اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

فارس گزارش می‌دهد

آنچه باران و برف بر سر چهارمحال و بختیاری آورد

سامانه بارشی که الان نفس‌های آخر خود را می‌کشد جولان عجیبی در کشور داد و خسارت‌های زیادی در چهارمحال و بختیاری نیز ایجاد کرد، از روز و شب آمیخته با ترس گرفته تا بی‌خانمان شدن عده‌ای در شهرستان‌ها و خسارت‌های زیرساختی و کشاورزی که به بار آورد.

آنچه باران و برف بر سر چهارمحال و بختیاری آورد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، متاسفانه یا خوشبختانه سین هشتم سفره عید امسال سیل بود که خسارت‌های بیشمار جانی و مالی در کشور رقم زد.

اگرچه به خواست خداوند بارش‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری خسارت جانی دربرنداشت اما ضررهای مالی زیادی به زیرساخت‌ها و کشاورزی استان وارد کرد.

30 روستا در چهارمحال و بختیاری تخلیه شدند و مردم به مکان‌های امن انتقال داده شدند، یک روستا دچار رانش زمین شد که خوشبختانه کسی در این حادثه آسیب ندید، رودخانه‌های بزرگ استان در پی بارندگی‌ها طغیانی و سیلابی شدند، هفت پل در جاده‌های اصلی و ده‌ها پل در جاده‌های فرعی این استان را آب با خود برد و چندین محور مواصلاتی ازجمله گردنه چری در ارتفاعات کوهرنگ نیز مسدود اعلام شد.

زمانی که زمزمه‎ها در خصوص بهاری با بارش‌های بیش از حد نرمال مطرح بود هیچ کس تصور نمی‌کرد این شرایط بارش بیش از حد نرمال یک شهر را زیر آب ببرد، صدها نفر از مردم را آواره کند، چندین استان در کشور را تا مرز بحران ببرد و در عرض تنها ده دقیقه سیلی عظیم دروازه قرآن و هرآنچه در مسیر آن قرار دارد را با خود ببرد.

سرآغاز هشدارها

شاید سرآغاز هشدار درخصوص بارندگی‌های اخیر در استان پیش‌بینی معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بود که در تاریخ یکم فروردین‌ماه امسال اعلام کرد از اواسط روز شنبه با ورود یک سامانه بارشی به استان انتظار بارش‌های برف و باران در اکثر مناطق استان می‌رود.

مهرداد قطره عمده بارش‌ها را برای روزهای یک‌شنبه و دوشنبه پیش‌بینی کرد و گفت: بارش‌ها برای اکثر مناطق چهارمحال و بختیاری به‌ ویژه نیمه جنوبی و غربی پیش‌بینی می‌شوند.

همین هشدارهای سازمان هواشناسی درخصوص بارش برف و باران شدید و احتمال وقوع سیل، طغیان رودخانه‌ها و برف و کولاک در جاده‌های کوهستانی چهارمحال و بختیاری کافی بود تا دستگاه‌های امدادرسان و خدمات‌رسان همچون جمعیت هلال‌احمر و دیگر ارگان‌ها استان در حالت آماده‌باش کامل قرار بگیرند.

وضعیت قرمز

وضعیت هواشناسی و هشدارها پیرامون وقوع سیل در چهارمحال و بختیاری بسیار خطرناک به نظر می‌رسید چراکه هوا رو به گرمی می‌رفت و بارش باران و گرم شدن هوا ذوب برف‌ها در ارتفاعات، بالا آمدن ارتفاع آب رودخانه‌های دائمی و فصلی و سقوط بهمن را به‌دنبال دارد.

تا جایی که مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری اعلام کرد علی‌رغم آمادگی نیروهای این جمعیت برای اعزام به مناطق سیل‌زده شمال اما به احتمال بسیار بالا به‌خاطر بارش‌های شدید و وقوع سیلاب امکان اعزام نیرو به این مناطق در چند روز آینده وجود ندارد چراکه استان‌های معین چهارمحال و بختیاری نیز درگیر سامانه بارشی هستند به عبارتی همان حکایت چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

در همین شرایط بود که سید احمد مرتضوی‌فرد یک روز قبل از پنجم فروردین‌ماه از آماده‌باش اکیپ‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر در چهارمحال و بختیاری در پی هشدار سازمان هواشناسی خبر می‌دهد و آماده‌باش ۲۲ اکیپ‌ این جمعیت در  ۲۱ پایگاه‌ ثابت و سیار را اعلام می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان می‌کند شهرستان کوهرنگ بارش برف و شهرستان لردگان و بروجن بارش باران پیش‌بینی شده است.

همچنین در همین روز احمد جمشیدی نیز از آماده‌باش ۷۰ اکیپ راهداری در پی هشدار سازمان هواشناسی برای بارش شدید باران و برف در چهارمحال و بختیاری خبر می‌دهد و می‌گوید تمامی اکیپ‌های کشیک نوروزی و راهداری در راهدارخانه‌ها و محورهای مواصلاتی استان مستقر هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری به رانندگانی که قصد تردد در محورهای کوهستانی را دارند توصیه می‌کند زنجیر چرخ و تجهیزات ایمنی به‌همراه داشته باشند و از تردد غیرضرور در محورهای کوهستانی در زمان بارش برف خودداری کنند.

شرایط هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران، ذوب برف‌ها و سقوط بهمن، احتمال طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیلاب در چهارمحال و بختیاری، یک روز قبل از آغاز بارش‌ها اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان را بر سر میز مذاکره نشاند و با دستور استاندار استان همگی این اعضا و دستگاه‌های تابعه آن‌ها به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

خط و نشان استاندار

ناگفته نماند اقبال عباسی در این نشست آخرین خط و نشان‌ها را برای اعضای شواری هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری می‌کشد و تاکید می‌کند در صورت بروز حوادث احتمالی و عدم پیش‌بینی‌های لازم، هیچ عذر و یا سهل‌انگاری قابل پذیرش نیست و مرخصی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران تا پایان بارندگی‌ها در چهارمحال و بختیاری لغو است.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری حضور تمامی فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران و مدیران کل عضو شورا در محل خدمت تا پایان بارندگی‌ها را الزامی می‌کند، نتیجه عدم همکاری مسؤولان دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی با شورای هماهنگی مدیریت بحران را مشمول پیگرد قانونی اعلام می‌کند، رصد موضوعات و سرکشی به مناطق خطرآفرین را در دستورکار شهرداران و دهیاران قرار می‌دهد و رسانه‌های گروهی را به اطلاع‌رسانی با هدف هدایت، راهنمایی و حفظ آرامش عمومی مردم توصیه می‌کند.

وی همچنین تاکید دارد که مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی تانکرهای آبرسان دولتی و خصوصی را شناسایی کنند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد، دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خدمات‌رسان نسبت به تامین اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز اقدامات لازم را به‌موقع انجام دهند و نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی برای کمک‌رسانی و تامین امنیت مورد نظر در مراکز بحرانی آمادگی لازم را داشته باشند.

لحظه به لحظه تا بحران

لحظه به لحظه به روزهای بحرانی بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری نزدیک می‌شدیم، تنها چند دقیقه بعد از این سخنرانی استاندار استان در شورای هماهنگی مدیریت بحران بود که گردنه چری جهت جلوگیری از حوادث احتمالی تا اطلاع ثانوی مسدود شد و احمد جمشیدی اخذ این تصمیم را برای جلوگیری از خطرات احتمالی بارش‌های دو روز آینده در ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری دانست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین یکی دیگر از دلایل جهت اخذ این تصمیم را عدم آشنایی مسافران نوروزی با اقلیم و جاده‌های استان دانست.

اعلام آمادگی برای مقابله با سیل و بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری مختص دستگاه‌های امدادرسان استانی نبود و فرماندارانی که در بارش‌ها بیشترین خطر متوجه شهرستان آن‌ها بود نیز از آماده‌باش تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان خود خبر دادند و از آن جمله می‌توان برهان حسین‌پور را نام برد که اعلام کرد تیم‌های ارزیاب برای بررسی سیل‌بندهای شهرستان لردگان اعزام کرده است.

در شهرستان لردگان 360 روستا وجود دارد که از این تعداد تنها 2 روستا سیدمحمد و آب بیدک از بخش منج در معرض خطر قرار داشتند.

روز موعود/ اولین خبر حادثه

هشدارها و پیش‌بینی‌ها ادامه داشت تا اینکه پنجم فروردین‌ماه، روز موعود رسید و بارش‌ها شروع شد اولین خبر درخصوص بارش از شهرستان کوهرنگ رسید و مرتضی زمانپور از باز شدن دریچه‌های سد نصیرآباد خبر داد و گفت: شب گذشته برای جلوگیری از تجمع زیاد آب و جاری شدن سیل دریچه‌های این سد باز شد.

فرماندار کوهرنگ با بیان اینکه به 16 روستای در معرض خطر سیل در شهرستان کوهرنگ هشدارهای لازم داده شده است، می‌افزاید راه ارتباطی 32 روستای دهستان موگویی، 15 روستای بخش بازفت و 2 روستای بخش دو آب صمصامی به‌علت بارش باران بسته شده است.

وی اضافه می‌کند گردنه چری و شاه‌منصوری نیز به‌علت احتمال ریزش بهمن و جلوگیری از خطرات احتمالی مسدود شده است.

تشدید بارش‌ها

این در حالی بود که سازمان هواشناسی در روز پنجم فروردین‌ماه و همزمان با آغاز بارش‌ها مرتبا نسبت به بارش‌های شدید، ذوب برف، طغیان و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و جاری شدن سیل هشدار می‌داد.

ازجمله مهم‌ترین هشدار مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری این بود که در قالب مناطق چهارمحال و بختیاری شاهد بارش باران و وزش باد نسبتا شدید هستیم.

شاهرخ پارسا می‌گوید میزان بارش‌ها گزارش شده تا این لحظه در مراکز شهرستان‌ها به ترتیب برای شهرکرد 4 میلی‌متر، بروجن 1 میلی‌متر، لردگان 9 میلی‌متر، اردل 20 میلی‌متر، کوهرنگ 53 میلی‌متر، فارسان 14 میلی‌متر، بن 6 میلی‌متر و شلمزار 14 میلی‌متر است.

وی تشدید بارش‌ها را دور از انتظار نمی‌داند و تاکید می‌کند بارش‌های فوق‌العاده شدیدی به‌ویژه برای مناطق غربی چهارمحال و بختیاری همچون کوهرنگ، دوآب صمصامی، لردگان و اردل پیش‌بینی می‌شود.

پارسا بارش برف و وقوع کولاک را در ارتفاعات را عنوان می‌کند و اینکه رگبار و رعد و برق شدید همراه این بارندگی‌ها وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری می‌افزاید گردشگران و مسافران نوروزی که به چهارمحال و بختیاری سفر کرده‌اند حتی‌الامکان در مکان‌های امن و به دور از رودخانه‌ها و مسیل‌ها مستقر شوند.

وی بارش‌ها در سایر مناطق چهارمحال و بختیاری را قابل ملاحظه عنوان و تاکید می‌کند عمده بارش‌های این سامانه بارشی برای شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، لردگان و بخش‌های از شهرستان فارسان و کیار پیش‌بینی می‌شود.

دومین خبر از حادثه

این روند ادامه داشت تا اینکه دومین خبر از حوادث ناشی از بارش و سیل از بازفت باز هم از شهرستان کوهرنگ مخابره شد و سید احمد مرتضوی‌فرد از رانش زمین در دره شیخ عالی بازفت در شهرستان کوهرنگ خبر می‌دهد و می‌گوید 2 تیم ارزیاب جمعیت هلال‌احمر جهت ارزیابی منطقه و امدادرسانی به سیل‌زدگان به منطقه اعزام شده‌اند و هنوز از خسارت‌های احتمالی خبری در دست نیست.

به دنبال این خبر مرتضی زمانپور فرماندار شهرستان کوهرنگ از تخلیه یک روستا در دره شیخ عالی کوهرنگ به‌علت رانش زمین خبر داده و عنوان می‌کند 20 خانوار ساکن در این روستا در مدرسه‌ای در منطقه بازفت اسکان داده شدند.

100 میلیارد تومان خسارت

بعدازظهر همان روز اقبال عباسی با بخش خبری شبکه خبر گفت‌وگو کرد و از سفر خود به شهرستان کوهرنگ برای کنترل اوضاع از نزدیک خبر داد.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین عنوان می‌کند دبی رودخانه‌های کارون به سمت خوزستان بیش از ۴ هزار مترمکعب اعلام شده است و دبی زاینده‌رود بیش از ۸۰۰ مترمکعب است.

 وی بیان می‌کند حدود ۲۰ روستای چهارمحال و بختیاری در حوزه کارون و سه روستا در حوزه زاینده‌رود در معرض خطر قرار دارند که سکنه این روستاها جابه‌جا شده‌اند .

اما خساراتی که به تاسیسات، اراضی کشاورزی، باغات و پل‌ها این استان وارد شده تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

عباسی خاطرنشان می‌کند سه پل منطقه بازفت به زیر آب رفته و آب رودخانه‌ها مدام درحال افزایش است اما تاکنون خسارت جانی در چهارمحال و بختیاری رخ نداده  و امیدواریم در ادامه نیز مشکلی در این خصوص پیش نیاید.

آب 7 پل اصلی، ده‌ها پل فرعی، یک روستا، چند خانه و زمین‌های کشاورزی را با خود برد

 

کم‌کم روز پنجم فروردین‌ماه در حال اتمام است اما همچنان باران می‌بارد، مردم چهارمحال و بختیاری در همه زندگی خود کم و بیش بارندگی‌های سخت چه برف و چه باران زیاد دیدند اما شاید سیل آق‌قلا، حادثه شیراز، سیل لرستان و... آن‌ها را نیز ترسانده بود که دائما در فضای حقیقی و مجازی یکدیگر را به شب‌بیداری و خواب با هوشیاری توصیه می‌کردند.

بعد از پیگیری از هلال‌احمر این‌گونه مشخص شد یک‌هزار و 120 نفر که در بارندگی‌های دچار حادثه شدند که نیروهای هلال‌احمر و دستگاه‌های امدادرسان عضو ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری به 650 نفر ازآن‌ها امدادرسانی کردند، 30 خانوار اسکان اضطراری شدند و 280 خانوار نیز به مناطق امن انتقال داده شده‌اند.

همچنین به گفته اقبال عباسی هفت پل در جاده‌های اصلی چهارمحال و بختیاری به زیر آب رفت و نزدیک به ده‌ها پل در جاده‌های روستایی و فرعی استان نیز به زیر آب رفتند.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین می‌افزاید در پی وقوع بارش‌ها یکی از روستاهای استان را آب فرا گرفته و تعدادی از روستاها نیز دچار آبگرفتگی کلی و جزیی شدند.

وی تاکید می‌کند میزان بارش باران در چهارمحال و بختیاری بیش 200 تا 400 میلی‌متر پیش‌بینی شده بود که اکنون بارش در کوهرنگ به 150 میلیمتر رسیده است.

عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد و احمد جمشیدی از ریزش‌برداری در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری خبر می‌دهد و اینکه از شب گذشته در پی بارش‌های سیل‌آسا در بیش از 80 مقطع و نزدیک به 500 مرتبه ریزش‌برداری در محورهای مواصلاتی شهرستان‌های کوهرنگ، لردگان و اردل انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری باز هم رانندگان را از سفرهای غیرضرور به مناطق کوهستانی و پربارش منع می‌کند.

باز هم باران/هفته آینده منتظر باشید

امروز ششم فروردین‌ماه سال 98 است و اوضاع کمی آرام شده  این را مهرداد قطره سامانی می‌گوید و اینکه  اواخر وقت امروز این سامانه بارشی با میانگین بارش‌ 668 میلی‌متر استان را ترک می‌کند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان می‌کند میانگین بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت 37 درصد افزایش داشته و در مدت مشابه سال قبل میانگین بارش‌ها 124 میلی‌متر بوده است و برای ساعات آینده در استان وزش شدید باد پیش‌بینی می‌شود.

قطره اما خبر از ورود یک سامانه بارشی پرفشار دیگر از اوایل هفته آینده به چهارمحال و بختیاری می‌دهد که روز یکشنبه وارد استان شده و به‌مدت دو روز فعال است از آن هم انتظار بارش‌های سیل‌آسا و وقوع سیلاب نیز دور از انتظار نیست.

امروز برخی فرمانداران در چهارمحال و بختیاری که شهرستان‎‌های آن‌ها گرفتار بارش و سیل بودند گزارشی از میزان خسارت‌ها اعلام کردند ازجمله مسعود ملکی فرماندار شهرستان بروجن که میانگین بارش در این شهرستان را حدود ۷۳ میلی‌متر عنوان کرد و گفت:۶ شهر این شهرستان به خصوص بروجن، نقنه،گندمان، بلداجی و چندین شهر در حوزه‌ بخش گندمان و بخش چغاخور درگیر مشکلات سیلاب بودند همچنین شب گذشته در شهر نقنه با احساس خطر چندین کوچه تخلیه شده است.

دیگری برهان حسین‌پور فرماندار شهرستان لردگان است که از خسارت‌های فراوان بارش 156 میلی‌متری در شهرستان لردگان خبر می‌دهد.

فرماندار لردگان می‌افزاید: جاده‌ها، پل‌ها، منازل مسکونی، دامداری‌ها، مزارع کشاورزی و پرورش ماهی در این شهرستان دچار خسارات مالی فراوان شده‌اند؛ اما خوشبختانه هیچ‌گونه خسارت جانی گزارش نشده است.

وی همچنین از تخلیه خانه‌های مسکونی در معرض خطر سیلاب خبر می‌دهد  و اینکه هیچ روستایی در این شهرستان به‌طور کامل تخلیه نشده و تنها خانه‌هایی که در مسیر رودخانه و سیلاب قرار داشتند تخلیه شده است.

فرماندار دیگر محمود کیانی است که در خصوص خسارات سیل در شهرستان اردل، می‌گوید 20 خانوار روستایی در روستای افسرآباد به‌علت رانش زمین در همان روستا جابه‌جا و اسکان داده شدند.

فرماندار شهرستان اردل با اشاره به اینکه به‌علت بارش‌ها یک پارک ساحلی در شهر کاج کاملا به زیر آب فرو رفته است، می‌افزاید: همچنن جاده دیناران به رستم‌آباد به‌علت بالا آمدن آب رودخانه کاملا مسدود شده است.

وی به خسارات فراوان به مزارع پرورش ماهی در شهرستان اردل، اشاره می‌کند و می‌گوید: ابنیه، منازل مسکونی و تأسیسات روستایی در برخی از مناطق بین 20 تا 50  درصد دچار خسارت شده است و کارشناسان در حال برآورد خسارت هستند.

کیانی بر تهدید خطر در منازل و مزارع پرورش ماهی که در حریم و بستر رودخانه قرار دارند و هم‌چنان در معرض خطر هستند تاکید می‌کند و می‌افزاید: میزان بارش در شهرستان اردل نزدیک به 70 میلی‌متر بوده و آب رودخانه‌ها نیز در حال افزایش است.

در آخرین اظهار نظر از سوی مقامات چهارمحال و بختیاری می‌توان به غلامعلی نوربخش اشاره کرد که گفت با صلاحدید فرماندار شهرستان شهرکرد پل سودجان در مسیر رودخانه زاینده‌رود به دلیل افزایش ارتفاع آب که تا تاج این پل هم بالا آمده است مسدود اعلام شد.

سرپرست پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری می‌گوید همچنین به دلیل بارندگی‌های شدید روز گذشته محور دهنو در شهرستان بروجن نیز تا اطلاع ثانوی مسدود است، شب گذشته نیز محور هفشجان به طاقانک به دلیل شدت بارش‌ها مسدود اعلام شد و گردنه چری همچنان مسدود است.

برای هم دعا کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سامانه بارشی که چند روزی با هشدارهای قابل توجه از سوی هر دستگاه و ارگانی وارد ایران شد خسارت‌های جانی و مالی بسیاری در کشور و چهارمحال و بختیاری به جای گذاشت.

طبق گزارش سازمان هواشناسی هفته آینده نیز باید دوباره منتظر ورود یک سامانه بارشی جدید به کشور باشیم بنابراین بیاید کمی جدی‌تر رفتار کنیم، مسافرت‌ها را در این ایام کنار بگذاریم تا همه چیز آرام شود باور کنید می‌شود در روزهای دیگر نیز به مسافرت رفت، با زن وبچه در کنار آب گل‌آلود وحشی سیل سلفی نگیریم و در نهایت اول برای دیگران و بعد برای خودمان دعا کنیم.

//////////////////////////////////

گزارش از سمیه نظری‌زاده

/////////////////////////////////////

انتهای پیام/68020/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول