اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

بی‌توجهی به مطالعات ژئوتکنیک در منظریه

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک چهارمحال و بختیاری با اشاره به وضعیت خاک در منطقه منظریه شهرکرد، گفت: در سنوات گذشته متولیان و تعاونی‌های ساخت و ساز مسکن به مطالعات ژئوتکنیک توجه لازم را نداشتند.

بی‌توجهی به مطالعات ژئوتکنیک در منظریه

سیدرضا احمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به اهمیت انجام مطالعات ژئوتکنیک در بحث احداث پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌های مسکونی، گفت: متأسفانه عدم توجه به آزمایشات مکانیک خاک، ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه‌ها، عدم توجه به مطالعات ژئوتکنیک موجب به بار آمدن خسارت در سیل اخیر به مناطق مختلف سیل‌زده شد.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حریم رودخانه کارون از حدود 250 متر به‌علت تصرفات بیش از اندازه به 60 متر رسیده است که ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها موجب به وجود آمدن مشکلات فراوان برای دولت شده است؛ همچنین عدم لایروبی مسیل‌ها نیز موجب خسارات فراوان در بارندگی‌های اخیر شده است.

عدم توجه به مطالعات ژئوتکنیک در منطقه منظریه شهرکرد

وی در ادامه با اشاره به وضعیت خاک در منطقه منظریه شهرکرد، اظهار کرد: تعدد خاک و تفاوت جنس خاک در این منطقه به وفور مشاهده می‌شود، بنابراین اهمیت توجه به مطالعات ژئوتکنیک قبل از احداث ساختمان در این منطقه اهمیت دوچندانی دارد که متأسفانه در سنوات گذشته متولیان و تعاونی‌های ساخت و ساز مسکن به این موضوع توجه لازم را نداشتند.

احمدیان اضافه کرد: متأسفانه برخی از تعاونی‌ها برای اینکه ساختمان با هزینه بسیار کم برای اقشار کم‌درآمد ساخته شود؛ برخی از نکات ایمنی در احداث ساختمان‌ها از جمله مطالعات ژئوتکنیک را رعایت نکرده‌اند و یا به درستی انجام نداده‌اند و مشکلات به وجود آمده در منطقه منظریه و برخی مناطق محله میرآباد شهرکرد ناشی از عدم بی‌توجهی به این موضوع است.

الزامی شدن مطالعات ژئوتکنیک برای ساختمان‌های بالای چهارطبقه

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در چند سال اخیر بر اساس مبحث 7 مقررات ملی ساختمان آزمایشات ژئوتکنیک برای ساختمان‌های بالای چهار سقف الزامی شده است، عنوان کرد: آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک در کشور تجهیزاتی را دارند که می‌تواند به کشف آب‌های زیر زمینی و قنات‌ها کمک بسزایی کند و این تجهیزات به درخواست ادارات راه و شهرسازی، استانداری و ستاد مدیریت بحران برای شناسایی قنات‌ها، چشمه‌ها و یا مسیر عبور جریان آب قبل از احداث ساختمان و پروژه‌های عمرانی بکارگیری می‌شود.

وی در خصوص نحوه سنجیدن استحکام ساختمان در زمان وقوع حوادث، توضیح داد: زمانی که ساختمانی بر روی خاک سست بنا شود، در صورت عدم مطالعه لازم قطعا نیروی وارده بر خاک همراه با نفوذ آبی که از قبل در مطالعات دیده نشده در زیر پی موجب شستگی و نشست می‌شود.

چک کردن وضعیت نشست ساختمان منظریه به وسیله دوربین‌های نقشه‌برداری

احمدیان ادامه داد: زمانی نشست ساختمان می‌تواند برای ساکنان مشکل ایجاد کند که این نشست غیرمتقارن باشد و مقادیر آن باعث شکست یا خطر برای ساکنین باشد؛ در ساختمانی که در شهرک منظریه دچار آبگرفتگی شد در لحظات اولیه با دوربین نقشه‌برداری وضعیت نشست و ارتفاع ساختمان هر 2 ساعت یکبار چک می‌شد که خوشبختانه تاکنون این ساختمان مشکل جدی نداشته است.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه دستکاری طبیعت موجب به بارآمدن خسارت در پی حوادث طبیعی مثل سیل می‌شود، تصریح کرد: در گذشته احداث منازل با رعایت فاصله از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و جاده‌ها نیز بر روی توپوگرافی طبیعی زمین انجام می‌شد، که در حوادث کمترین آسیب را می‌دید، اما امروز با توجه به نیاز به سرعت طرح متناسب با وسایل نقلیه و عوارض این امکان وجود ندارد که تغییری در طبیعت برای احداث جاده ایجاد نکرد.

ساختمان‌ها باید  بر اساس دوره بازگشت حدود 20 تا 50 سال ساخته شود

وی با بیان اینکه برای احداث سازه‌های سدها دوره بازگشت 100 ساله در مطالعات ژئوتکنیک در نظر گرفته می‌شود، افزود: نیاز است برای بحث ساختمان‌های مسکونی نیز دوره بازگشت 20 تا 50 سال را در مطالعات زمین‌شناسی در نظر گرفت؛ زیرا اقلیم کشور ما در حال تغییر است و باید در احداث بناها پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد.

منطقه اردل، ناغان، منظریه و میرآباد طبق مطالعات و ساختار زمین‌شناسی دارای خاک سست و لغزنده هستند

احمدیان با اشاره به اینکه منطقه اردل، ناغان، منظریه و میرآباد طبق مطالعات و ساختار زمین‌شناسی دارای خاک سست و لغزنده هستند، گفت: این موضوع می‌تواند در مواقع سیل باعث اینجاد خطر برای ساکنان شود و در شهرستان لردگان نیز باید به بحث عدم ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها توجه بیش‌تری صورت بگیرد.

ساختمان مشروط بر انجام مطالعات ژئوتکنیک می‌تواند در هر سطحی احداث شود

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه مشکلی برای احداث ساختمان بر روی هر زمینی مشروط بر انجام مطالعات ژئوتکنیک وجود ندارد، بیان کرد: باید فرهنگ کنترل کیفیت از یک مسئله تشریفاتی یا زائد از اذهان خارج شده و به عنوان یک ضرورت تلقی شود.

وی با اشاره به لزوم تبدیل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به یک سازمان، توضیح داد: این شرکت یک ضابط قضایی نبوده و یا قدرت حاکمیتی مستقل ندارد و اختیارات لازم برای اجرای قوی قوانین را ندارد و برای اینکه قوانین مربوط به انجام مطالعات و آزمایشات مرتبط با ایمنی ساختمان و پروژه‌های عمرانی اجرا شود، نیاز به قدرت حاکمیتی دارد.

مهندسان ناظر مسؤول و پاسخگوی مشکلات ساختمان‌ها هستند/ تا زمانی که حادثه‌ای رخ ندهد؛ کسی به مسائل ایمنی در ساخت و ساز توجه نمی‌کند

احمدیان در ادامه با بیان اینکه مهندسان ناظر در بحث ساخت و ساز وظیفه بسیار مهمی در ایمنی و استحکام منازل مسکونی دارند، اظهار داشت: اگر مهندسان ناظر ساختمان به وظایف ذاتی خود با دقت عمل کنند قطعا وضعیت ساخت و ساز ارتقا پیدا می‌کند.

رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تا زمانی که حادثه‌ای رخ ندهد؛ کسی به مسائل ایمنی در ساخت و ساز توجه نمی‌کند و باید به این نکته توجه کرد که هر اتفاقی برای یک منزل یا مجتمع مسکونی رخ دهد، مهندس ناظر یا تیم ناظر ساختمان باید پاسخگو باشد.

وی تأکید کرد: اگر این مطالبه‌گری برای بحث  کیفیت اجرا برای بالا بردن عمر مفید سازه در بین مردم شکل بگیرد، قطعا دیگر هیچ پیمانکار، مجری یا ناظر ساختمانی به خود اجازه احداث ساختمان ناایمن را به خود نمی‌دهد تا حوادثی مشابهه زلزله‌های اخیر در کشور رخ دهد و جان هزاران انسان بی‌گناه به خطر بیوفتند.

احمدیان در پایان ادامه داد: ساختمان‌هایی که بر اساس مطالعات ژئوتکنیک ساخته می‌شوند، برای مقابله با هر شرایطی در آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک مورد بررسی قرار می‌گیرند و در زمان بروز حادثه هیچ خطری این ساختمان‌ها را تهدید نمی‌کند.

انتهای پیام/68026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول