اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

محقق ایرانی فوم سازگار با محیط زیست ساخت

دانشمندان دانشگاه واشنگتن به سرپرستی یک محقق ایرانی موفق به ساخت فوم چوبی سازگار با محیط زیست شدند.

محقق ایرانی فوم سازگار با محیط زیست ساخت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، «استیروفوم‌ها» مواد سازگار با محیط زیست نیستند. آنها از نفت خام ساخته شده‌اند و نمی‌توانند به طور موثری بازیافت شوند. همچنین این مواد قابل تجزیه زیستی نبوده و به هنگام سوختن، آلودگی تولید می‌کنند اما فوم جدیدی که به سرپرستی یک دانشمند ایرانی ساخته شد، هیچ کدام از این اشکالات را ندارد.

براساس گزارش «نیواطلس»، دانشمندان دانشگاه واشنگتن فوم آزمایشی که شامل 75 درصد نانوبلورهای سلولزی است را ارائه کردند. این فوم نه تنها عایق بهتری نسبت به مدل‌های نفتی است بلکه می‌تواند تا 200 برابر وزن خود را بدون تغییر شکل، تحمل کند. همچنین این فوم به طور کامل تجزیه می‌شود و به هنگام سوختن هیچ گونه خاکستر و آلودگی را تولید نمی‌کند.

محققان برای تولید این فوم، در ابتدا از فرایندی به نام «هیدرولیز»، استفاده کردند. در این فرایند، پیوندهای شیمیایی سلولز مشتق از خمیر چوب می‌شکند و به نانوبلورها تبدیل می‌شود. سپس محققان الکل پلی‌وینیل را به این بلورها اضافه کردند تا یک فوم کشسان و یکنواختی ایجاد شود.

طبق این گزارش، در حالی که پیش از این گروه‌های تحقیقاتی دیگری فوم‌های سلولزی را ساخته‌اند اما محققان دانشگاه واشنگتن مدعی هستند که عایق‌بندی فوم انها به گونه ای استکه در دمای بالا و محیط مرطوب نیز از بین نمی‌رود.

امیر عاملی پژوهشگر و استادیار ایرانی دانشگاه واشنگتن گفت: ما برای تولید این فوم از یک روش آسانی مبتنی بر نانوکریستال‌های سلولزی استفاده کردیم. نتایج ما نشان می‌دهدکه قابلیت مواد تجدیدپذیری از جمله نانوسلولزها می‌تواند در ذخیره انرژی، کاهش مواد نفتی و کاهش اثرات نامطلوب بر محیط زیست شرکت داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول