اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  گروههای توان خواه

سازمان نظام روانشناسی حق تأسیس مراکز خدمات مشاوره‌ را ندارد

معاون مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور گفت: براساس قانون، صدور پروانه فعالیت و تأسیس مراکز مشاوره و کلینیک‌های تخصصی مشاوره بر عهده بهزیستی است و سازمان نظام روانشناسی حق تأسیس این مراکز را ندارد.

سازمان نظام روانشناسی حق تأسیس مراکز خدمات مشاوره‌ را ندارد

بهزاد وحیدنیا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، گفت: براساس متن صریح ماده 26 قانون تنظیم بخش مقررات دولت، جنبه تکلیفی بر بهزیستی گذاشته شده مبنی بر اینکه صدور پروانه فعالیت و تاسیس مراکز مشاوره به عهده بهزیستی باشد بنابراین هیچگونه وظیفه قانونی به سازمان نظام روانشناسی برنمی‌گردد و این سازمان اجازه تاسیس مراکز خدمات مشاوره‌ای را ندارد. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر ماهیت حقوقی سازمان نظام روانشناسی به استناد ماده یک قانون تشکیل این سازمان یک سازمان غیردولتی محسوب می‌شود لذا ماهیت حقوقی آن در چارچوب مقررات و اختیارات همین سازمان‌ها تایید می‌شود که فقط می‌توانند برای افزایش و ارتقای دانش مراجعان و حقوق صنفی خود اقدام کنند. 

وحیدنیا گفت: البته تعیین صلاحیت‌های تخصصی و صدور شماره نظام روانشناسی برای آنها تعریف شده یعنی اگر فردی در رشته‌ای تحصیل کرد برایش مشخص می‌شود که در چه چارچوبی می‌تواند فعالیت کند که معادل آن را در نظام پزشکی هم می‌بینیم. 

معاون مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور گفت: در ماده 57 قانون احکام دائمی توسعه کشور صراحتا بهزیستی در مقام متولی‌گری سلامت اجتماعی معرفی شده و مرکز صدور برای تاسیس  مراکز مشاوره اجتماعی و کلینیک‌های روانشناختی برعهده بهزیستی است. 

وی ادامه داد: یعنی صفر تا 100 از شروع، تاسیس ، نگهداری، توسعه، بازآموزی و نظارت این مراکز برعهده بهزیستی است. 

وحیدنیا اظهار کرد: قانون مدیریت خدمات کشوری نقش حاکمیت را سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و ... تعریف کرده و خارج از آن نمی‌تواند باشد و همینطور در برنامه توسعه ششم نیز در بسیاری از مفاد قانونی آن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای دولت تعیین و در بندهای مستقیما این موضوع بر عهده بهزیستی گذاشته شده و تمام تکالیف و جایگاه بهزیستی را نشان می‌دهد. 

وی تاکید کرد: بنابراین سازمان نظام پزشکی با ایجاد مراکز مشاوره و کلینیک‌های روانشناختی اقدام غیرقانونی می‌کند و اگر قرار است اینگونه رفتار شود پس بحث نظارت و نظام حاکمیتی چه می‌شود. 

معاون مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور در پاسخ به اینکه آیا این موارد به سازمان نظام روانشناسی گوشزد شده گفت: سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر به تفاهم و ظرفیت‌سازی در بخش غیردولتی تلاش داشته و سازمان نظام روانشناسی موظف است در حوزه مشاوره و نحوه صحیح ارائه خدمات با بهزیستی همکاری کند و می‌توانند نظر مشورتی بدهد بنابراین روانشناسان و مشاوران می‌توانند از این سازمان پروانه کار بگیرند اما اجازه راه‌اندازی مراکز مشاوره را ندارند. 

وی در پاسخ به اینکه هم اکنون شاهد فعالیت بسیاری از این مراکز مشاوره در سطح جامعه هستیم گفت: سردرگمی‌هایی که در جامعه متخصصان وجود دارد ناشی از تعاملاتی است که به سرانجام نرسیده تفاهم‌نامه‌هایی که کرات تا به امضا رسیدند آمده اما چون جایگاه‌ها به شفافیت‌ تعریف نشده به فرجام لازم نرسیده‌اند. 

وحیدنیا گفت: ظرفیت نظام روانشناسی به لحاظ حوزه تخصصی و حیطه فعالیت می‌تواند در کنار بهزیستی باشد و کیفیت خدمات را ارتقا دهد البته مشروط به اینکه هر کسی در جایگاه خود رفتار کند و موازی‌کاری با بهزیستی رخ ندهد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول