انحصارطلبانه آمریکا را نادیده گرفته است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول